Gå til innhold

Mine millioner - en privatsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke overraskende at akkurat sør nevner konfiskering av formue og offentlig innsyn i folks forbruk som mulige tiltak.

Slik tilhengere av totalitære systemer alltid har gjort.

Hva har det med totalitære systemer å gjøre?

Det er da helt mulig å ha en meget har beskatning på formuer over f. eks. 5 millioner, og å vedta det 100% demokratisk.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Grip

8

• Harry21365380005

5

• amber sun

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva har det med totalitære systemer å gjøre?

Det er da helt mulig å ha en meget har beskatning på formuer over f. eks. 5 millioner, og å vedta det 100% demokratisk.

Selvsagt. Nå er imidlertid ikke flertall av det norske folk i en slik elendig forfatning at de vil vedta noe slikt. Fordi de skjønner at det gir kortvarig glede.

Skrevet

Det mest perverse er at voksne folk, som attpå til påberober seg en viss utdannelse, har et så utrolig naivt, statisk syn på samfunnets økonomiske sammenhenger. Det er så 3. gym. at man blir målløs.

Nåja - det er tross alt bedre med 3. gym enn manglende avgangseksamen fra folkeskolen, Grip.

Hadde du noe seriøst å komme med, eller er det bare den vanlige drittkastingen din vi skal være vitne til i dag også?

Skrevet

Selvsagt. Nå er imidlertid ikke flertall av det norske folk i en slik elendig forfatning at de vil vedta noe slikt. Fordi de skjønner at det gir kortvarig glede.

Det er heller ingen som har påstått at det er flertall for noe slikt, Grip.

Er det flere åpenbart irrelevante ting du føler du må opplyse oss om?

Skrevet

Nåja - det er tross alt bedre med 3. gym enn manglende avgangseksamen fra folkeskolen, Grip.

Hadde du noe seriøst å komme med, eller er det bare den vanlige drittkastingen din vi skal være vitne til i dag også?

Jeg beklager om du tok det ille opp, men stundom må man bare omtale "fenomener" ved deres rette navn.

Skrevet

Jeg beklager om du tok det ille opp, men stundom må man bare omtale "fenomener" ved deres rette navn.

Ja, og i rette ordet for et samfunn hvor noen er milliardærer og andre dør av sult er PERVERST. Akkurat som jeg skrev.

Skrevet

Tre- eller maks 4? De andre har vel like stor interesse av å fortelle om det som deg, så det er nok MANGE fler enn dere som vet det nå. Kanskje hver av dere har betrodd dere til en person ved en glipp, så har hver av disse hatt en glipp, og så hver av disse...

Nix, vet at de andre det gjelder holder det hemmelig - og her på DOL er jeg temmelig anonym. Skulle noen her vite hvem jeg er, så vet de uansett ikke hvem jeg snakker om ;o)

Skrevet

Hvordan kan det være tydelig for deg/oss at ingen av de store norske har gitt? Vi vet jo ut fra de talla vi leser hva de har,m en vi vet ikke om de FØR disse resultatene hadde gitt noen millioner til veldedighet. Det står det ingenting om

Mulig jeg uttrykte meg uklart. Selvfølgelig kan det hende de gir bort mye.

Men ikke nok, for da ville de ikke hatt alle de millionene\milliardene de fremdeles har.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men hadde jeg hatt f.eks. 50 millioner, ville jeg gitt bort det aller meste, og da ville jeg ikke lenger vært millionær.

Disse gutta er fremdeles milliardærer og har følgelig ikke gitt bort så veldig mye i forhold til hva de virkelig kunne øst ut av seg.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Nix, vet at de andre det gjelder holder det hemmelig - og her på DOL er jeg temmelig anonym. Skulle noen her vite hvem jeg er, så vet de uansett ikke hvem jeg snakker om ;o)

Du KAN ikke vite at de andre holder kjeft. Menneskene er ikke til å stole på. En hemmelighet er en hemmelighet så lenge bare EN person kjenner til den. Såfort den deles med et annet menneske, kan du ikke lenger være sikker. Og vet fre-fire hemmeligheten, så er det ganske sikkert at den er spredd.

Skrevet

Ja, og i rette ordet for et samfunn hvor noen er milliardærer og andre dør av sult er PERVERST. Akkurat som jeg skrev.

Du må nesten klargjøre om du mener innenfor hvert enkelt land, eller om det er global filosofiering du bedriver.

Når du legger fram slike "fra barnemunn"-argumenter, må jeg få be om visse presiseringer.

Skrevet

Du må nesten klargjøre om du mener innenfor hvert enkelt land, eller om det er global filosofiering du bedriver.

Når du legger fram slike "fra barnemunn"-argumenter, må jeg få be om visse presiseringer.

Jeg så en oversikt forleden over hvor mye det ville kostet å forhindre totalt at barn sultet ihjel.

Den totale kostnaden var en ørliten fraksjon av oljefondet.

Nå forfekter ikke jeg at "Norge skal redde verden alene", men faktum er at vi *kunne* eradikert dødsfall fra sult hos barn. Og vi ville ikke merket det engang.

Istedet burde vi agitere for at andre land også gjorde noe, istedet for (som deg) å finne argumenter for ikke å gjøre noe.

