Gå til innhold

Er dramaserien "skolen" rasistisk?

Gjest Synes dette er en sær fremstilling

Anbefalte innlegg

Gjest Synes dette er en sær fremstilling
Skrevet

Har fulgt med en stund og nå reagerer jeg på hvordan de fremstiller våre nye landsmenn. Først var det en epsisode hvor noen somalisere ble fremstilt som harsjrøykende særinger. Greit nok det at de får frem kontrastene blant somalierne.Så var det en elev som hadde et forhold til en kriminell med indisk opprinnelse. Og så i forrige epsisode så handlet det om en ung afrikansk jente som ikke ville gå på videregående fordi hun heller kunne leve av trygd og andre ytelser.

Hva vil dramaserien med dette her? Den kan vel umulig være god for noen holdningskampanje akkurat.

Flere som har reagert på det?

Skrevet

Jeg også reagerte på dette!

Synes dette var utrolig dumt gjort av nrk.

Angela1365380318
Skrevet

None av det som skjedde i forje episode er jo skremmendes sant! Men det gjelder å ikke generalisere det til å tro at det gjelder alle utlendinger.

For såvidt så kjenner jeg personlig kun etniske nordmenn som er slik som hun jenten, så jeg vet det går begge veier.

Skrevet

Hvorfor er det noe verre å framstille ei ung afrikanske jente som helst vil gå på trygd enn ei ung norsk jente som mener det samme? Er det en lov som sier at man er nødt til å trekke generaliserende slutninger når det gjleder utlendinger?

Skrevet

Hvorfor er det noe verre å framstille ei ung afrikanske jente som helst vil gå på trygd enn ei ung norsk jente som mener det samme? Er det en lov som sier at man er nødt til å trekke generaliserende slutninger når det gjleder utlendinger?

det er ikke galt i og for seg å fremstille en afrikansk jente slik, men med tanke på hvilket rykte afrikanerne har fått og da spesielt somalierne så synes jeg det er svært uheldig. Hvis de skal fremstille en afrikaner slik, så bør de oppveie slik at vi også får se noen positive eksempler på utlendinger. Det har jeg ennå ikke sett. Ellers så er jeg enig i tankegangen, at det sikkert skal gå begge veier dette her. Men jeg vet ikke om samfunnet er modent eller vil helt forstå det.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det behøver ikke å være snakk om generaliserin, men bekreftelser på eksisterende holdninger..

Men jeg har ikke sett programmet, så mangler vel forutsetninger for å svare.

Skrevet

Det behøver ikke å være snakk om generaliserin, men bekreftelser på eksisterende holdninger..

Men jeg har ikke sett programmet, så mangler vel forutsetninger for å svare.

Du burde se serien, den er god. Skuespillerne er veldig bra. Bl.a. spiller ungdommene i serien (elevene) rett og slett knallbra. Og skolen har verdens dårligste leder (rektor). Jeg har aldri sett maken til tafatt sjef!

Skrevet

Hvorfor skal den ikke ta opp helt ordinære problemstillinger i det norske samfunn?

Det er ingen sær fremstilling - det er virkligheten.

Og hvis det er virkeligheten du synes er "sær", så er det vel andre ting du heller burde stillt spørsmålstegn ved?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...