Gjest ilttn Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 For meg er "subtil" et fremmedord...(=hårfin) Kan du bruke ordet i ulike setninger? Bruker du ordet til vanlig? 0 Siter
Gjest malun Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Jeg bruker det hvis det passer seg slik, ja. 0 Siter
Gjest ilttn Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Ja, og ja. Jeg mente; Kan du komme med noen eksempler... :-) 0 Siter
Gjest ilttn Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Jeg bruker det hvis det passer seg slik, ja. Jeg mente; Kan du komme med noen eksempler... :-) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Jeg mente; Kan du komme med noen eksempler... :-) Man kan feks si at "Hun var spydig på en utsøkt subtil måte" - altså at hun kom med underliggende, skjulte spydigheter. 0 Siter
Gjest ittn Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Man kan feks si at "Hun var spydig på en utsøkt subtil måte" - altså at hun kom med underliggende, skjulte spydigheter. Noen mer dagligdagse uttrykk? Jeg kjenner ingen spydige mennesker... :-) 0 Siter
Gjest to eksempler Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Hun flørtet subtilt med ham (= hun flørtet med ham men ikke åpenlyst, bare en anelse). Maleriet har en subtil dysterhet (= ikke åpenbart, men som man kan ane under det hele). 0 Siter
Gjest malun Skrevet 24. desember 2004 Skrevet 24. desember 2004 Noen mer dagligdagse uttrykk? Jeg kjenner ingen spydige mennesker... :-) Men kjære vene, du klarer vel å trekke ut en slags bruk av det uansett? 0 Siter
Gjest ittn Skrevet 24. desember 2004 Skrevet 24. desember 2004 Men kjære vene, du klarer vel å trekke ut en slags bruk av det uansett? Aner jeg en subtil aroganse her?? :-) Jeg sier jo at jeg ikke er vant til å bruke det ordet 0 Siter
Sør Skrevet 24. desember 2004 Skrevet 24. desember 2004 Man kan feks si at "Hun var spydig på en utsøkt subtil måte" - altså at hun kom med underliggende, skjulte spydigheter. Hei malun, Jeg lurer på om "subtil" og "subtle" (på engelsk) er såkalte "falske venner" - altså ord som tilsynelatende burde mene det samme, men som betyr forskjellige ting på norsk og engelsk? Et annet eksempel på dette er "aktuelt" og "actually", og det finnes flere. I ditt eksempel bruker du "subtil" som jeg ville brukt det - altså, slik som den engelske meningen. Men selv om de oversettes med hverandre, så blir "subtil" i ordboken forklart med "spissfindig, hårfin" - hvilket vel er forskjellig? Aner vi en subtil forskjell her? Med vennlig hilsen, og god jul 0 Siter
Gjest ittn Skrevet 25. desember 2004 Skrevet 25. desember 2004 Hei malun, Jeg lurer på om "subtil" og "subtle" (på engelsk) er såkalte "falske venner" - altså ord som tilsynelatende burde mene det samme, men som betyr forskjellige ting på norsk og engelsk? Et annet eksempel på dette er "aktuelt" og "actually", og det finnes flere. I ditt eksempel bruker du "subtil" som jeg ville brukt det - altså, slik som den engelske meningen. Men selv om de oversettes med hverandre, så blir "subtil" i ordboken forklart med "spissfindig, hårfin" - hvilket vel er forskjellig? Aner vi en subtil forskjell her? Med vennlig hilsen, og god jul En subtil forskjell....Det var gjerne et hyppig brukt uttrykk. Takk! :-) 0 Siter
Gjest malun Skrevet 28. desember 2004 Skrevet 28. desember 2004 Hei malun, Jeg lurer på om "subtil" og "subtle" (på engelsk) er såkalte "falske venner" - altså ord som tilsynelatende burde mene det samme, men som betyr forskjellige ting på norsk og engelsk? Et annet eksempel på dette er "aktuelt" og "actually", og det finnes flere. I ditt eksempel bruker du "subtil" som jeg ville brukt det - altså, slik som den engelske meningen. Men selv om de oversettes med hverandre, så blir "subtil" i ordboken forklart med "spissfindig, hårfin" - hvilket vel er forskjellig? Aner vi en subtil forskjell her? Med vennlig hilsen, og god jul Hm, det kan hende at det er slik. Men ordet er uansett brukt så mye på begge måter at det må anses for å være godt innarbeidet -omtrent som med ordet patetisk, tenker jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.