Gå til innhold

tenk deg redslene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette her bare helt forferdelig og egentlig ikke til å tro. Så utrolig mange mennesker som har mistet livet og bildene på tv er sjokkerende.

Skrevet

Dette er helt forferdelig! Har nesten ikke gått opp for meg at noe sånt kan skje.... Tenker spesielt på de som savner barna sine. Grusomt :-(

Skrevet

Dette er helt forferdelig! Har nesten ikke gått opp for meg at noe sånt kan skje.... Tenker spesielt på de som savner barna sine. Grusomt :-(

Ja, det er aldeles grusomt. Leste akkurat nå i lokalavisen på nett om en dame jeg kjenner som er der nede - og har det bra, hun og mannen sendte bilde tatt med mobilen av seg.

"å dra til Syden" - er liksom ikke noe som Ving-vertene nå kan garantere.

Gubben og jeg så for noen dager siden den "The day after tomorrow" - og disse dagene her - ER jo sånn.

Jeg hadde blitt gal om jeg hadde skulle lett etter ungene mine der nede. Fytte katta!

Skrevet

En ting er de som har reist dit på ferie, og som kan reise hjem igjen etterpå - med sorgen og redselen som en del av bagasjen.

De har i hvert fall noe å reise hjem til.

Tenk på alle de som ikke bare har mistet sine kjære - men samtidig også alt de eier.

Slik det nå begynner å se ut, så er det ufattelig mange av dem.

Dette ser ut til å kunne bli en av de største katastrofer verden har sett på svært lenge.....

Skrevet

En ting er de som har reist dit på ferie, og som kan reise hjem igjen etterpå - med sorgen og redselen som en del av bagasjen.

De har i hvert fall noe å reise hjem til.

Tenk på alle de som ikke bare har mistet sine kjære - men samtidig også alt de eier.

Slik det nå begynner å se ut, så er det ufattelig mange av dem.

Dette ser ut til å kunne bli en av de største katastrofer verden har sett på svært lenge.....

Ja, det er ikke bare å knipse og bygge opp alt igjen og fortsette livene. Hørte på radioen et norsk par som eide en bar der ned, det var ikke mye optimisme om stedet de bodde.

Tenk at de stakkars menneskene kunne vært spart om varslingssystemer var utbygd. - En skulle tror man visste såpass om jorden nå at man bør forvente det uventede.

Skrevet

Ja, det er ikke bare å knipse og bygge opp alt igjen og fortsette livene. Hørte på radioen et norsk par som eide en bar der ned, det var ikke mye optimisme om stedet de bodde.

Tenk at de stakkars menneskene kunne vært spart om varslingssystemer var utbygd. - En skulle tror man visste såpass om jorden nå at man bør forvente det uventede.

Det er nok helt andre saker som blir prioritert når offentlige midler skal benyttes, enn varslingssystemer.

Man vet jo heller aldri hva slags katastrofe som vil kunne inntreffe, og et varslingssystem vil kun fungere i de tilfeller man har tid til varsling.

For noen ville det nok hjulpet i dette tilfellet, men ikke for de som lå nærmest episenteret for jordskjelvet.

Nå er det bare å åpne lommeboken når innsamlingene av nødhjelpsmidler begynner.

U-hjelp er jeg generelt skeptisk til, slik det i mange tilfeller brukes. Men i slike tilfeller som dette så gir jeg så det monner.....

Gjest En trist venn ...
Skrevet

Jeg sitter her så usigelig trist. Et vennepar har mistet sin snart 4 år gamle datter i flodbølgen. Hun er fortsatt savnet... Føler meg helt tom, kan ikke forestille meg hvordan de har det.

Skrevet

Jeg sitter her så usigelig trist. Et vennepar har mistet sin snart 4 år gamle datter i flodbølgen. Hun er fortsatt savnet... Føler meg helt tom, kan ikke forestille meg hvordan de har det.

Så grusomt! Jula er over for meg i alle fall.

Håper inderlig de finner henne!

Skrevet

Det er nok helt andre saker som blir prioritert når offentlige midler skal benyttes, enn varslingssystemer.

Man vet jo heller aldri hva slags katastrofe som vil kunne inntreffe, og et varslingssystem vil kun fungere i de tilfeller man har tid til varsling.

For noen ville det nok hjulpet i dette tilfellet, men ikke for de som lå nærmest episenteret for jordskjelvet.

Nå er det bare å åpne lommeboken når innsamlingene av nødhjelpsmidler begynner.

U-hjelp er jeg generelt skeptisk til, slik det i mange tilfeller brukes. Men i slike tilfeller som dette så gir jeg så det monner.....

Helt enig!

Gjest også trist
Skrevet

Så ubeskrivelig vondt og trist.. Skriv her om du får noe nytt, er du snill..

Skrevet

Å herregud... Håper inderlig de finner henne i godt behold! Uff.. noe så grusomt..

Ironisk egentlig.. vi feirer Jeusus fødsel, så skjer dette! Hvor er Gud hen nå????