Skrevet

Du KAN ikke vite at de andre holder kjeft. Menneskene er ikke til å stole på. En hemmelighet er en hemmelighet så lenge bare EN person kjenner til den. Såfort den deles med et annet menneske, kan du ikke lenger være sikker. Og vet fre-fire hemmeligheten, så er det ganske sikkert at den er spredd.

Okei, men mitt poeng var at man vet nødvendigvis ikke om en riking sitter på pengene selv, eller om han holder det hemmelig at han er generøs. Faktisk er det mer sjarmerende med en millionær/milliardær som gir penger i det skjulte, enn en som utbasunerer for alle hvor mye han gir.

Gjest hinsides-tåpelig
Skrevet

En av landsdelens store helter var Jesus, vi er kun mennesker ;-)

Personlig mener jeg at ingen har en dritt å si i forhold til hva jeg gjør i mitt private hjem, med mine private midler, tenker, føler eller sier (så lenge jeg holder meg innenfor lovens grenser). Dersom vi skulle ta fra mennesker den rettigheten så ville vi fått geneve på nakken fortere enn svint.

Slik sett blir denne diskusjonen meningsløs. Men det som er så bra med dette landet er fortsatt at vi har ytringsfriheten ;-)

God bedring til dere som mener vi burde bestemme over andres penger.

Skrevet

En av landsdelens store helter var Jesus, vi er kun mennesker ;-)

Personlig mener jeg at ingen har en dritt å si i forhold til hva jeg gjør i mitt private hjem, med mine private midler, tenker, føler eller sier (så lenge jeg holder meg innenfor lovens grenser). Dersom vi skulle ta fra mennesker den rettigheten så ville vi fått geneve på nakken fortere enn svint.

Slik sett blir denne diskusjonen meningsløs. Men det som er så bra med dette landet er fortsatt at vi har ytringsfriheten ;-)

God bedring til dere som mener vi burde bestemme over andres penger.

Du skriver: "God bedring til dere som mener vi burde bestemme over andres penger."

Er du imot beskatning?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har tenkt en del på dette med misunnelse. Etter hvert har jeg kommet til at misunnelsen ofte er større i hodet på den som er gjenstand for misunnelse. Og så blir denne misunnelsen "de andre har mot meg" en unnskyldning for å ikke være åpen, noe som igjen gir større mulighet for å tviholde på "alt MITT".

MVH

Pøh...

Hvor går grensen for at ens private økonomi bør beskues av andre mennesker - altså FORBUKET til den enkelte?

Ved 500.000 i inntekt - eller 5 mill?

Angela1365380318
Skrevet

Hvorfor blir alle sjalu når en har mye penger. Ha er han eller hun, drittsekk, egoistisk og alt annet.

Hva ved du om hva denne personen bidrar med? Mange rike gir anonymt, eller avisen ikke er tilstede når de skriver skjennene sine, kan du vite helt sikkert at han ikke git av sin formue bare fordi du ikke vet det. Det er ikke alle rike som gir til lokalmiljøet sitt, det er jo egentlig ikke nødvendig heller så godt som vi har det sammenelignet med resten av verden. Kansje gir han til u-lands prosjekter?

Han betaler kansje skatt til norge og gir mer en nok den veien? Ikke vet jeg men de rike jeg vet om har mange ansatte i sine fabrikker og på kontor, de gir det norge trenger mest. arbeidsplasser.

Kansje han har jobbet hardt og fortjent sin formue, slutt å bry deg om hva andre gjør og sett heller et gost eksampel.

Selv gir jeg noen to hundre lapper i året til frelsesarmeen og slikt (er student) hadde jeg hatt mer hadde jeg gitt mer, kjæresten min som tjener flere hundre tusen gir ingenting og jeg legger meg ikke opp i det.

Skrevet

Det er heller ingen som har påstått at det er flertall for noe slikt, Grip.

Er det flere åpenbart irrelevante ting du føler du må opplyse oss om?

Jeg overså nesten at du tok til orde for å offentliggjøre folks forbruk. Morsomt, men hvilken interesse har det? Tall for inntekt og formue er jo allerede kjent.

Folk med interesse for slikt står jo gjerne gjemt utenfor folks hjem og kikker inn (derav kikkere), gjerne med hånda rundt en halvfet en.

Noen (som sør) forsøker å gjøre sine fetisjer til politikk, men jeg foreslår at du heller holder deg til å kikke på naboen på gamlemåten.

Skrevet

Jeg overså nesten at du tok til orde for å offentliggjøre folks forbruk. Morsomt, men hvilken interesse har det? Tall for inntekt og formue er jo allerede kjent.

Folk med interesse for slikt står jo gjerne gjemt utenfor folks hjem og kikker inn (derav kikkere), gjerne med hånda rundt en halvfet en.

Noen (som sør) forsøker å gjøre sine fetisjer til politikk, men jeg foreslår at du heller holder deg til å kikke på naboen på gamlemåten.

Hadde du noe relevant å bidra med?

Skrevet

Hadde du noe relevant å bidra med?

Det er høyst relevant å forsøke å finne alternativer for deg og likesinnede, som har slike spesielle behov for å kikke inn i folks vaner.

Skrevet

Det er høyst relevant å forsøke å finne alternativer for deg og likesinnede, som har slike spesielle behov for å kikke inn i folks vaner.

Nåja - det må da være viktigere å få behandling for deg som har for vane å forfekte at folk skal sulte ihjel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...