G-bo Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Hei folkens, noen som kunne hjelpe meg med oppskriften på de beste gratinerte potetene?? Skal ha 6-7 av gutta på førjulsmiddag..., og for ikke å ha overkill på julematen allerede før julaften serveres det indrefilet ....men trenger hjelp til "den beste potet-oppskriften":-) 0 Siter
Gjest prøv dette Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Skrell og skjær potetene i skiver (mange poteter). Legg i en form, og strø på salt og pepper. Så heller du på godt med fløte, og strør revet ost på toppen. Ha i ovnen (200-220 grader). Begynner osten å bli for mørk mot slutten tar du folie over. Du kan ta en kniv gjennom potetene for å sjekke at de er ferdige. Du kan evt. ha løk/hvitløk i. 0 Siter
Åsemor Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Mills har de beste. Den gule og svarte pakningen. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Åsemor er helt på bærtur. Gratinerte poteter fra Rimi smaker helvete på jord. Mine er best: Poteter! Kok disse i ca. 10 minutter (avhengig av størrelse). Kapp dem opp. Legg dem i en ildfast form. Hell fløte over sånn at samtlige poteter drukner. Selv pleier jeg å bruke matfløte, men kremfløte går (visstnok) også strykende. Til 8-10 poteter holder det med 2 stk. fløtedingster. Alt over sier seg selv, så her kommer det som gjør potetene fantastiske. Vi snakker selvsagt om krydder! Selv bruker jeg hvitløk (kapp opp eller skvis et par fedd, og sleng oppi), en type grillkrydder jeg liker, samt basilikum og oregano. Ikke spar på kruttet. Heller for mye (akkurat som om det går an...) enn for lite. Seriøst. Det er krydderet som gjør mine poteter bedre enn alle andres. Rør rundt. Ost. Det er viktig. Klin til med så mye ost at hele overflaten dekkes. Sett herligheten inn i ovnen på 200 grader. La den stå i 30-45 minutter. Du får følge med. Selv vet jeg hvordan de ser ut når de er som best, men rundt 35 minutter tror jeg det pleier å ta når jeg bruker ca. 8-10 poteter. Det er viktig at de ikke står for lenge, for da kan de fort bli litt tørre. En genial rett å servere sammen med biff på en guttekveld. Gjorde det selv og folk blei lange i maska når de fant ut hvilken vannvittig potetkokk jeg er. 0 Siter
libra Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Åsemor er helt på bærtur. Gratinerte poteter fra Rimi smaker helvete på jord. Mine er best: Poteter! Kok disse i ca. 10 minutter (avhengig av størrelse). Kapp dem opp. Legg dem i en ildfast form. Hell fløte over sånn at samtlige poteter drukner. Selv pleier jeg å bruke matfløte, men kremfløte går (visstnok) også strykende. Til 8-10 poteter holder det med 2 stk. fløtedingster. Alt over sier seg selv, så her kommer det som gjør potetene fantastiske. Vi snakker selvsagt om krydder! Selv bruker jeg hvitløk (kapp opp eller skvis et par fedd, og sleng oppi), en type grillkrydder jeg liker, samt basilikum og oregano. Ikke spar på kruttet. Heller for mye (akkurat som om det går an...) enn for lite. Seriøst. Det er krydderet som gjør mine poteter bedre enn alle andres. Rør rundt. Ost. Det er viktig. Klin til med så mye ost at hele overflaten dekkes. Sett herligheten inn i ovnen på 200 grader. La den stå i 30-45 minutter. Du får følge med. Selv vet jeg hvordan de ser ut når de er som best, men rundt 35 minutter tror jeg det pleier å ta når jeg bruker ca. 8-10 poteter. Det er viktig at de ikke står for lenge, for da kan de fort bli litt tørre. En genial rett å servere sammen med biff på en guttekveld. Gjorde det selv og folk blei lange i maska når de fant ut hvilken vannvittig potetkokk jeg er. Det smaker ikke direkte vondt hvis du lemper oppi en håndfull cashewnøtter i tillegg til krydderet :-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Det smaker ikke direkte vondt hvis du lemper oppi en håndfull cashewnøtter i tillegg til krydderet :-) Jeg lover å forsøke det neste gang! 0 Siter
amber sun Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Åsemor er helt på bærtur. Gratinerte poteter fra Rimi smaker helvete på jord. Mine er best: Poteter! Kok disse i ca. 10 minutter (avhengig av størrelse). Kapp dem opp. Legg dem i en ildfast form. Hell fløte over sånn at samtlige poteter drukner. Selv pleier jeg å bruke matfløte, men kremfløte går (visstnok) også strykende. Til 8-10 poteter holder det med 2 stk. fløtedingster. Alt over sier seg selv, så her kommer det som gjør potetene fantastiske. Vi snakker selvsagt om krydder! Selv bruker jeg hvitløk (kapp opp eller skvis et par fedd, og sleng oppi), en type grillkrydder jeg liker, samt basilikum og oregano. Ikke spar på kruttet. Heller for mye (akkurat som om det går an...) enn for lite. Seriøst. Det er krydderet som gjør mine poteter bedre enn alle andres. Rør rundt. Ost. Det er viktig. Klin til med så mye ost at hele overflaten dekkes. Sett herligheten inn i ovnen på 200 grader. La den stå i 30-45 minutter. Du får følge med. Selv vet jeg hvordan de ser ut når de er som best, men rundt 35 minutter tror jeg det pleier å ta når jeg bruker ca. 8-10 poteter. Det er viktig at de ikke står for lenge, for da kan de fort bli litt tørre. En genial rett å servere sammen med biff på en guttekveld. Gjorde det selv og folk blei lange i maska når de fant ut hvilken vannvittig potetkokk jeg er. SDD's gratinerte poteter er kjempegode. Har laget dem flere ganger, og det blir alltid like vellykket. 0 Siter
