Gå til innhold

Om merkelig DOL oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha holdt til her i mange år, skrevet en del og lest mye mer, må jeg si at det er noe som virkelig forundrer meg. Det skjer til stadighet og det er at mennesker svarer på sine egne innlegg, under et annet nick. Som oftest later de da som om det er noen som er enig med dem.

Noen kan man raskt se bare vil være morsomme/lage litt oppstyr. Barnslig, men sikkert forståelig nok. De andre der i mot... Ofte skjer dette om de får mye motbør og tyr da til å støtte seg selv. Hvordan kan dette gjøre at de føler seg bedre? De vet jo at ingen er enig med dem. Er det for å redde æren? Hvilken ære? Det er tross alt bare internett.

Kan noen hjelpe meg å komme til bunns i dette psykologiske fenomenet?

Skrevet

Jeg deler din undring. Kanskje NHD har noe fornuftig å si? ;)

Skrevet

De er gærne. Spør inne på psykologi.

Må si at jeg lurer jeg også. Har sett mye som knapt lar seg forklare i løpet av min tid her inne.

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål: Hvordan ser du at de svarer på eget innlegg?

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål: Hvordan ser du at de svarer på eget innlegg?

Gjør ikke det, men titter jo innom "Webmaster" forumet en gang i blant :)

Skrevet

Jeg støtter også din undring.

Derfor er det dessverre en god del av innleggene som blir helt useriøse. Synd for DOL for det gir litt dårlig rykte.

Skrevet

Jeg støtter også din undring.

Derfor er det dessverre en god del av innleggene som blir helt useriøse. Synd for DOL for det gir litt dårlig rykte.

Nei, nå syns jeg det blir vel prektig her.

Jeg støtter sjølsagt prinsippielt kravet om at ingen skal gå inn i samme tråd under flere nick. Jeg har også i frisk erindring særlig en person, som tidvis har gjort DOL ekstremt ubehagelig.

Men likevel! Likevel kan vel en og annen i kampens hete ha vært fristet og latt seg friste til å støtte seg sjøl under annet nick.

La oss si at man går inn med en mening, og tror at den deler om ikke alle, så i alle fall mange. Så kommer det bare fy-rop. Sterk følelse av urettferdighet fyller en, og en tenker: "Men, det er ikke bare MEG som syns det jeg har gitt uttrykk for! Både den og den har sagt det til meg" men det kan naturligvis ikke bevises.

Er det så psykopatisk og helt hinsides enhver forstand at en og annen da ikke kan dy seg, men støtter seg sjøl under annet nick?

Jeg gjentar at jeg ikke syns om at noen gjør dette. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg aldri har gjort det, men det er ikke noe jeg syns det skal oppmuntres til.

Men derfra til at det skal være så psykologisk ufattelig som dere gir uttrykk for her? Da er det ikke rom for stor viten - eller romslighet - når det gjelder menneskelig opptreden, gitt.

Men igjen, jeg støtter ikke en sånn oppførsel. Jeg har bare veldig lett for å se hvordan følelsen bak den kan oppstå.

Noen få er det nok her som har direkte glede av å legge ut mange nick for å skape uro og ube hag, det vet jeg. Men det er ikke dem jeg snakke rom nå.

Skrevet

Jeg støtter sjølsagt prinsippielt kravet om at ingen skal gå inn i samme tråd under flere nick. Jeg har også i frisk erindring særlig en person, som tidvis har gjort DOL ekstremt ubehagelig.

Men likevel! Likevel kan vel en og annen i kampens hete ha vært fristet og latt seg friste til å støtte seg sjøl under annet nick.

La oss si at man går inn med en mening, og tror at den deler om ikke alle, så i alle fall mange. Så kommer det bare fy-rop. Sterk følelse av urettferdighet fyller en, og en tenker: "Men, det er ikke bare MEG som syns det jeg har gitt uttrykk for! Både den og den har sagt det til meg" men det kan naturligvis ikke bevises.

Er det så psykopatisk og helt hinsides enhver forstand at en og annen da ikke kan dy seg, men støtter seg sjøl under annet nick?

Jeg gjentar at jeg ikke syns om at noen gjør dette. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg aldri har gjort det, men det er ikke noe jeg syns det skal oppmuntres til.

Men derfra til at det skal være så psykologisk ufattelig som dere gir uttrykk for her? Da er det ikke rom for stor viten - eller romslighet - når det gjelder menneskelig opptreden, gitt.

Men igjen, jeg støtter ikke en sånn oppførsel. Jeg har bare veldig lett for å se hvordan følelsen bak den kan oppstå.

Noen få er det nok her som har direkte glede av å legge ut mange nick for å skape uro og ube hag, det vet jeg. Men det er ikke dem jeg snakke rom nå.

hehe!

Vi er glad i deg likevel! :)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du får sikkert en grei forklaring hos NHD på Psykiatriforum!

Forklaringa er vel at mennesker gjør mye de ellers ikke ville gjort når de aner seg usett (= å være anonym).

Skrevet

Men du har ikke lest delen jeg ikke forstår. Jeg sier jo at det ofte blir gjort når man får mye motbør og at de da ønsker å være enig med seg selv. Dette forklarer allikevel ikke hvorfor man må "redde ære" på internett. Det er den delen som ikke gir mening. Hvilken forskjell gjør det om noen er enig med deg eller ikke?

Skrevet

Gjør ikke det, men titter jo innom "Webmaster" forumet en gang i blant :)

Noen avslører seg selv også, ved å si "jeg sa jo ...." og så referere til noe de har sagt med et annet nick. Kan ikke annet enn å le litt.

Gjest ikke feilfri
Skrevet

Jeg tror at de fleste gjør det når de får mange i mot seg. Det som irriterer meg mest er at så mange fremstiller seg selv som så feilfrie og perfektye bestandig, noe som bare er rein og skjær løgn eller ønsketenkning. .

Skrevet

Har aldri gjort det selv men jeg har registrert at hvis et kjent og populært nick slenger litt dritt til hovedinnlegget har det en tendens til å fortsette i tråden. Da er det liksom OK å være ufin og tolke innlegget i verste mening. Da skjønner jeg i grunnen at en har behov for litt støtte, om ikke annet så fra seg selv. :-)

Skrevet

Jeg tror at de fleste gjør det når de får mange i mot seg. Det som irriterer meg mest er at så mange fremstiller seg selv som så feilfrie og perfektye bestandig, noe som bare er rein og skjær løgn eller ønsketenkning. .

Jeg skjønner ikke helt hva du mener... De aller fleste faste nick her skriver da innlegg selv og spør om råd i diverse situasjoner. Det viser jo at de slettes ikke er feilfrie. Når man gir råd vil man i mange tilfeller virke som en bedreviter, men det er fordi man gir idealistiske råd og håper noen andre vil klare å gjennomføre det du ønsker du klarte.

Skrevet

Ikke godt å si. En gang så var det visst ei som fant opp ei problemstilling som hun selv svarte på under annet nick - gode svar til og med. Hun skjønte ikke hva som var så ille med å gjøre slike ting. Tror det dreier seg om kjedsomhet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...