Gå til innhold

Jge kjøpte en rå juleskinke i går...og så'...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, vi skal bare være 3 på nyttårsaften og da gidder jeg ikke lage kalkun, så jeg tenkte juleskinke ville være tingen. Men jeg har aldri laget noe sånt før....hva gjør jeg? - Den har ligget rå med netting i en pose i kjøleskapet siden i går....skal jeg hive den i fryseren nå - eller skal jeg koke den/steke den - og SÅ fryse den - eller - - HJELP! Hva skal jeg gjøre med svinet?

Det skal passe til druesalat/Waldorfsalat....og kokte poteter...tror jeg :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Legg hele skinken i en diger kasserolle og fyll varmt vann over. La den så stå med lokk og surre like oppunder kokepunktet (uten å koke) i et par timers tid.

Siden kan den anrettes på mange ulike vis, f.esk som i eksempelet fra Gilde.

Skrevet

Legg hele skinken i en diger kasserolle og fyll varmt vann over. La den så stå med lokk og surre like oppunder kokepunktet (uten å koke) i et par timers tid.

Plastikken beholdes naturligvis på under trekkingen...ikke surringen:-)

Annonse

Skrevet

Og jeg som leste "rå julesminke"...

*ler* ja ja

Duh... Nr du lagde den creme brulee-greia - Tok det lang tid eller? Jeg vurderer å lage det til dessert på julaften, men har ikke prøvd før. Var det vnskelig? Fikk du fin konsistens på den?

Skrevet

Duh... Nr du lagde den creme brulee-greia - Tok det lang tid eller? Jeg vurderer å lage det til dessert på julaften, men har ikke prøvd før. Var det vnskelig? Fikk du fin konsistens på den?

Jeg lagde den dagen før, og lot den stå i kjøleskapet.

Konsistensen ble veldig fin, men den ble litt for myk siden den sto i stekeovnen med sukkeret.

Det går raskere med brenner, da vil den fine konsistensen holde seg, tenker jeg. :)

Jeg skal lage den 1.juledag...med svigermor på besøk...så det bør bli bra ;)

hehe

Skrevet

Jeg lagde den dagen før, og lot den stå i kjøleskapet.

Konsistensen ble veldig fin, men den ble litt for myk siden den sto i stekeovnen med sukkeret.

Det går raskere med brenner, da vil den fine konsistensen holde seg, tenker jeg. :)

Jeg skal lage den 1.juledag...med svigermor på besøk...så det bør bli bra ;)

hehe

Hmmm...trur kanskje jeg går for den på julaften. Selv om detblir både for svigers og fadern. Fatter veit at jeg er en dårlig kokk, dah! ;)

Skal...skal ikke...

Skrevet

Hmmm...trur kanskje jeg går for den på julaften. Selv om detblir både for svigers og fadern. Fatter veit at jeg er en dårlig kokk, dah! ;)

Skal...skal ikke...

Tommelen opp - du klarer det nok :)

Lag den dagen før, og ta det _helt_ med ro mens du lager finishen, så går det nok som det skal ;)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Den juleskinka jeg kjøpte, vakuumpakket, rå den også, var merket med holdbarhetsdato ved oppbevaring i kjøleskp, og det var også angitt tilberedningsmåte. Steking i ovn ble foreslått.

Er det bayonneskinke du har fått, skal den også være merket med dato. Den pleier jeg trekke i en kasserolle med vann på plata. Nærmere et par timer. Kan serveres varm med poteter og saus eller kald til koldtbord.

Skrevet

Tommelen opp - du klarer det nok :)

Lag den dagen før, og ta det _helt_ med ro mens du lager finishen, så går det nok som det skal ;)

Tror jeg får tigge naboen om å låne brenneren hans! ;)

Skrevet

Å takk! :-) Men jeg skal jo ikke ha den før nyttårsaften, betyr det at jeg hiver den i fryseren nå - og så koker den på nyttårsaften, eller skal jeg fryse den kokt? -

*dum på stek* .-9

Annonse

Skrevet

Den juleskinka jeg kjøpte, vakuumpakket, rå den også, var merket med holdbarhetsdato ved oppbevaring i kjøleskp, og det var også angitt tilberedningsmåte. Steking i ovn ble foreslått.

Er det bayonneskinke du har fått, skal den også være merket med dato. Den pleier jeg trekke i en kasserolle med vann på plata. Nærmere et par timer. Kan serveres varm med poteter og saus eller kald til koldtbord.

bAYONNESKINKE ER HESLIG!

Skrevet

Plastikken beholdes naturligvis på under trekkingen...ikke surringen:-)

den er uten plast....men med nett...

Skrevet

Å takk! :-) Men jeg skal jo ikke ha den før nyttårsaften, betyr det at jeg hiver den i fryseren nå - og så koker den på nyttårsaften, eller skal jeg fryse den kokt? -

*dum på stek* .-9

Det blir det samme. Lager du den nå så tin langsomt i kjøleskap halvannet døgn før, så blir den helt fin i konstistensen.

Jeg glemte vel også å nevne at den godt kan stekes som det står her:

http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=911 men jeg foretrekker å trekke...mindre arbeidskrevende.

Skrevet

den er uten plast....men med nett...

Hmmm ja vel. Da tør jeg ikke si sikkert...muligens best å steke da. Er litt redd at mye av smaken og kraften forsvinner ellers.

Skrevet

Prøv å gå inn på msn, din nysgjerrigper ;o)

Skrevet

Tror jeg får tigge naboen om å låne brenneren hans! ;)

Atte - creme brulee er godt selv om sukkeret på toppen ikke er sprøtt, altså....

Snakker av erfaring, og nå har jeg ønsket meg brenner til jul :-)

Skrevet

Hiv den i fryser`n nå.

Ta den opp i god tid, la den tine i kjøleskap.

Kok/trekk en i 1 time pr kilo + en 1/2 time.

Kjøp ferdig butterdeig, kjevle ut 2 - 3 plater legg på skivet gulost, legg på skinka, legg gulost over skinka og pakk inn skinka og osten i butterdeigen. (Godt med mye ost)

Stekes på 200 grader til deigen er gylden. Skinka MÅ være varm,(rett fra kjelen, ellers blir deigen brent før skinka er varm igjennom.)

Serveres med fløtegratinerte eller kokte poteter og gulrøtter og brocolli ved siden av.

Lag saus av kokevannet. Smelt smør og brun smør og mel osv..

Dette er bare ubeskrivelig godt, og det blir litt festmiddag over det.

Store og små pleier å elske det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...