Gå til innhold

Er funksjonshemmede det samme som psykisk utviklingshemmede?

Anbefalte innlegg

Gjest vitebegjærlighet
Skrevet

bare lurer, isåfall hva er forskjellen?

Skrevet

Nei, psykisk utviklingshemmede (p.u.) er - i sterkere eller svakere grad - mentalt tilbakestående, rent intelligensmessig sett. Noen p.u. har også fysiske funksjonshemninger. Ofte kalles det multifunksjonshemmet når man har flere forskjellige funksjonshemninger på både det fysiske og psykiske området.

Funksjonshemmet er et mye videre begrep, som omfatter både fysisk funksjonshemmede og de som har psykiske funksjonshemninger.

Fysiske funksjonshemning kan være alt fra en omfattende grad av cerebral parese i hele kroppen, til at man har en skade eller sykdom som rammer deler av kroppen, f.eks. en arm eller et bein.

Dette er ingen fullgod forklaring, men litt enkelt sagt, så gir det vel en viss pekepinn.

Skrevet

Som døv blir jeg nok av mange sett på som funksjonshemmet, men jeg er ikke psykisk utviklingshemmet av den grunn :o)

Gjest Windsong
Skrevet

Nei, psykisk utviklingshemmede (p.u.) er - i sterkere eller svakere grad - mentalt tilbakestående, rent intelligensmessig sett. Noen p.u. har også fysiske funksjonshemninger. Ofte kalles det multifunksjonshemmet når man har flere forskjellige funksjonshemninger på både det fysiske og psykiske området.

Funksjonshemmet er et mye videre begrep, som omfatter både fysisk funksjonshemmede og de som har psykiske funksjonshemninger.

Fysiske funksjonshemning kan være alt fra en omfattende grad av cerebral parese i hele kroppen, til at man har en skade eller sykdom som rammer deler av kroppen, f.eks. en arm eller et bein.

Dette er ingen fullgod forklaring, men litt enkelt sagt, så gir det vel en viss pekepinn.

Funksjonshemming er en samlebetegnelse på all sykdom, skade eller lyte som hindrer ens daglige livsutfoldelse eller krever spesiell tilrettelegging i dagliglivet.Man skiller gjerne på fysik og psykisk funksjonshemming, hvor pu går under psykisk. Det ene behøver selvsagt ikke utelukke det andre, men en funksjonshemming betyr ikke nødvendigvis at man er psykisk utviklingshemmet. Selv er jeg f.eks. født svaksynt, noe som medfører at jeg trenger spesielle hjelpemidler i en del situasjoner. På tross av dette er det ikke noe galt med min intelligens.

Skrevet

Under funksjonshemming regnes også de som har såkalte usynlige funksjonshemminger. Dette kan være ADHD, Aspergers syndrom Tourettes syndrom, OCD og helt sikkert mange andre. De som har disse diagnoser er ikke nødvendigvis psykisk utvilingshemmet. de med asperger er det aldri, da et av kriteriene for den diagnosen er normal inteligens. (Dersom intligensen er undre 70 som er grensen for PU vil det hete autisme.) Ville bare nevne det siden ingen andre har gjort det hittil.

Skrevet

Mei, det er ikke det samme men noen ganger kan det virke som om noen tror det :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...