Skrevet

Ja, det er aldeles grusomt. Leste akkurat nå i lokalavisen på nett om en dame jeg kjenner som er der nede - og har det bra, hun og mannen sendte bilde tatt med mobilen av seg.

Gubben og jeg så for noen dager siden den "The day after tomorrow" - og disse dagene her - ER jo sånn.

Jeg hadde blitt gal om jeg hadde skulle lett etter ungene mine der nede. Fytte katta!

Ja, får helt frysninger ved tanken på hva disse foreldrene må føle akkurat nå...Jeg hadde garantert klikka!

Dødstallene stiger stadig, og det er så grufullt at det er vanskelig å ta innover seg...

Skrevet

Filmen vi så handlet om klimaforandring og hvordan Hollywood, i standard modus, ser for seg konsekvensene. Dette kunne nok Michael Moore ha gjort bedre, uten disse effektene, og samtidig fått mer gjennomslag. Nå sitter en igjen med følelsen av å ha sett den femtende på disinet av katastrofefilmer fra den kanten.

Naturen er nådeløs, det ser vi bevis på hver eneste dag. Men noen ganger er den mer nådeløs enn ellers, slik som nå. Og katastrofen synes å bli større når den rammer folkerike, men fattige områder. F.eks., på USAs østkyst vet folk flere dager i forveien når vær og vind om-møblerer nabolaget, og en skal heller ikke se bort fra at de også ville blitt varslet i god tid på forhånd om en tsunami forårsaket av jordskjelv som dette.

Uansett, det blir litt feil å bebreide VårHerre for dette, slik jeg ser enkelte gjør. Men de som leter etter sin lille fire-åring vil nok gjøre det, og mer til, dersom hun ikke kommer til rette.

Og det har jeg full forståelse for.

Skrevet

Helt grusomt!!

Skrevet

Filmen vi så handlet om klimaforandring og hvordan Hollywood, i standard modus, ser for seg konsekvensene. Dette kunne nok Michael Moore ha gjort bedre, uten disse effektene, og samtidig fått mer gjennomslag. Nå sitter en igjen med følelsen av å ha sett den femtende på disinet av katastrofefilmer fra den kanten.

Naturen er nådeløs, det ser vi bevis på hver eneste dag. Men noen ganger er den mer nådeløs enn ellers, slik som nå. Og katastrofen synes å bli større når den rammer folkerike, men fattige områder. F.eks., på USAs østkyst vet folk flere dager i forveien når vær og vind om-møblerer nabolaget, og en skal heller ikke se bort fra at de også ville blitt varslet i god tid på forhånd om en tsunami forårsaket av jordskjelv som dette.

Uansett, det blir litt feil å bebreide VårHerre for dette, slik jeg ser enkelte gjør. Men de som leter etter sin lille fire-åring vil nok gjøre det, og mer til, dersom hun ikke kommer til rette.

Og det har jeg full forståelse for.

Ja, det står jo i artiklene at de visste om det i USA (var det vel) - men hadde ingen steder å melde det. rart.

Skrevet

Å herregud... Håper inderlig de finner henne i godt behold! Uff.. noe så grusomt..

Ironisk egentlig.. vi feirer Jeusus fødsel, så skjer dette! Hvor er Gud hen nå????

Hei,

Du skriver: "Hvor er Gud hen nå????"

Akkurat samme sted som når 6 millioner jøder ble gasset, eller 3 millioner sivile vietnamesere drept, eller utallite millioner som fallt for Stalin eller Mao: Gud var ikke-eksisterende.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gud liker selvsagt ikke at nordmenn drar til andre siden av kloden for å bade eller enda verre "for å ha seg".

De burde vært hjemme og gått på ski!!!

Skrevet

Ja, det står jo i artiklene at de visste om det i USA (var det vel) - men hadde ingen steder å melde det. rart.

Ikke så rart egentlig.

For når man ikke har et varslingssystem, så hvem skal man melde fra til?

Noe av det viktige med slike systemer er å sikre at meldingene er "sanne og riktige". Hvis ikke kan det lett skapes situasjoner som medfører panikk, dødsfall og store økonomiske tap - uten at det lå noen reell fare bak.

Mange myndigheter fikk sikkert beskjed, men med tanke på den korte tiden de hadde til rådighet og intet system for slike varsler (og for å kvalitetssikre innholdet i dem), så var det neppe mye de kunne rekke å gjøre før det likevel var for sent.

For at det skal være effektivt, så må jo den enkelte person i den sonen som vil bli rammet få varselet. Og da må det finnes sirener etc som varselet kan gis over.

Radio og TV tar for lang tid å sammordne, og når alt for få på så kort tid.

Så i områder hvor denne type katastrofe skjer med hundrevis av års mellomrom, er det ikke rart man ikke har brukt penger og ressurser på slikt.

Skrevet

Nei, ikke sant. Et jordskjelv som måler helt opp i 9 på Richters skala går neppe upåaktet hen. Men det hjelper jo ikke å ha utstyr til å melde fra når mottageren ikke har noen ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...