Gå til innhold

Forskjell på Zoloft og Cipralex


Gjest tonjeanetti

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hmmm. det er jeg desvere litt usikker på, men jeg går på cipralex, og jeg er en av de få som ikke kan kjøre bil pga bivirkninger. det er ganske kjipt.hør med feks fastlegen din eller søk her på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. det er jeg desvere litt usikker på, men jeg går på cipralex, og jeg er en av de få som ikke kan kjøre bil pga bivirkninger. det er ganske kjipt.hør med feks fastlegen din eller søk her på internett.

nå ble jeg nysgjerrrig eller rettere sagt bekymret: hvilke bivirkninger gjør at du ikke kan kjøre bil når du tar cipralex? jeg går også på det samme. Synes den fungerer mye bedre enn Zoloft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg nysgjerrrig eller rettere sagt bekymret: hvilke bivirkninger gjør at du ikke kan kjøre bil når du tar cipralex? jeg går også på det samme. Synes den fungerer mye bedre enn Zoloft

at man besvimer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besvimer du av Cipralex?

ja jeg har gjort det 2 ganger.. 1 gang når jeg dusja og en gang når jeg kjørte bil, men fikk forvarseler så jeg stoppa og heldigvis hadde jeg med meg folk i bilen og folk var hjemme når jeg dusja så jeg rakk å si fra. men det kan oxo komme av andre årsaker men det begynte etter at jeg begynte på medisinen cipralex.. jeg har oxo våkna opp av at jeg har kasta opp i søvne.. vet ikke hva dette kommer av, men tror det er pga mediisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg har gjort det 2 ganger.. 1 gang når jeg dusja og en gang når jeg kjørte bil, men fikk forvarseler så jeg stoppa og heldigvis hadde jeg med meg folk i bilen og folk var hjemme når jeg dusja så jeg rakk å si fra. men det kan oxo komme av andre årsaker men det begynte etter at jeg begynte på medisinen cipralex.. jeg har oxo våkna opp av at jeg har kasta opp i søvne.. vet ikke hva dette kommer av, men tror det er pga mediisinene.

Huff, da er det mye rart som kan skje. Er interessant å høre hvordan folk opplever denne medisinen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da er det mye rart som kan skje. Er interessant å høre hvordan folk opplever denne medisinen synes jeg.

men det kommer veldig ann på fra person til person.. jeg er en veldig uheldig person som får disse sjeldne bivirkningene.. men det kan ha n med de sterke medisinene jeg fikk når jeg lå på sykehuset for 7år siden. da fikk jeg masse og oxo bivirkninger. som sagt, det kommer ann på fra person til personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Både Zoloft og Cipralex er SSRI.

Meg bekjent finnes det ingen studier som viser at den ene er klart bedre enn den andre.

Derimot vet vi at det er individuelle forskjeller. Dvs det finnes "Zoloft-pasienter" og "Cipralex-pasienter".

Personlig forskriver jeg heller Cipralex fordi jeg synes det går raskere å finne riktig dose. De fleste bruker 10 mg, noen litt mer.

På Zoloft synes jeg dose-spennet er større og at det er større variasjon i hva som er rett dose. Dermed tar det noe lenger tid å finne riktig dose for en del pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 år senere...

Gammel tråd dette. Men når det gjelder panikkartet angst og GAD, er det Zoloft eller Cipralex som ofte er førstevalg da? Er i tvil på hva jeg skal bruke. Har så vidt vært innom Cipralex og har noe dårlig erfaring med den. 

Endret av Sønnavind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sønnavind skrev:

Gammel tråd dette. Men når det gjelder panikkartet angst og GAD, er det Zoloft eller Cipralex som ofte er førstevalg da? Er i tvil på hva jeg skal bruke. Har så vidt vært innom Cipralex og har noe dårlig erfaring med den. 

Mot panikk tror jeg egentlig det er ett fett hvilken SSRI du bruker, så lenge du 1) trapper forsiktig opp, og 2) bruker tilstrekkelig høy dose til at panikkanfallene forsvinner.

Mot GAD skal det mye til om SSRI i det hele tatt fungerer. Feilen ligger ikke i hjernens «hardware» - det ligger i måten du velger å tenke på. Målrettet terapi er best, men om man trenger noe som demper tankevirksomheten litt kan en lav dose antipsykotikum være til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Mot panikk tror jeg egentlig det er ett fett hvilken SSRI du bruker, så lenge du 1) trapper forsiktig opp, og 2) bruker tilstrekkelig høy dose til at panikkanfallene forsvinner.

Mot GAD skal det mye til om SSRI i det hele tatt fungerer. Feilen ligger ikke i hjernens «hardware» - det ligger i måten du velger å tenke på. Målrettet terapi er best, men om man trenger noe som demper tankevirksomheten litt kan en lav dose antipsykotikum være til hjelp. 

ISW; kjenner du til  Buspirone?

Ved å tilsette Buspirone til ssri/snri, skal man vist kunne dempe GAD og uro..

Anonymkode: 52697...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ISW; kjenner du til  Buspirone?

Ved å tilsette Buspirone til ssri/snri, skal man vist kunne dempe GAD og uro..

Anonymkode: 52697...f4a

Buspiron er det litt delte meninger om.

Noen studier viser en markant angstdempende og antidepressiv effekt ved kombinasjon med SSRI. Mange mener imidlertid at effekten er minimal.

Jeg prøvde den selv en gang for mange år siden sammen med Zoloft. Legen min hadde minimal tro på den, men jeg kunne prøve. Husker at jeg fikk kraftig diare i starten, og følte meg litt avflatet, men ellers lite effekt. Sluttet etter et par måneder.

Men det trenger jo ikke gjelde alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Buspiron er det litt delte meninger om.

Noen studier viser en markant angstdempende og antidepressiv effekt ved kombinasjon med SSRI. Mange mener imidlertid at effekten er minimal.

Jeg prøvde den selv en gang for mange år siden sammen med Zoloft. Legen min hadde minimal tro på den, men jeg kunne prøve. Husker at jeg fikk kraftig diare i starten, og følte meg litt avflatet, men ellers lite effekt. Sluttet etter et par måneder.

Men det trenger jo ikke gjelde alle.

Datteren min ble kjempedårlig av den, kunne ikke kjøre bil heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
ISW skrev (På 2.2.2019 den 15.27):

Mot panikk tror jeg egentlig det er ett fett hvilken SSRI du bruker, så lenge du 1) trapper forsiktig opp, og 2) bruker tilstrekkelig høy dose til at panikkanfallene forsvinner.

Mot GAD skal det mye til om SSRI i det hele tatt fungerer. Feilen ligger ikke i hjernens «hardware» - det ligger i måten du velger å tenke på. Målrettet terapi er best, men om man trenger noe som demper tankevirksomheten litt kan en lav dose antipsykotikum være til hjelp. 

Har hørt at ssri er bra mot generalisert angst også, kan vel hjelpe til med å roe noe så man kan klare å jobbe med tankene?

hvis det er både panikk og generalisert på en måte?

Anonymkode: b6812...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...