astrid1 Skrevet 26. desember 2004 Skrevet 26. desember 2004 Jeg er en kvinne på snart 50, to barn, høy og langlemmet, nærsynt. Aortaroten er utvidet, 40 mm. Må jeg slutte med styrketening, kajakk og annen kraftig fysisk aktivitet som jeg har stor glede av? 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 16. januar 2005 Skrevet 16. januar 2005 Svar til Astridl. En aortarot på 40 mm er øvre, normale grenseverdi ved ekkokardiografi. Du anfører at du er høy, langlemmet og nærsynt, hvilket kan gi mistanke om en bestemt tilstand når det bringes opp i sammenheng med en aortarot som er i øvre normalområde. Jeg sikter i denne forbindelsen til noe vi kaller Marfan-syndrom. Det er en medfødt tilstand, som hos endel personer kan gi bl.a. utvidelse av hovedpulsåren, og det som kjennetegner disse personene er nettopp at de er lange,slanke, har påfallende lange fingre, og enkelte ganger øyenforstyrrelser. Spør din lege om dette,idet man idag genetisk kan bestemme og klassifisere slike tilstander. Hvis slike forandringer ikke kan påvises, er det ikke noe i veien for at du fortsetter med din trening på vanlig nivå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.