Gå til innhold

Nå begynte jeg å grine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så Schindler's Liste nå. Sterkt.

En vannvittig god film. Husker jeg syntes den var litt oppskrytt når jeg første gang så den i relativt ung alder, men nå er den så sterk at jeg knapt har ord.

Scenen hvor ei lita jente fargelagt i lilla kjole, vandrende rundt i byen på vei mot den visse død - den eneste fargelagte detaljen vi ser i hele filmen før vi igjen ser den samme fargelagte lille jenta trilles mot bålet i en trillebår - må være noe av det sterkeste gjort på film.

Filmen bør bli pensum på skolen.

Og jeg, da. Jeg som aldri griner av film. Bortsett fra når Brad Pitt kommer hjem i Legends Of The Fall, selvsagt, ble fullstendig rørt og klarte ikke å holde tårene tilbake. Selv om jeg ikke var alene.

6 millioner er nesten 1.5 * så mange som bor i Norge.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• Mr Kahn

13

• Champagne

6

• ShitDiddelyDo

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enig - det som skjedde er så aldeles forjævlig at man bare aldri, aldri må la noe lignende skje igjen.

God jul til deg!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig - det som skjedde er så aldeles forjævlig at man bare aldri, aldri må la noe lignende skje igjen.

God jul til deg!

Med vennlig hilsen

God jul!

Skrevet

Og den overskiften koster jeg på meg uten å ha sett Schindlers Liste, rett og slett fordi jeg ikke har mage til å se den. Selv «Band of Brothers» måtte jeg delvis se gjennom tårer.

Men jeg vet at det har skjedd. Mødre med sine små på armen ble gasset ihjel og brent i krematorier som de skulle vært treplanker. Tilsvarende en og en halv ganger Norges befolkning, menn, kvinner og barn opp gjennom pipa.

ALDRI MER!

Skrevet

Og den overskiften koster jeg på meg uten å ha sett Schindlers Liste, rett og slett fordi jeg ikke har mage til å se den. Selv «Band of Brothers» måtte jeg delvis se gjennom tårer.

Men jeg vet at det har skjedd. Mødre med sine små på armen ble gasset ihjel og brent i krematorier som de skulle vært treplanker. Tilsvarende en og en halv ganger Norges befolkning, menn, kvinner og barn opp gjennom pipa.

ALDRI MER!

Band Of Brothers, for øvrig den beste krigs"filmen" (serien...) noensinne laget, har også noen tårevåte scener.

Men du burde se Schindler's Liste selv om du tror den blir sterk. Se den sammen med kona. Hun holder deg helt sikkert i hånda. :)

Brutalt er det i hvert fall. Hele filmen, absolutt alt siden vi vet det vi vet i dag, har en ekstrem uhygge over seg.

Pianisten også. Meget god, men ingen kan lage filmer om/fra krigen som Spielberg.

Skrevet

ALDRI MER!

Du skriver: "ALDRI MER!"

Med tanke på det blinde hatet du støtt og stadig skriver om uskyldige muslimer på disse sidene, så blir slike utsagn fra deg totalt latterlige.

Rasehat blir ikke "bedre" (eller verre) om man bytter ut gruppen "jøder" med gruppen "muslimer".

Det er NULL forskjell mellom å trakassere jøder på 1930-tallet og din trakassering av muslimer i 2004.

Det blinde hatet (som førte til gasskammerene) er akkurat det samme.

Skrevet

Med tanke på det blinde hatet du støtt og stadig skriver om uskyldige muslimer på disse sidene, så blir slike utsagn fra deg totalt latterlige.

Rasehat blir ikke "bedre" (eller verre) om man bytter ut gruppen "jøder" med gruppen "muslimer".

Det er NULL forskjell mellom å trakassere jøder på 1930-tallet og din trakassering av muslimer i 2004.

Nå hadde jeg ingen planer om å lage en milelang tråd hvor dere krangler (selv om jeg selvsagt er så dreven i gamet at jeg forventet det), men uansett må jeg kommentere den ene kommentaren din:

"Det blinde hatet (som førte til gasskammerene) er akkurat det samme."

Det er det jo ikke. I hvert fall sier historien lite om selvmordsjøder og fundementalistiske jødevillmenn som begikk massedrap med fly og biler rundt-forbi, mens de tvangsgiftet seg med unger og steinet tilbakestående jenter som var sendt ut i prostitusjonens rekker, og hele land de eide hvor kvinner var verdt nada.