G-bo Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Skrevet 22. desember 2004 Takk takk, dette blir nok en strålende kveld..., skakke stå på potetene ihvertfall:-) 0 Siter
serendipity Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Åsemor er helt på bærtur. Gratinerte poteter fra Rimi smaker helvete på jord. Mine er best: Poteter! Kok disse i ca. 10 minutter (avhengig av størrelse). Kapp dem opp. Legg dem i en ildfast form. Hell fløte over sånn at samtlige poteter drukner. Selv pleier jeg å bruke matfløte, men kremfløte går (visstnok) også strykende. Til 8-10 poteter holder det med 2 stk. fløtedingster. Alt over sier seg selv, så her kommer det som gjør potetene fantastiske. Vi snakker selvsagt om krydder! Selv bruker jeg hvitløk (kapp opp eller skvis et par fedd, og sleng oppi), en type grillkrydder jeg liker, samt basilikum og oregano. Ikke spar på kruttet. Heller for mye (akkurat som om det går an...) enn for lite. Seriøst. Det er krydderet som gjør mine poteter bedre enn alle andres. Rør rundt. Ost. Det er viktig. Klin til med så mye ost at hele overflaten dekkes. Sett herligheten inn i ovnen på 200 grader. La den stå i 30-45 minutter. Du får følge med. Selv vet jeg hvordan de ser ut når de er som best, men rundt 35 minutter tror jeg det pleier å ta når jeg bruker ca. 8-10 poteter. Det er viktig at de ikke står for lenge, for da kan de fort bli litt tørre. En genial rett å servere sammen med biff på en guttekveld. Gjorde det selv og folk blei lange i maska når de fant ut hvilken vannvittig potetkokk jeg er. Har ikke jeg prøvd å lære deg at du bør dele de opp FØR du koker de!?!?!? Og har du da godt med aslt og evt. Buljong pulver i vannet blir de ennå bedre. 0 Siter
flisa Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Åsemor er helt på bærtur. Gratinerte poteter fra Rimi smaker helvete på jord. Mine er best: Poteter! Kok disse i ca. 10 minutter (avhengig av størrelse). Kapp dem opp. Legg dem i en ildfast form. Hell fløte over sånn at samtlige poteter drukner. Selv pleier jeg å bruke matfløte, men kremfløte går (visstnok) også strykende. Til 8-10 poteter holder det med 2 stk. fløtedingster. Alt over sier seg selv, så her kommer det som gjør potetene fantastiske. Vi snakker selvsagt om krydder! Selv bruker jeg hvitløk (kapp opp eller skvis et par fedd, og sleng oppi), en type grillkrydder jeg liker, samt basilikum og oregano. Ikke spar på kruttet. Heller for mye (akkurat som om det går an...) enn for lite. Seriøst. Det er krydderet som gjør mine poteter bedre enn alle andres. Rør rundt. Ost. Det er viktig. Klin til med så mye ost at hele overflaten dekkes. Sett herligheten inn i ovnen på 200 grader. La den stå i 30-45 minutter. Du får følge med. Selv vet jeg hvordan de ser ut når de er som best, men rundt 35 minutter tror jeg det pleier å ta når jeg bruker ca. 8-10 poteter. Det er viktig at de ikke står for lenge, for da kan de fort bli litt tørre. En genial rett å servere sammen med biff på en guttekveld. Gjorde det selv og folk blei lange i maska når de fant ut hvilken vannvittig potetkokk jeg er. Syns du det skal være ost på da? 0 Siter
cecily Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Syns du det skal være ost på da? Jaaaaaaa, det må være ost på. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Har ikke jeg prøvd å lære deg at du bør dele de opp FØR du koker de!?!?!? Og har du da godt med aslt og evt. Buljong pulver i vannet blir de ennå bedre. Det har jeg faktisk glemt. Jeg lover å forsøke det (også) neste gang. 0 Siter
serendipity Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Det har jeg faktisk glemt. Jeg lover å forsøke det (også) neste gang. ;-) takk... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Syns du det skal være ost på da? Ost er et must! 0 Siter
flisa Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Ost er et must! Jeg tenkte på pai jeg tror jeg...for der bruker jeg uten ost, mens andre bruker mer - eller noe sånt - om jeg tenkte i det hele tatt da...hehe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.