Gå til innhold

tenk deg redslene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så rart egentlig.

For når man ikke har et varslingssystem, så hvem skal man melde fra til?

Noe av det viktige med slike systemer er å sikre at meldingene er "sanne og riktige". Hvis ikke kan det lett skapes situasjoner som medfører panikk, dødsfall og store økonomiske tap - uten at det lå noen reell fare bak.

Mange myndigheter fikk sikkert beskjed, men med tanke på den korte tiden de hadde til rådighet og intet system for slike varsler (og for å kvalitetssikre innholdet i dem), så var det neppe mye de kunne rekke å gjøre før det likevel var for sent.

For at det skal være effektivt, så må jo den enkelte person i den sonen som vil bli rammet få varselet. Og da må det finnes sirener etc som varselet kan gis over.

Radio og TV tar for lang tid å sammordne, og når alt for få på så kort tid.

Så i områder hvor denne type katastrofe skjer med hundrevis av års mellomrom, er det ikke rart man ikke har brukt penger og ressurser på slikt.

Nei jeg skjønner hvofor de ikke har varslingssytemer - jeg trodde bare at INGEN hadde fått vite noe der nede. Jævlig å vite også da - og ikke få gjort noe!

Ja, det var vel like sannsynlig som nytten av et vulkanutbruddvarselsystem her i Østfold.

Skrevet

Nei jeg skjønner hvofor de ikke har varslingssytemer - jeg trodde bare at INGEN hadde fått vite noe der nede. Jævlig å vite også da - og ikke få gjort noe!

Ja, det var vel like sannsynlig som nytten av et vulkanutbruddvarselsystem her i Østfold.

Jeg har nettopp lest at flere av de lokale fiskebåtene i ett av de hardest rammede områdene i Sri Lanka (tror jeg det var...) søkte ly i forkant av flodbølgen.

Så noen varsler har nok gått ut i forkant til de som normalt sett hører på varsler om vær etc.

Skrevet

Hei,

Du skriver: "Hvor er Gud hen nå????"

Akkurat samme sted som når 6 millioner jøder ble gasset, eller 3 millioner sivile vietnamesere drept, eller utallite millioner som fallt for Stalin eller Mao: Gud var ikke-eksisterende.

Med vennlig hilsen

Og hvem har så skapt alle disse menneskene; både fæle og snille....?

Gjest den redselen der
Skrevet

det KLARER vi absolutt IKKE å sette oss inn i

Skrevet

Hva tilsier at noen har "skapt" dem? Ingenting.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ingen har skapt dem.

Skrevet

Å herregud... Håper inderlig de finner henne i godt behold! Uff.. noe så grusomt..

Ironisk egentlig.. vi feirer Jeusus fødsel, så skjer dette! Hvor er Gud hen nå????

Hvor er Gud hen nå?

Det spurte jeg om da jeg mistet min 3-åring under tragiske omstendigheter.

Skrevet

Å herregud... Håper inderlig de finner henne i godt behold! Uff.. noe så grusomt..

Ironisk egentlig.. vi feirer Jeusus fødsel, så skjer dette! Hvor er Gud hen nå????

"Hvor er Gud hen nå????

Gud er fremdeles i fantasien til de som regner seg som troende. Noen andre steder fins det såklart ingen gud.

Gjest Men nå er vi voksne
Skrevet

"Hvem har skapt alle blomstene, blomstene...... jo Gud i himmelen". Det var det vi sang, og trodde, da vi var barn.

Skrevet

Du skriver: "et vulkanutbruddvarselsystem her i Østfold."

Overvåkning av huset deres når Gubben er på DOL? ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Dette er et eksempel på "det ondes problem" og har vært debattert i årtusner. Noen ser på det som et tegn på at det ikke finnes noen gud. Men for meg gjør det bare tydligere at vi mennesker er en del av en større sammenheng, en sammenheng som går utover det livet vi har på jorden.

Gjest En fortsatt trist venn ...
Skrevet

Jeg sitter her så usigelig trist. Et vennepar har mistet sin snart 4 år gamle datter i flodbølgen. Hun er fortsatt savnet... Føler meg helt tom, kan ikke forestille meg hvordan de har det.

