Gå til innhold

rusmidler...


masto82

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en gjeng kamerater som har sittet og diskutert dette med alkoholbruk og misbruk av hasj.Det vi lurer på er dette:1. Skader normal bruk av alkohol hjernen? Hva skjer med hjernecellene ved normal festing?Med normal mener vi at man tar en lørdag på byen med gutta kansje annenhver-tredjehver helg..2. Hvis en hadde byttet ut den alkoholen en drikker på en sånn fest med hasj.Skader dette hjernen som alkohol? Med andre ord.. Vi lurer på hva som er mest skadelig av hasj og alkohol? Med håp om svar! Hilsen en kameratgjeng fra vestfold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Masto, kjenner meg igjen i diskusjonen!!!

Det er mange venner som har sagt at "hasj er ufarlig", men det er det ikke. Kan vise til en artikkel om hasj "sjefen sjøl" her inne linket til for en stund siden: http://www.forskning.no/Artikler/2004/desember/1101990242.52 Dette er interessant, og man kan bla lese:

-"Det er THC som sørger for mesteparten av rusen, ved å narre hjernen til å slippe ut stoffet dopamin som først lager en fin følelse av velbehag. Etter hvert kan det imidlertid trylle fram både hallusinasjoner og paranoia. I cannabisvariantene som selges på svartebørsen i dag varierer styrken vilt, og noen ganger kan konsentrasjonen av THC komme opp i 20 prosent. Ungdommen tror dette er normalt, sier van Os. Men mange av de gamle hippiene i Amsterdam nekter å røre stoffet. De er vant til 2-3 prosent"-

Sier litt om mangelen på kunnskap om dette, jeg hadde ikke hørt om THC engang...

Når det gjelder alkohol er det vanskelig å si noe uten å vite forbruk. "På byen med gutta" kan bety så mangt liksom(ant alkoholenheter osv) Men at misbruk av alkohol også er skadelig er det ingen tvil om.

Her er en fin link om begge deler: http://www.rusdir.no

Dere finner mye mer om dere søker. Lykke til videre i diskusjonen!!!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Masto, kjenner meg igjen i diskusjonen!!!

Det er mange venner som har sagt at "hasj er ufarlig", men det er det ikke. Kan vise til en artikkel om hasj "sjefen sjøl" her inne linket til for en stund siden: http://www.forskning.no/Artikler/2004/desember/1101990242.52 Dette er interessant, og man kan bla lese:

-"Det er THC som sørger for mesteparten av rusen, ved å narre hjernen til å slippe ut stoffet dopamin som først lager en fin følelse av velbehag. Etter hvert kan det imidlertid trylle fram både hallusinasjoner og paranoia. I cannabisvariantene som selges på svartebørsen i dag varierer styrken vilt, og noen ganger kan konsentrasjonen av THC komme opp i 20 prosent. Ungdommen tror dette er normalt, sier van Os. Men mange av de gamle hippiene i Amsterdam nekter å røre stoffet. De er vant til 2-3 prosent"-

Sier litt om mangelen på kunnskap om dette, jeg hadde ikke hørt om THC engang...

Når det gjelder alkohol er det vanskelig å si noe uten å vite forbruk. "På byen med gutta" kan bety så mangt liksom(ant alkoholenheter osv) Men at misbruk av alkohol også er skadelig er det ingen tvil om.

Her er en fin link om begge deler: http://www.rusdir.no

Dere finner mye mer om dere søker. Lykke til videre i diskusjonen!!!

:o)

Men den artikkelen sier ingenting om fysisk skade på hjernen, kun psykisk (ved overbruk).

Om hasj skader hjernen, slik alkohol kan gjøre (tror det finnes masse artikler om dette på internet, samt retningslinjer for hvor mye alkohol det er "okay" å drikke) vet man vel ikke helt ennå. Ut i fra erfaring vet jeg hasj i store mengder skader korttidshukommelsen og konsentrasjonen. Om disse skadevirkningene er psykisk eller fysisk kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj kan, hos noen, utløse en psykose, i verste fall allerede etter første gang. Dessverre kan en ikke på forhånd vite om en tåler det, så det er et sjansespill.

Alkohol skader hjernen ved stort forbruk. Og det er faktisk verre å drikke seg full enn å ta ett glass vin innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...