Gå til innhold

Hjelp...?


cerveza

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er litt ny her inne. Eller det vil vel si.. vært her før for lenge lenge siden.

Jeg er ei jente som har hatt det litt tøft de siste 3 årene. Først skilte mor og far seg. Er jo ikke såå ille, saw it comming..men likevel.. er et sjokk når mor og far ikke lenger er et. Det hjelper ikke at jeg er i 20 årene.. så fant forloveden en ny, flyttet på dagen og jeg satt igjen forvirret og uttafor- tok meg 1/2 å sove mer enn 4 t pr natt.. Han tok helt av og fortsatte å såre og ødelegge for meg..

så var jeg endelig kommet videre, trodde jeg. Da døde broren min.. mor og far støtter seg til den "sterke" datteren, snakker ikke sammen og alt faller på meg..

og så sitter man der og takker gud og enhvermann for at man faktisk har venner. for ingenting er igjen av familienettverket mitt...

Problemet blir så å hente seg inn, holde seg over vannet og komme videre. Har greid meg veldig bra. Til julen kom nå. Magen låser seg og jeg har det slettes ikke bra... Det resulterte i 2 dager i sengen sovende eller gråtende. Ikke noe særlig.. Nå gruer jeg meg til morgendagen. Må jeg på jobben, skal jeg stikke til legen? Skriver han en sykemelding? Vil han henvise meg til psykolog? (har hittill klart meg på venner og akupunktur..) Kunne det vært en ide? Er det dyrt? Er det noe å anbefale for en som ellers har klart seg unna de store depresjonene?

Er det noen her ute i dette forumet som har noen gode forslag til meg her jeg sitter alene og grubler for mye.,.?

Hadde satt stor pris på å få råd, tanker tips, hva som helst...

Håper det er noen der :os

Hjelp..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Fullt forståelig at du er gåen, etter å ha vært igjennom så mye!

Hvis du selv føler det vil hjelpe å snakke med noen og få litt hjelp til å sortere tanker, kan en psykolog være til god hjelp. Det behøver ikke være så dyrt om du får en som har kommunal driftsavtale. Da må du betale egenandel som du fører opp på egenandelskortet til du har nådd det som er taket for frikort. Etter dette er behandlingen gratis ut året.

Å gå til legen er en god ide tror jeg. I alle fall hvis du har en du føler er grei. Det er alltid godt å få lettet på trykket, samtidig med at det kan være lurt å få sett det hele fra en annen persons vinkel. Om h*n sykemelder deg er vanskelig å svare på; det avhenger vel en del av hva du ønsker selv.

Til slutt vil jeg råde deg til å ha noe å fylle dagene med. Å bli sittende inne gir alt for god tid til å gruble - noe man ikke blir mindre deprimert av.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg støtter fullt ut det andre svaret du har fått. Jeg tror det er viktig at du får sortert ut tankene dine. Men enda viktigere at du ikke gir deg selv så mye tid til å gruble. Tiden kan være mer fiende enn venn. (jeg snakker av erfaring)

Hvis du søker etter en behandler så vær selektiv. Tenk etter hva slags terapi du ønsker, hva du tror du vil snakke om og hva du kan la ligge foreløbig. Tror det kan spare deg for mye hvis du har tenkt litt på forhånd. Tror også at noen behandlere kan la deg få en prøvetime.

lykke til :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg støtter fullt ut det andre svaret du har fått. Jeg tror det er viktig at du får sortert ut tankene dine. Men enda viktigere at du ikke gir deg selv så mye tid til å gruble. Tiden kan være mer fiende enn venn. (jeg snakker av erfaring)

Hvis du søker etter en behandler så vær selektiv. Tenk etter hva slags terapi du ønsker, hva du tror du vil snakke om og hva du kan la ligge foreløbig. Tror det kan spare deg for mye hvis du har tenkt litt på forhånd. Tror også at noen behandlere kan la deg få en prøvetime.

lykke til :)

mvh

Tusen takk for svar fra dere begge. Jeg er så sjeldent innom her, og utålmodig som jeg er så tok jeg det for gitt at ingen kom til å svare meg da det tok litt tid før jeg fikk svar.. ;o)

Er vel en optimistisk pessimist kanskje.. Er noen veldig gode svar og det er så sant det dere skriver. Begrense tid til tanker skader nok absolutt ikke!! Så får fortsette å finne på ting og holde meg sysselsatt, får håpe det til slutt går opp. Pleier jo det!

Igjen, kjempestor takk til dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...