Gå til innhold

Hvordan forholde seg til "venninne" som truer med selvmord..


Gjest vet ikke hve jeg skal gjøre..

Anbefalte innlegg

Gjest vet ikke hve jeg skal gjøre..

Har en venninne som har truet meg med å ta livet av seg hvis jeg ikke kan snakke med henne 100 ganger om dagen eller om natta.

Hvis jeg ikke tar telefonen så ringer hun noen andre og får de å ringe til meg for å si at dersom jeg ikke tar telefonen så tar hun livet av seg.

Et annet tilfelle var at vi for en stund siden var og handlet sammen. Jeg sa at nå tenker jeg å dra hjem. Da sier hun at jeg får versogod være med henne hvis ikke ser jeg henne aldri igjen for da skal hun ta livet av seg.

Når hun har slått seg slik "vrang" drar hun uansett til psykiatrisk hver gang...

Kjente det kokte inni meg for ikke så lenge siden og sa til henne at dersom hun alikevell hadde tenkt seg på psykehuset så kunne vi like så godt dra dit med det samme..

Det ble ikke så populært. To dager etterpå tok overdose og ble sendt med helikopter (påstår hun) til sykehuset og det var min feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun kommer med slike trusler så si til henne at du ringer legevakta eller politiet fordi du ikke kan ta ansvar for hennes liv så det får legevakta/politiet gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ditt ansvar å hindre henne i å ta overdose og generelt alltid være tilgjengelig. Det er ikke din feil.

Det er hennes greie og hennes problemer og ikke dine.

Lag grenser. Fortell at det ikke går at hun bruker deg slik, at hun må snakke med lege eller andre i hjelpeappartet når hun tenker selvmord og ikke med deg. Du er vennen, ikke krisehjelpen.

Lag avstand og sett grenser. Si at hun kan ringe mellom visse klokkesletter og et vist antall ganger når det passer for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venninne driver med såpass grov utpressing i forhold til deg, at jeg synes du skal kutte kontakten helt en periode. Si at hun ikke får ringe deg den nærmeste måneden (eller evt. på ubestemt tid) - og hvis hun så allikevel ringer så synes jeg du skal legge på røret.

Dette vil være den beste løsningen både for deg og henne. Hun bør ikke få lov til å oppføre seg slik mot noen, og du kan i det minste sørge for at hun ikke får lov til å behandle deg slik.

Hun har selv ansvar for sitt liv - du har ikke dette ansvaret.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en så destruktiv adferd at dere "aldri" kan få et normalt venneforhold.

Jeg regner suicidalutpressinger som alvorlig psykopatisk adferd som en må sette klare grenser i forhold til.

Jeg råder deg til å bryte kontakten totalt.

Om hun velger å gjøre nye "selvmordforsøk", er det hennes ansvar alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venninne driver med såpass grov utpressing i forhold til deg, at jeg synes du skal kutte kontakten helt en periode. Si at hun ikke får ringe deg den nærmeste måneden (eller evt. på ubestemt tid) - og hvis hun så allikevel ringer så synes jeg du skal legge på røret.

Dette vil være den beste løsningen både for deg og henne. Hun bør ikke få lov til å oppføre seg slik mot noen, og du kan i det minste sørge for at hun ikke får lov til å behandle deg slik.

Hun har selv ansvar for sitt liv - du har ikke dette ansvaret.

Lykke til:-)

Bryt kontakten med den såkalte venninna di og skaff deg hemmelig telefonnummer.Dette "venninne forholdet" synes jeg personlig blir ALTFOR destruktivt.

Det er ikke ditt ansvar om hun vil begå selvmord.Å beskylde deg for det, ser jeg nærmest på som trusler.

Bli kvitt henne - selv om det høres kynisk ut.Om du ikke gjør det vil kanskje du også bli alvorlig psykisk syk etter hvert.

Det er sikkert kjempevanskelig å "kvitte seg" med en venninne, men hun er jo ganske klart så psyk at hun trenger noen som gir henne profesjonell behandling.

Tenker at det kanskje må være et lite helvete for henne også, hvis hun er bevisst at hun er så avhengig av deg....Huff...jeg sier ikke mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest izzabell

"Om du fortsetter med den psykiske terroreren der vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre. Sånn oppførsel går ikke an, uansett hvordan du har det. Se på deg selv da: går å skal ta livet av deg når du ikke får nok oppmerksomhet. Herregud, latterlig"

villa eg ha sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Be henne å ringe til hjelpetlf for mental helse

Ta og be henne å ringe til mental helses hjelpetelefon hvis hun trenger noen å snakke med...

Der har de åpent døgnet rundt...Du finner tlf.nr på denne siden...

Mer info på denne siden:

http://www.mentalhelse.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...