Gå til innhold

Hvis man er innblandet i noe kriminelt...


Gjest har en venn som har rotet seg opp i noe tull.

Anbefalte innlegg

Gjest har en venn som har rotet seg opp i noe tull.

eller sitter med informasjon om noe som er viktig for myndighetene og forteller dette til behandler, har denne taushetsplikt da?

jeg tenker spesielt på de som er tiltalt i rettsaker som får psykiske problemer og får psykiatrisk hjelp. Har da den legen taushetsplikt uannsett? eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes noen få unntak fra taushetsplikten:

1. Dersom en kan forhindre en alvorlig forbrytelse.

Da skal det være alvorlig slik som drap, ran, voldtekt, brannstifting osv.

Ikke biltyveri og snussmugling.

2. Om en kan hindre kommende vanskjøtsel/mishandling av barn. Plikt til bekymringsmelding til barnevernet går foran taushetsplikten.

3. Om en kan hindre at en uskyldig blir straffet.

Dette var jeg selv utsatt for en gang. En person tilsto på mail et drap som en annen var tiltalt for. Jeg valgte i denne sammenheng å varsle Politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...