Gå til innhold

Ureg. hjerterytme.

Anbefalte innlegg

Har i 20 år vært plaget av ekstraslag og tackycardi. Bruker Tenormin 25mgx1 som hjelper litt på frekvensen. Plagene har blitt verre med årene og nå har jeg ofte episoder hvor hjertet slår fort og uregelmessig og med ekstraslag i serier. Dette kan stå på i flere timer og jeg blir helt utslitt. Har vært gjennom en elektrofysiologisk us. med tanke på ablasjon, men de klarte ikke å provosere fram det de var på jakt etter. Undersøkelsene viser at jeg ikke har noen påviselig hjetesykdom, men slik som jeg har det nå påvirker det i stor grad min livskvalitet. Er hele tiden redd for at det skal ende i hjertestans. Har du noen råd til en fortvilet dame på 47 år, meget slank, lavt BT og lave fettverdier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168669-ureg-hjerterytme/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Bayeux.

Jeg går ut fra at du er monitorert en rekke ganger, og over lange tidsrom, slik at man har kunnet identifisere din rytmeforstyrrelse skikkelig. D.v.s. at de tachycardi-perioder du har er blitt ikledd en diagnose. Likeledes forutsetter jeg at hjertet forøvrig er undersøkt med såvel ekkokardiografi (ultralyd) og arbeidsbelastning (AEKG), og at din fysiske tilstand ellers er funnet i orden.

Forutsatt at det ikke er noen form for elektrofysiologisk teknikk (i første rekke ablasjon) som er aktuell mulighet, blir det å forsøke seg på det ganke lille utvalg av medikamenter som kan påvirke dine plager. Noen ganger er det slik at den objektive indikasjonen for å behandle ikke er gitt,men at pasientens rytmeforstyrrelser likevel er av en slik karakter at livskvaliteten forringes.Det synes å være tilfellet for deg.

Tenormin 25 mg x 1 er en illusorisk dose, og utvilsomt for liten til å kunne vurderes dette stoffet som forsøkt. Avhengig av når du har dine plager på det verste, vil 100-200mg være dosen du bør prøve, vanligvis med èn døgndose. Dette stoffet er den p.t. mest brukte betablokkeren, men det kan tenkes at andre medikamenter innen samme stoffgruppe kan gi deg effekt hvis Selozok feiler.

Det finnes også andre substanser som utvilsomt vil være aktuelle, bl.a. Tambocor, o.a. Slike forsøk må du selvsagt gjøre i nøye samarbeid med din lege, og ikke gjøre forandringer uten nøye overveielser.

Du skriver ikke noe om din fysiske form og treningstilstand. Ofte er det både dårlig fysisk form og psykiske faktorer som forverrer en slik rytmeforstyrrelse, hvilket også bør revurderes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168669-ureg-hjerterytme/#findComment-1122015
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...