Jeg skrev om mine venner som har mistet sin datter i flodbølgen. Har desverre ikke noe annet nytt å komme med enn at hun fortsatt er savnet.

Skrevet

Tror du alle de som ble reddet tenker på samme måten.

De takker nok en viss en, og er sjeleglad for at akkurat de slapp unna med livet i behold.

Merkelig det også igrunn.

Skrevet

Vi klarer (heldigvis) ikkje å forestille oss det fullt ut, og for å vere ærleg så vil eg helst ikkje... Det er altfor grusomt.

Vi får prøve å fokusere på at i våre dagar så går det an å få fram hjelp til dei som har overlevd slik at dei ikkje svelt i hel eller døyr av tufys og kolera o.l. i kjølvatnet av flommen. For hundre år sidan ville ein ikkje visst om ei slik katastrofe før det var altfor, altfor seint. For den som har mista nokon er dette naturlegvis til liten trøyst, når den (og dei) ein hadde kjær er brått og brutalt riven bort...

Skrevet

Tror du alle de som ble reddet tenker på samme måten.

De takker nok en viss en, og er sjeleglad for at akkurat de slapp unna med livet i behold.

Merkelig det også igrunn.

ja det er merkelig.. jeg er ikke troende selv, men hadde nok takket en viss en hadde jeg eller mine overlevd, men det er heller rein skjæra flaks enn at Gud har plukket ut de som får overleve og de som dør...

Men poenget mitt er at det er ironisk at vi feirer jul som er en kristen helligtid.. så skjer dette..

Hadde det fantes en gud hadde ikke verden vært så forbanna urettferdig..

Skrevet

Hei,

Du skriver: "Hvor er Gud hen nå????"

Akkurat samme sted som når 6 millioner jøder ble gasset, eller 3 millioner sivile vietnamesere drept, eller utallite millioner som fallt for Stalin eller Mao: Gud var ikke-eksisterende.

Med vennlig hilsen

Gud var og er fortsatt ikke-eksisterede...

Synes bare det er så ironisk at vi feirer en kristen høytid - så hender dette...

Jeg er ikke troende.. men hadde jeg vært der og overlevd hadde jeg nok takket Gud ironsik nok det og... Tror mennesker er sånn, at når man opplever noe sånt så må man ha et svar.. en høyere makt å klamre seg til..

Gjest troende agnostiker
Skrevet

"Hvor er Gud hen nå????

Gud er fremdeles i fantasien til de som regner seg som troende. Noen andre steder fins det såklart ingen gud.

Så klart ?

Hvordan kan du vite det ? Du har full rett til å mene og tro det du vil, men du kan virkelig ikke hevde at det "så klart ikke finnes noen Gud" - for det kan du ikke vite, nemlig. Så stor eller smart er du ikke.

Har du forresten noen gang lest sannsynlighetsberegningene for at verden har utviklet seg som den har på grunn av "tilfeldigheter"? Ikke stor - å tro på det, er omtrent like urealistisk som å tro på en gud... :)

Skrevet

Så klart ?

Hvordan kan du vite det ? Du har full rett til å mene og tro det du vil, men du kan virkelig ikke hevde at det "så klart ikke finnes noen Gud" - for det kan du ikke vite, nemlig. Så stor eller smart er du ikke.

Har du forresten noen gang lest sannsynlighetsberegningene for at verden har utviklet seg som den har på grunn av "tilfeldigheter"? Ikke stor - å tro på det, er omtrent like urealistisk som å tro på en gud... :)

Slike "sannsynlighetsberegninger" er åpenbart vås. Feilmarginen er på 100%.

Videre - så lenge det ikke finnes noen som helst indikasjon eller observasjon som tilsier at det finnes noen gud, så er det ingen større grunn til å tro på noen gud enn til å tro på julenissen.

Selvsagt kan en gud eksistere (rent teoretisk) på samme måte som julenissen rent teoretisk kan eksistere.

I praksis er det overhodet ingen grunn til å tro på noen av dem.

Dog har julenissen blitt observert oftere! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...