Gå til innhold

Rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiste middag med et par venninner igår kveld. Vi handlet inn tidligere på dagen, og det ble ganske så dyrt. I tillegg var det en del som skulle kjøpes som bare gunnhild kunne spise...

Når vi gikk for å betale hadde jeg akkurat. Gunnhild var i tlf akkurat da, så jeg tenkte jeg skulle legge ut i mellomtiden. Når hun så at jeg betalte, regnet hun visst med at hun ikke trengte, for hun sa ikke mer. Klara sa at hun skulle betale neste dag... og det er greit. Men jeg skjønner meg ikke på Gunnhild, hun har ikke nevnt regningen - og jeg har til og med betalt for middagen til noen av hennes venner som jeg ikke kjenner engang.

Men jeg fikk en veldig dyr gave, og jeg fikk beholde noen av restene av maten + vin etc. Så jeg vet ikke hva jeg skulle ha sagt. Men mesteparten av restematen liker jeg ikke, så det går rett i søpla allikevel.

Jeg er en fattig student, og har ikke råd til alt dette. Hun gjør det gang på gang. Vi er veldig gode venner, og hun er utrolig snill ellers, så jeg er redd for å si noe galt.

Skrevet

Du sier:

Jeg har utrolig dårlig råd, så selv om jeg ville, kan jeg ikke betale 'det og det' alene. Skal vi regne ut hvor mye det blir på hver?

Skrevet

Du sier:

Jeg har utrolig dårlig råd, så selv om jeg ville, kan jeg ikke betale 'det og det' alene. Skal vi regne ut hvor mye det blir på hver?

joa, men jeg føler liksom at det er for sent nå. Og det som irriterer meg mest er at hun dro opp lommeboken, og la den ned igjen når hun så at jeg betalte. Dumme meg skulle bare ha ventet til hun var ferdig med telefonsamtalen.

Skrevet

Har en sånn venninne jeg også... som regner med at det er betalt når det er betalt av andre, hun tenker ikke så mye på å betale tilbake heller:) dette er ganske kjipt og den eneste måten å få gjort noe med det på er å si fra...

Men hvor mange ganger skal man si i fra? Ofte nok, men er det nødvendig så er det nødvendig:)

Jeg bruker å si til min venninne at nå har jeg lagt ut så mye penger for henne at det nå er påtide at jeg får dem igjen... etter mye om og men får jeg tilbake litt...

Skrevet

joa, men jeg føler liksom at det er for sent nå. Og det som irriterer meg mest er at hun dro opp lommeboken, og la den ned igjen når hun så at jeg betalte. Dumme meg skulle bare ha ventet til hun var ferdig med telefonsamtalen.

Ring henne idag, og si at du må ha igjen det du la ut for henne igår! Du sa jo det mens hun var i telefonen at du skulle LEGGE ut! Ikke at du skulle betale alt! Regn ut hvor mye hun skulle betale, åsså skriver du henne en sms der du skriver at hun skylder deg det og det for maten igår!

Skrevet

Det er da ikke for sent? Gjør som Mistera sier. Ingen grunn til at du skal føle noe negativt over å be om det hun rettmessig skal betale deg.

Skrevet

Det er da null problem, bare send en sms eller noe og si at du regnet ut at hennes del blir kr ......, fint hvis du kan få de ganske snart da du har dårlig råd.

Legg aldri ut for henne mer, be om å få penger på forskudd heretter. Det kan ikke motsette seg.

Skrevet

Det er da ikke for sent? Gjør som Mistera sier. Ingen grunn til at du skal føle noe negativt over å be om det hun rettmessig skal betale deg.

Men så stod hun for nesten hele matlagingen... + at jeg fikk den fine gaven. Tror ikke jeg greier å si noe denne gangen, men kanskje neste gang at jeg kan spørre henne om å betale...

Jeg bare synes det er så rart at noen kan regne med at en annen betaler for alt...

Skrevet

Men så stod hun for nesten hele matlagingen... + at jeg fikk den fine gaven. Tror ikke jeg greier å si noe denne gangen, men kanskje neste gang at jeg kan spørre henne om å betale...

Jeg bare synes det er så rart at noen kan regne med at en annen betaler for alt...

Gaven har ikke du bedt henne om å kjøpe, og ikke er det riktig at du skal betale for din egen gave heller.

Send en sms, si at du glemte å få penger hos henne i går, kr. ____ , hun kan sette inn på konto nr._______

Enkelt og greit.

Gjest Spleising er spleising
Skrevet

Ring henne idag, og si at du må ha igjen det du la ut for henne igår! Du sa jo det mens hun var i telefonen at du skulle LEGGE ut! Ikke at du skulle betale alt! Regn ut hvor mye hun skulle betale, åsså skriver du henne en sms der du skriver at hun skylder deg det og det for maten igår!

Og hvis du føler på at du fikk beholde en del av vin og mat som ikke ble spist (selv om du ikke bruker det) så kan du jo trekke fra litt (bare LITT) før du regner ut hva hun skal betale.

Presangen fra henne holder du helt utenfor. Den har ingenting med det her å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...