Gå til innhold

Hvis man ikke får barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en filosofisk tekst ang. barnløshet.

Dette er jo allmen kjent, men mulig ikke mange tenker over dette, som er som følger..

Hvis man tenker tilbake for titusener av år siden, til menneskets opprinnelse. Så var det en kvinne som fikk en datter, som fikk en datter, som fikk en datter osv.

Helt fram til meg. Hadde jeg ikke fått en datter, ville alt stoppet der. Etter tusener av generasjoner. Synes det er rart å tenke på.

Det samme gjelder selvfølgelig menn og sønner.

Skrevet

Det har også jeg tenkt. Folk sier at det er liten sannsynlighet for at akkurat DU skulle bli født, pga det er så mange sædceller som må sloss om egget. Men tenk på alle de utallige sædcellene som måtte sloss for alle eggene til våre foreldre, besteforeldre, oldeforeldre....forfedre. Og sannsynligheten for at våre foreldre møttes, besteforeldrene, osv. Sjansen for å bli født er så liten at det er uforståelig for oss mennesker.

Og også som du sier, om noen av de i rekka bak oss hadde latt være å få barn, så hadde vi ikke vært her...

F.eks. min mormor hadde bestemt seg for ikke å få flere barn etter min tante. Tanten min døde bare noen måneder gammel, så mormor fikk derfor barn igjen. Hvis ikke hadde jeg ikke vært her. Det er tilfeldigheter som gjør at vi er til.

Skrevet

Det har også jeg tenkt. Folk sier at det er liten sannsynlighet for at akkurat DU skulle bli født, pga det er så mange sædceller som må sloss om egget. Men tenk på alle de utallige sædcellene som måtte sloss for alle eggene til våre foreldre, besteforeldre, oldeforeldre....forfedre. Og sannsynligheten for at våre foreldre møttes, besteforeldrene, osv. Sjansen for å bli født er så liten at det er uforståelig for oss mennesker.

Og også som du sier, om noen av de i rekka bak oss hadde latt være å få barn, så hadde vi ikke vært her...

F.eks. min mormor hadde bestemt seg for ikke å få flere barn etter min tante. Tanten min døde bare noen måneder gammel, så mormor fikk derfor barn igjen. Hvis ikke hadde jeg ikke vært her. Det er tilfeldigheter som gjør at vi er til.

Du hadde nok vært født, men da i en annen familie. Det er litt morsomt å tenke på. Hvordan ting kunne vært hvis ikke dine foreldre møttes og du dermed hadde havnet i en helt annen familie.

Skrevet

Ja, mange sedceller og bare EN vinner.

Hvem skulle tro at alle de sofagrisene rundt omkring en gang vant dette kappløpet? En av millioner, også vant de som knapt nok orker å løfte fjernkontrollen.

Gjest Den beste sædcella
Skrevet

Gikk en fin en på SMS tidligere vedr det der. Husker ikke nøyaktig, men essensen var at om du var trist og lei og følte deg udugelig og lite verdt, så skulle du tenke på at du den gangen, helt i begynnelsen, faktisk var den sterkeste og beste og flinkeste av flere millioner sædceller. Flott tanke?

Gjest Den beste sædcella
Skrevet

Du hadde nok vært født, men da i en annen familie. Det er litt morsomt å tenke på. Hvordan ting kunne vært hvis ikke dine foreldre møttes og du dermed hadde havnet i en helt annen familie.

Da hadde du jo ikke vært DEG! Du ville hatt gener fra to helt andre mennesker. Med andre ord, du ville ikke blitt født. Et helt annet menneske ville blitt født isteden.

Skrevet

"Du hadde nok vært født, men da i en annen familie. Det er litt morsomt å tenke på. Hvordan ting kunne vært hvis ikke dine foreldre møttes og du dermed hadde havnet i en helt annen familie."

Det stemmer jo ikke. Da hadde h*n vært laget av andre gener; og hadde dermed vært en helt annen person.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...