Får svare på eventuelle svar senere, for nå kommer forspielet. :)

Skrevet

Band Of Brothers, for øvrig den beste krigs"filmen" (serien...) noensinne laget, har også noen tårevåte scener.

Men du burde se Schindler's Liste selv om du tror den blir sterk. Se den sammen med kona. Hun holder deg helt sikkert i hånda. :)

Brutalt er det i hvert fall. Hele filmen, absolutt alt siden vi vet det vi vet i dag, har en ekstrem uhygge over seg.

Pianisten også. Meget god, men ingen kan lage filmer om/fra krigen som Spielberg.

At Spielberg kan lage film er det ingen tvil om, men jeg trenger ikke se alt han har laget for å bli overbevist om nazistenes grusomheter mot jøder og andre «unerwünchte» under krigen. Og skal vi tro denne artikkelen, så var ikke Oscar Schindler den helten som Spielberg fremstilte han som:

http://nrk.no/nyheter/kultur/4349574.html

Det er forøvrig ikke meg selv og mitt følelsesliv jeg beskytter mot Schindlers liste, med TV'n. Jeg var nær ved å hive den den skråningen da jeg så private Mellish bli knivdrept av en tysker i Saving Private Ryan, mens kujonen, technician corporal Upham, sto og grein av skrekk nede i trappa med en full-ladet Garrand i hendene.

Nå nær den sikre død har aldri noen TV vært.

Skrevet

Nå hadde jeg ingen planer om å lage en milelang tråd hvor dere krangler (selv om jeg selvsagt er så dreven i gamet at jeg forventet det), men uansett må jeg kommentere den ene kommentaren din:

Det er det jo ikke. I hvert fall sier historien lite om selvmordsjøder og fundementalistiske jødevillmenn som begikk massedrap med fly og biler rundt-forbi, mens de tvangsgiftet seg med unger og steinet tilbakestående jenter som var sendt ut i prostitusjonens rekker, og hele land de eide hvor kvinner var verdt nada.

Hei SDD,

Det gjør da ikke de hatefulle innleggene 2 nanometer bedre? (Om det så hadde vært sant.)

Bortsett fra det - det finnes flust av fundamentalistiske gærninger både blant jøder, muslimer og kristne, så den diskusjonen er egentlig meningsløs.

Det er "alle muslimer/jøder/kristne/hinduer/ateister er u-mennesker" som er problemet her, og ikke hvilken folkegruppe som Den Brune Berme tilfeldigvis hater i dag.

Med vennlig hilsen

Skrevet

At det skal bli noen krangel, mener jeg. Jeg åpner ikke engang innleggene hans, langt mindre besvarer dem.

Nå har jo du på en glimrende måte satt denne sør-figuren på plass med følgende kommentar:

«-Det er det jo ikke. I hvert fall sier historien lite om selvmordsjøder og fundementalistiske jødevillmenn som begikk massedrap med fly og biler rundt-forbi, mens de tvangsgiftet seg med unger og steinet tilbakestående jenter som var sendt ut i prostitusjonens rekker, og hele land de eide hvor kvinner var verdt nada.-»

Ingen grunn for meg å sparke en du har slått knock out på. ;^)

Fortsatt god jul og Godt Nyttår.

Skrevet

Filmen er sett og snakket om på ungdomsskolen her jeg bor. Datteren min synes den var veldig fin og ønsker seg boka.

Skrevet

Det blir omtrent som å furte fordi man kritiserer kommunisme eller nazisme eller andre "ismer" som har påført og påfører folk lidelser. Islam er en slik ideologi som kanskje er den verste vi noen gang har sett.

Slike ideologier må selvsagt kunne kritiseres, selv om noen måtte føle seg støtt av kritikken.

De fleste nazister i Hitlers Tyskland var vel all right mennesker, vil jeg tro, på samme vis som den jevne kommunist var det. Slik er det selvsagt også med muslimer.

Å kritisere disse farlige ideologiene er likevel alle frie borgeres rett og plikt. Så får det heller være at noen av ideologienes tilhengere (eller deres klakkører) furter litt.

Å omtale kritikk av nazisme, islam eller kommunisme som rasisme, er selvsagt bare rør. Muslimer er like lite "rase" som nazister eller kommunister er "rase".

Det er kun et forsøk på å kneble frie ytringer...slik de totalitæres talsmenn alltid har prøvd.

