Gå til innhold

Tror dere på astrologi?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt tvilende
Skrevet

Føler dere at det stemmer det som det står i deres stjernetegn?

Skrevet

Hvorfor/hvordan i all verden skulle det stemme?

Horoskopene er skrevet slik at alle kan kjenne seg igjen i noe av det som står - uavhengig av hvilket tegn du leser.

Og det er liksom "lagt inn" at ikke alt stemmer helt - det er en del av "mystikken".

Med vennlig hilsen

Gjest Stjerneglad av og til
Skrevet

Ukeshoroskop i ukeblader tar jeg som underholdning.

Årshoroskop leser jeg med litt mer alvor. Men bare litt.

Spådommer om året som kommer leser jeg med interesse. Det har jo hendt at ting har blitt forutsagt. Som prinsesse Dianas død feks. En stor ulykke og sorg som skulle ramme britene. Slike ting.

Når det gjelder hvilket stjernetegn en er født under, så kan jeg kjenne igjen det meste hos meg selv i mitt tegn. Hos folk jeg lever sammen med stemmer veldig mye der også. Jeg har av interesse studert de forskjellige stjernetegn, og har faktisk flere ganger, før jeg vet hvilket tegn en person har, skjønt det ut av hvordan personen er. Litt artig egentlig det der.

Men å få et personlig horoskop, betale for det, ville jeg aldri gjort. Slike personlige spådommer om fremtiden ville jeg aldre tørt å høre. Ville lagt for mange føringer for meg, slik min personlighet er.

Skrevet

Det er da alltid noe som stemmer, men det er fordi horoskopene er skrevet så generelt at de kan passe for enhver. Om jeg leser horoskopet til andre stjernetegn, så passer jammen meg de også...

Så nei, jeg tror ikke på astrologi.

Skrevet

Beskrivelsen av tegnene ja, men ikke horoskop i aviser og ukeblader f.eks.

Skrevet

Nei, det er bare tullball...

Blir like himmelfallen hver gang jeg møter folk som virkelig tror på det.

Skrevet

Jeg tror. Folk sier at det står ting om hvert tegn som passer til alle. Jeg er ikke enig. Ikke alle passer til beskrivelsen av f.eks. kreps, som jeg er. Og langt ifra alle passer til å være tvilling. Eller vær. osv. Selvfølgelig kan ikke alle være typiske for sitt tegn, men det er skremmende mange som likevel er det.

Tror jeg på horoskoper i ukeblader? Aviser? Horoskoper i det hele tatt? At fordi jeg er kreps, så skal jeg bli forelsket på onsdag? Nei... Tror jeg stjernetegnet påvirker personlighet? Ja. Jeg har lest tjukke detaljerte bøker om dette, om hvordan de forskjellige er. Og det er så typisk for de jeg kjenner i det tegnet. Også når det gjelder parforhold. Det er noen man bare ikke passer sammen med. Og det er alltid noen i et tegn man ikke "skal" passe med. Min mor og min søster har også samme erfaringer.

Skrevet

Nei, selvsagt ikke.

Selv om broren min er typisk jomfru, og sønnen min typisk vannmamm, betyr det ingenting.

Skrevet

Jeg har fått satt opp et personlig horoskop og det er ikke bare noe man tror på men man ser veldig raskt at det stemmer.

Skrevet

Astrologi faller på sin egen urimelighet.

Bare tull og tøys.

Jeg er tvilling og har det mest i kjeften, og liker ikke å ta avgjørelser. Min sønn er sånn også.

Min mann er tyr, elsker komfort og kan være sta. Det samme for min nest eldste datter.

Min eldste datter er kreps, følsom og humørsyk fjortis.

Min yngste datter er fisk, og sitter i badekaret til vannet er både kaldt og guffent.

Jada :)

Skrevet

Jeg har en merkverdig venninne som kan _se_ hvilket stjernetegn folk er født i. Husker godt flere pinlige episoder i ungdommen der hun f.eks. stod i kø på MacDonalds og observerte ekspeditøren bak disken. Når det var hennes tur å kjøpe, fortalte hun vedkommende hvilket stjernetegn han/hun var født i. Hun hadde faktisk alltid rett!

Snodige greier...

Gjest jegvetikke
Skrevet

hm... vanskelig diskusjon.

MEN... når det er sagt... rart hvordan en kan kjenne igjen mennesker ut fra hvilket stjernetegn de er i, det kan jeg nemlig. Personligheten stemmer ofte. Dersom en tar det alvorlig, og stiller et horoskop. Ikke dersom du leser ukeblader.

Når det er sagt, både venninner, familie og kjente som har giftet seg med tegn de "ikke passer med" har levd et langt (lykkelig) liv med den det gjelder... så....

Spennende er det jo?

Skrevet

Vet ikke om jeg tror, rett og slett. Selv er jeg visstnok ganske typisk for mitt tegn og ungene er utrolig typiske for sine tegn!

Reven1365380455
Skrevet

Hvorfor/hvordan i all verden skulle det stemme?

Horoskopene er skrevet slik at alle kan kjenne seg igjen i noe av det som står - uavhengig av hvilket tegn du leser.

Og det er liksom "lagt inn" at ikke alt stemmer helt - det er en del av "mystikken".

Med vennlig hilsen

Det er aldri spesifikke beskrivelser, men vage tilnærminger. Dette blandet med det faktum at vi mennesker følger visse behavioristiske lovmessigheter. F.eks. rosenthal effekten, der man vil lete etter ting som støtter opp om det som ble skrevet i horoskopet og tolke dette som bekreftelse av horoskopets korrekthet, mens vi vil avkrefte det som står i strid med det. Dette skjer selvfølgelig i underbevisstheten.

Jeg mener å huske at også innenfor astrologien så er det plasseringen av stjernene på stjernehimmelen idet øyeblikket som vi blir født som påvirker hvordan vi vil bli som person. Hvordan påvirker plasseringen av stjernene oss? Jo de påvirker oss ved gravitasjon, altså må denne gravitasjonen være det som bestemmer hvordan vi vil bli som person. Isåfall vil gravitasjonen i en feit vs. tynn jordmor gi større utslag . Mao. dette er sludder og pølsevev.

Skrevet

Selvsagt er det noe som stemmer og noe som ikke stemmer - akkurat som i ethvert annet stjernetegn.

Astrologi kan være fornøyelig underholdning, men det er ikke noe å basere avgjørelser på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...