Gå til innhold

Tro på Gud eller ikke tro på Gud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn ringte meg fra mobilen og sa at han var stått opp i titida.

Jeg snakka med sambo like etterpå og fortalte at min sønn var stått opp.

Et par timer etter ringer sambo meg. Han hadde kommet hjem og funnet min sønn sovende i senga si, ikke stått opp overhodet.

Jeg trodde min sønn var stått opp (jeg visste det jo for jeg stolte på hans ord).

Løy jeg til min samboer da jeg sa at sønnen min var stått opp?

Hvis jeg bringer videre en løgn når jeg tror det er sant, er det da jeg som er løgneren?

Jeg og min sambo er i allefall enige om at det var ikke jeg som løy her....

Nei - du løy ikke - men det var en løgn -fordi sønnen løy! ;:)

Skrevet

Men hvor "dumt" skal det bli, før man kaller det løgn?

Rosa Kaniner rundt månen?

Grønne tekopper som danser rundt hurtigruten?

Teorien om en gud (hvor det ikke finnes et fnugg av bevis, eller observasjon som tilsier det er sant) må da kunne betraktes som løgn?

På linje med hvis du seriøst forfektet at julenissen stjal lommeboken din, hos politiet.

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke hvor grensen går, men hvis en fyr kommer til meg og hardnakket påstår at månen faktisk er en ost og at det er et ubestridt faktum, ville jeg nok ikke kalt fyren en løgner. Jeg ville kalt han sinnssyk.

Når det gjelder religion er jeg ikke akkurat kjent som noen overdreven religiøs fanatiker selv, og jeg "tror" nok heller lite. Men det er også hele greia, og grunnen til at det kalles "å tro".

At store deler av verden tror det finnes en gud, selv om dette ikke er bevist og strider mot en del naturlover, ser jeg ikke på denne troen som en løgn. Det er meget mulig de tar feil, men det er også meget mulig at du tar feil.

Det finner vi nok ut engang.

Selv aner jeg ikke noe.

Gjest Julenissen på låven
Skrevet

Skjønte ikke bæret jeg! :)

Hmm. Ser at innlegget kan forstås på flere måter. Prøvde å skrive litt humoristisk uten å lykkes helt.

Prøver å forklare bedre: Knut Borge lyver. Og det gjør mesteparten av pressen også. Løgnene er mange og store.

Og videre: Pressefolk ikke bare lyver, de legger ut stygge feller til folk. De prøver å få folk til å si ting som de kan henges ut for etterpå, skape konflikter osv. Bare få kriminelle er verre enn pressefolk etter min mening.

De to spørsmålene stillt til Sør var to tenkte _eksempler_ (dårlige eksempler) på typer av nyanseforskjeller i måte å spørre på. Slike nyanseforskjeller utnytter pressefolk ofte. Pressen spør ikke akkurat sånn selvfølgelig, men bruker feller likevel.

Spørsmålet "Har du sluttet å være slem, Sør ? Svar bare 'Ja' eller 'Nei' !" er en felle. Det forutsetter at Sør var slem fra før. Og da blir han tillagt noe ekkelt i utgangspunktet. Slik projisering gjør pressefolk ofte når de henger ut folk. Og det er en måte mobbe og å lyve.

Har bare pressefolk langt ned i vrangstupen.

Var det tydligere nå ?

Skrevet

Hmm. Ser at innlegget kan forstås på flere måter. Prøvde å skrive litt humoristisk uten å lykkes helt.

Prøver å forklare bedre: Knut Borge lyver. Og det gjør mesteparten av pressen også. Løgnene er mange og store.

Og videre: Pressefolk ikke bare lyver, de legger ut stygge feller til folk. De prøver å få folk til å si ting som de kan henges ut for etterpå, skape konflikter osv. Bare få kriminelle er verre enn pressefolk etter min mening.

De to spørsmålene stillt til Sør var to tenkte _eksempler_ (dårlige eksempler) på typer av nyanseforskjeller i måte å spørre på. Slike nyanseforskjeller utnytter pressefolk ofte. Pressen spør ikke akkurat sånn selvfølgelig, men bruker feller likevel.

Spørsmålet "Har du sluttet å være slem, Sør ? Svar bare 'Ja' eller 'Nei' !" er en felle. Det forutsetter at Sør var slem fra før. Og da blir han tillagt noe ekkelt i utgangspunktet. Slik projisering gjør pressefolk ofte når de henger ut folk. Og det er en måte mobbe og å lyve.

Har bare pressefolk langt ned i vrangstupen.

Var det tydligere nå ?

Nei! :-)

For det jeg ville snakke om var at Jeg satte veldig pris på tankene til Knut Borge, han snakket om sin døde kone som han likevel "fornemmet" - og derfor ville han snakke om at man som menneske vet så lite om døden, livet og Gud...og at de som påstår at de VET - enten det ene eller det andre, de lyver jo :)

Hva det har med pressen å gjøre skjønner jeg ikke....?

Men du får kose deg videre i jula! :-) hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...