Skrevet

Det blir omtrent som å furte fordi man kritiserer kommunisme eller nazisme eller andre "ismer" som har påført og påfører folk lidelser. Islam er en slik ideologi som kanskje er den verste vi noen gang har sett.

Slike ideologier må selvsagt kunne kritiseres, selv om noen måtte føle seg støtt av kritikken.

De fleste nazister i Hitlers Tyskland var vel all right mennesker, vil jeg tro, på samme vis som den jevne kommunist var det. Slik er det selvsagt også med muslimer.

Å kritisere disse farlige ideologiene er likevel alle frie borgeres rett og plikt. Så får det heller være at noen av ideologienes tilhengere (eller deres klakkører) furter litt.

Å omtale kritikk av nazisme, islam eller kommunisme som rasisme, er selvsagt bare rør. Muslimer er like lite "rase" som nazister eller kommunister er "rase".

Det er kun et forsøk på å kneble frie ytringer...slik de totalitæres talsmenn alltid har prøvd.

Stort bedre kan det ikke sies!

Skrevet

Ved å påstå at religionen til 20% av verdens befolkning er verre enn nazisme, så har du igjen spilt deg selv ut over sidelinjen. Du fremstår som en vits.

Verken Stalin eller Mao eller Pol Pot kan skylde på islam; derimot vokste nazismen og drapet på 6 millioner uskyldige jøder (og USAs drap på 3 millioner uskyldige vietnamesere) ut av kristne land. (Uten at noen påstår at alle kristne er nazister!)

Dette er fakta som ingen bortsett fra kjente historieforfalskere vil bestride.

Skrevet

Ved å påstå at religionen til 20% av verdens befolkning er verre enn nazisme, så har du igjen spilt deg selv ut over sidelinjen. Du fremstår som en vits.

Verken Stalin eller Mao eller Pol Pot kan skylde på islam; derimot vokste nazismen og drapet på 6 millioner uskyldige jøder (og USAs drap på 3 millioner uskyldige vietnamesere) ut av kristne land. (Uten at noen påstår at alle kristne er nazister!)

Hadde ikke bevisste og handlekraftige borgere og nasjoner gjort det som var nødvendig for 60 år siden, hadde kanskje flere enn 20% av jordens folk vært en del av en slik totalitær ideologi.

Skrevet

Hadde ikke bevisste og handlekraftige borgere og nasjoner gjort det som var nødvendig for 60 år siden, hadde kanskje flere enn 20% av jordens folk vært en del av en slik totalitær ideologi.

Tenker du på kristendommen?

Å sidestille 20% av jordens befolkning med nazister, er akkurat like idiotisk som å påstå at alle kristne er nazister.

Gjest rutangis netu
Skrevet

'Du framstår som en vits'

KAN du ikke diskutere på en saklig måte, uten å gå til personangrep?

At du har så liten kontroll på den måten, gjør at en liksom ikke helt kan ta deg og dine meninger alvorlig.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hei SDD,

Det gjør da ikke de hatefulle innleggene 2 nanometer bedre? (Om det så hadde vært sant.)

Bortsett fra det - det finnes flust av fundamentalistiske gærninger både blant jøder, muslimer og kristne, så den diskusjonen er egentlig meningsløs.

Det er "alle muslimer/jøder/kristne/hinduer/ateister er u-mennesker" som er problemet her, og ikke hvilken folkegruppe som Den Brune Berme tilfeldigvis hater i dag.

Med vennlig hilsen

'Gjør ikke de hatefulle innleggene noe bedre' ?!

Skal vel ikke ha mange hjerneceller eller mye rettferdighetssans før en skjønner at det er 'bedre' (INGEN har sagt 'bra', så slipper du å omskrive til det...) å skrive hatefulle innlegg mot noen som dreper andre og selv blir drept, enn det er mot noen som ikke gjør noen fortred og allikevel blir drept.

Og jeg gidder ikke svare på eventuelle svar med vriing og vrenging av andres meninger.

Skrevet

'Du framstår som en vits'

KAN du ikke diskutere på en saklig måte, uten å gå til personangrep?

At du har så liten kontroll på den måten, gjør at en liksom ikke helt kan ta deg og dine meninger alvorlig.

Ved å påstå at 20% av verdens befolkning er nazister, gjør man seg til en vits. En dårlig vits.

Det er akkurat like idiotisk som å påstå at "all ondskap i verden skyldes jødene".

Det er NULL forskjell på om det er jøder eller muslimer man trakasserer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...