Gå til innhold

Fremmedord

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er "subtil" et fremmedord...(=hårfin)

Kan du bruke ordet i ulike setninger?

Bruker du ordet til vanlig?

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, og ja.

Jeg mente; Kan du komme med noen eksempler... :-)

Skrevet

Jeg bruker det hvis det passer seg slik, ja.

Skrevet

Man kan feks si at "Hun var spydig på en utsøkt subtil måte" - altså at hun kom med underliggende, skjulte spydigheter.

Annonse

Skrevet

Man kan feks si at "Hun var spydig på en utsøkt subtil måte" - altså at hun kom med underliggende, skjulte spydigheter.

Noen mer dagligdagse uttrykk? Jeg kjenner ingen spydige mennesker... :-)

Gjest to eksempler
Skrevet

Hun flørtet subtilt med ham (= hun flørtet med ham men ikke åpenlyst, bare en anelse).

Maleriet har en subtil dysterhet (= ikke åpenbart, men som man kan ane under det hele).

Skrevet

Noen mer dagligdagse uttrykk? Jeg kjenner ingen spydige mennesker... :-)

Men kjære vene, du klarer vel å trekke ut en slags bruk av det uansett?

Skrevet

Men kjære vene, du klarer vel å trekke ut en slags bruk av det uansett?

Aner jeg en subtil aroganse her?? :-)

Jeg sier jo at jeg ikke er vant til å bruke det ordet :P

Skrevet

Hei malun,

Jeg lurer på om "subtil" og "subtle" (på engelsk) er såkalte "falske venner" - altså ord som tilsynelatende burde mene det samme, men som betyr forskjellige ting på norsk og engelsk? Et annet eksempel på dette er "aktuelt" og "actually", og det finnes flere.

I ditt eksempel bruker du "subtil" som jeg ville brukt det - altså, slik som den engelske meningen. Men selv om de oversettes med hverandre, så blir "subtil" i ordboken forklart med "spissfindig, hårfin" - hvilket vel er forskjellig?

Aner vi en subtil forskjell her?

Med vennlig hilsen, og god jul

Skrevet

Hei malun,

Jeg lurer på om "subtil" og "subtle" (på engelsk) er såkalte "falske venner" - altså ord som tilsynelatende burde mene det samme, men som betyr forskjellige ting på norsk og engelsk? Et annet eksempel på dette er "aktuelt" og "actually", og det finnes flere.

I ditt eksempel bruker du "subtil" som jeg ville brukt det - altså, slik som den engelske meningen. Men selv om de oversettes med hverandre, så blir "subtil" i ordboken forklart med "spissfindig, hårfin" - hvilket vel er forskjellig?

En subtil forskjell....Det var gjerne et hyppig brukt uttrykk. Takk! :-)

Skrevet

Hei malun,

Hm, det kan hende at det er slik. Men ordet er uansett brukt så mye på begge måter at det må anses for å være godt innarbeidet -omtrent som med ordet patetisk, tenker jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...