Gjest linjo Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Begynte med en forskjølelse i begynnelsen av oktober, men jeg følte at det ikke bare var det så det ble til slutt tatt en blodprøve på lungebetennelse, og den slo positivt ut (Chlamydia). Røngenbildene var normale. Måtte bytte kur da den første ikke hjalp. Jeg var VELDIG tungpusten og høy feber. Ferdig med den første kuren i midten av novemeber. Jobbet ca en uke før jeg følte meg elendig igjen. Veldig tungpusten, kunne ikke gjøre noe som helst nesten. Ble på nytt sykmeldt, fikk Prednisolon 5 mg 8 stk i 5 dager, så trappe ned med 1. Hjalp vel kanskje litt, men var allikevel ikke på topp. Ble lagt inn på sykehuset en kveld for ca 3 uker siden på grunn av feber på 41, tungpusten, høy puls, hjertebank osv.. Fikk med en resept på Ery-Max og Prednisolon fra lungeavdelingen, de mente det kunne være rester av lungebetennelsen. Ferdig med disse nå på fredag som var. Ble også tatt CT av lugnene som var normale. Dagene mine er veldig opp og ned. Ene øyeblikket kan jeg ha 40 i feber, så neste dag helt feberfri. Nå hadde jeg vært feberfri en uke, så startet det nå i helgen igjen. Feber, tung i pusten når jeg snakker og gjør ting. Hoster selvfølgelig også så fort jeg snakker eller leer kroppen. Var til kontroll ved lungepol. i dag og pusteprøvene mine er 100% bra. Legen mener at jeg ikke får nok O2 i luftveiene når jeg for eksempel snakker eller gjør ting. Jeg skal ta en slik "løpe test" før han kunne stille diagnosen. Han snakket om "overømfintelige" luftveier". Er det noe som heter det? Tok allergiprøver, de var negative, men han mener jeg må kvitte meg med katten min fordet.. Kan ikke forstå hvorfor? Han mente det kunne gjøre det værre... Har dere noen andre forslag om hva som kan feile meg? Fikk ingen medisiner nå, så jeg sitter her med feber og orker ikke gjøre så mye til jul:( CRP er høy og Senkningen er ikke bra. Har også fått lav blodprosent på grunn av en spontanabort for ca 9 uker siden, og sliter med å få den opp til normale. Har også litt lav kalium. Sluttet nylig å røyke (røyket ca 3 om dagen). Hoster ikke om natten eller når jeg sitter og "ikke gjør noen ting". Hilsen en som er fortvilet og lei!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/168551-syk-i-snart-3-mnd-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 -linjo. Egentlig vanskelig å kommentere det som er gjort på lungeavdelingen. Men la meg gjøre noen generelle betraktninger. Lungeclamydia kan noen ganger være en temmelig hardnakket infeksjon å bli kvitt. Antibiotika av typen macrolider (abboticin, ery-max, klacid ol.) pleier å være effektive, noen ganger som lengre kurer og noen ganger erstattet med ett tetracyclin. Når tingene ikke går som man ønsker, er det bra å kontrollere med rtg. evt. MR -undersøkelse av lungene. Lungeclamydia er en vanlig årsak til at såkalt bronkial hyperreaktivitet oppstår, og det er hva du har blitt forklart som overømfintlighet i bronkiene. Det gir seg utslag som tetthet i lufteveiene med pipende pust og er rett og slett en type astma. Dette finnes ut ved puste målinger (spirometri) og ofte målinger før og etter test på ergometersykkel eller tredemølle. Får man da dette verifisert som astma, behandles det også slik. Til slutt om jeg har noe forslag. Ikke lett for meg, men spør legen om "hva med en noe lengre kur med antibiotika"? Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/168551-syk-i-snart-3-mnd-langt/#findComment-1102529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.