Gå til innhold

ang diagnoser


yoomee

Anbefalte innlegg

jeg ble 21 åro oktober i år, og fikk diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse impulsiv type for litt over 1/2 år siden. da hadde jeg tidligere vært inlagt noen ganger, hvor de mente at jeg hadde denne diagnosen og muligens også bipolar, men de ga meg ikke den på papiret.

var innlagt på blakstad i ca 4 mnd og fikk da em.us.pers.fors. men ikke bipolar. nå i ettertid har jeg fått en annen behandler som nå etter bare ca 1 mnd bekjentskap sier at jeg er for ung til å få denne diagnosen, men hun sier og at hun tror jeg har det, men vil utforske selv. hun er ganske sta og skal ha alt på sin egen måte. men synes dette er litt kjipt for nå går jeg ikke på noen medisiner fordi hun vil utforske, har tidligere gått på zyprexa, trilafon, lamictal mm. når alle de andre jeg har vært hos sier jeg har denne diagnosen, er det vel ikke litt teit at hun nye skal begynne helt forfra igjen? trenger jo egentlig medisinene nå. hun har og begynt å prate om at jeg er bipolar. den diagnosen kan man vel få i en alder av 21 år? hun mener man ikke skal sette diagnoser før en alder av over 25 år.

går på et dagsenter i kommunen, og vi har tenkt å ha et samrabeidsmøte med alle som er involvert, men denne nye behandleren, sier hun ikke gidder å komme på møtet, hvis ikke alle sammen kan møte opp hvor hun er. synes jo det er litt merkelig, for det er viktig med samarbeid hvis man skal få det beste ut av det.

hva mener dere?

god jul til alle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En behandler som ikke "gidder" å komme på et møte fordi det ikke avholdes der hun er, og som samtidig ikke vil sette diagnoser på mennesker under 25 år ville jeg ha bedt om å få skiftet ut. En diagnose skal blant annet kunne benyttes for å kunne velge riktig behandling, den har så vidt jeg vet ikke noe med alder å gjøre.

God jul til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville ha skaffet meg en annen behandler...det virker jo ikke som at du blir bedre av å gå til hun du går hos nå....

Mvh :-)...og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En behandler som ikke "gidder" å komme på et møte fordi det ikke avholdes der hun er, og som samtidig ikke vil sette diagnoser på mennesker under 25 år ville jeg ha bedt om å få skiftet ut. En diagnose skal blant annet kunne benyttes for å kunne velge riktig behandling, den har så vidt jeg vet ikke noe med alder å gjøre.

God jul til deg.

det som er, er at jeg går på gruppeterapi, hvor hun og en mann jobber, og vi må ha en av dem som behandler i ca 2 år. begynte hos han, og han er veldig grei han, men jeg har litt angst for å sitte alene sammen med menn.

får se hva som skjer. kanskje det ordner seg.

håper dere hadde en koselig julekveld i går.

fortsatt god jul =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være mulig å finne løsninger som gjør at også behandleren din kan være med på samarbeidsmøtet i kommunen. Det er imidlertid en del behandlere som nå etterhvert mener at slike møter tar altfor stor del av deres arbeidstid (samt at det varierer hvor gjennomtenkte disse møtene er), slik at det kanskje ikke er noen dum ide om møtet holdes hos din behandler?

"Vente-og-se"- holdning i forhold til å med sikkerhet fastslå diagnoser kan være ok, men kun dersom behandleren er svært kompetent slik at det som gjøres er gjennomtenkt og fagmessig forsvarlig.

Hva synes du selv om den behandling du mottar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være mulig å finne løsninger som gjør at også behandleren din kan være med på samarbeidsmøtet i kommunen. Det er imidlertid en del behandlere som nå etterhvert mener at slike møter tar altfor stor del av deres arbeidstid (samt at det varierer hvor gjennomtenkte disse møtene er), slik at det kanskje ikke er noen dum ide om møtet holdes hos din behandler?

"Vente-og-se"- holdning i forhold til å med sikkerhet fastslå diagnoser kan være ok, men kun dersom behandleren er svært kompetent slik at det som gjøres er gjennomtenkt og fagmessig forsvarlig.

Hva synes du selv om den behandling du mottar?

hei frosken

jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes ang behandlingen. fikk anbefalt gruppeterapi når jeg var innlagt på blakstad. kom ut derfra i slutten av mai i år, og har da fått den beste hjelpen fra psykisk helsetjeneste i kommunen, ikke hatt noen behandler på poliklinikken frem til jeg begynte på gruppeterapien nå for vel 1 mnd siden. når jeg begynte der, var det mest riktig at jeg fikk en behandler der, mente de, de ville ikke at jeg skulle gå til en annen behandler samtidig som gr.behandlingen. siden jeg kun har gått der en kort periode, så må jeg vel se det litt an før jeg sier helt klart at jeg ikke er fornøyd med tilbudet, men jeg synes det fungere litt rart det opplegget deres. jeg er akkurat fylt 21 år, og de andre som går der er rundt 45 år. men de mente jeg var for dårlig til å gå i noen annen gruppe, at denne passet best for min målgruppe. det er litt unødvendig å starte hele observasjonsrunden ang diagnoser nå igjen, tror selv, og flere sier at de mener diagnosen er riktig, så burde vel egentlig få behandling for den. går ikke på noen medisiner nå, men vet at jeg ville hatt det bedre, særlig med antipsykotiske som jeg har gått på før, og lamictal. foreldrene mine er ganske oppgitt over systemet, men jeg håperat hun behandleren finner ut at diagnosen som er satt er riktig så jeg kan fortsette på medisinene. synes egentlig at de som har jobbet på dagsenteret, psykisk helsetjeneste har vært en grei støtte, særlig hun ene som jobber der, men hun skal slutte, så det er jo veldig synd. var veldig fint å prate med henne fordi hun også var i 20 årsalderen, og virkelig hadde forståelse for den situasjonen man var i.

i alt, så skal jeg ikke klage på den hjelpen jeg får. det er sikkert mange andre som ikke er så heldig.

håper du har det bra fortiden, og at du har hatt en hyggelig jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest eller noe slik...

En behandler som ikke "gidder" å komme på et møte fordi det ikke avholdes der hun er, og som samtidig ikke vil sette diagnoser på mennesker under 25 år ville jeg ha bedt om å få skiftet ut. En diagnose skal blant annet kunne benyttes for å kunne velge riktig behandling, den har så vidt jeg vet ikke noe med alder å gjøre.

God jul til deg.

Det er vel ikke snakk om at behandleren ikke vil gi noen diagnoser til mennesker under 25 år, men man vil helst ikke sette diagnoser tidlig når det gjelder f.eks borderline personlighetsforstyrrelse. Dette fordi mange av symptomene kan forveksles med mange av de tingene enkelte går gjennom som en del av utviklingen av personligheten i oppveksten. Derfor venter en ofte med å sette enkelte diagnoser til en er sikker på at de det gjelder er ferdig utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...