Gå til innhold

Pengeforbruk 15-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Nytt for meg det her
Skrevet

Han tjener ikke penger selv, og får ikke faste lommepenger. Får når han trenger det. Har faste plikter hjemme.

Nå har han begynt å ta noen flere turer ut. Ikke på kvelden, men på dagtid. Går og tusler på byen eller på et kjøpesenter med noen kamerater. Virker som det er vanlig at de spiser noe, en kebab e.l. Med mat og buss blir det fort nesten en hundrelapp. Hørte om noen andre som var på kino og spiste kebabtallerken først. Med buss måtte jo det bli rundt kr 200 pr pers. Har foreldre så mye penger mellom hendene, at en tenåring kan få en hundrelapp hver eller annenhver dag?

Bare spør, for føler at hvis jeg nekter han penger, så mister han fellesskapet med de andre. Og jeg kjenner foreldrene til de andre, og de er ordentlige unger så vidt jeg vet. Tror ikke de har bedre råd enn oss egentlig.

Som sagt, det har dukket opp nå i det siste, før har han ikke dratt inn til byen, men kan jo ikke nekte de å være litt rundt heller.

Skrevet

På tide å innføre en fast sum i lommepenger, så han må lære å prioritere selv. De færreste har råd til å spise ute hver dag, verken barn eller voksne i normale jobber. Det er en del av oppdragelsen å lære å disponere pengene sine slik at de strekker til der de må - da må man prioritere bort noen ting. Spise kebab en gang i uken i stedet for hver uke, osv.

Snakk med ham og hør hva han synes er en rimelig sum, og hvilke utgifter som skal betales for av disse pengene - f.eks busskort, klær, underholdning, skoleutstyr. Størrelsen på beløpet avhenger såklart av om de skal brukes bare til underholdning eller om han skal betale "nyttige ting" også. Men hvis han er en fornuftig gutt så er han gammel nok til å ta ansvar for å passe på å ha nok penger igjen til busskort når kebaben er betalt.

Skrevet

Jeg fikk faste ukepenger da jeg var 15 år.. Jeg røyka også, så brukte pengene på røyd, så var ikke stort igjen.. Ingen kan vel spise ute hver dag hvis man ikke tjener masse??? Han får ta sge en jobb da.. gå med avisen eller hva som helst, så lærer han seg at penger ikke bare daler ned fra himmelen, men at de må jobbes for. Da blir det kanskje ikke så enkelt å bare sløse dem bort heller..

Skrevet

Jeg fikk faste ukepenger da jeg var 15 år.. Jeg røyka også, så brukte pengene på røyd, så var ikke stort igjen.. Ingen kan vel spise ute hver dag hvis man ikke tjener masse??? Han får ta sge en jobb da.. gå med avisen eller hva som helst, så lærer han seg at penger ikke bare daler ned fra himmelen, men at de må jobbes for. Da blir det kanskje ikke så enkelt å bare sløse dem bort heller..

Skrevet

Skrevet

Fast ukelønn tror jeg er OK.

Da må han selv lære å prioritere.

Jeg synes også det er greit at det er en sammenheng mellom ukelønn og faste oppgaver. F.eks. at dersom han støvsuger huset, så får han sin faste ukelønn. Men en ukelønn på flere hundre kroner synes jeg ikke er riktig. Da får han ta seg en jobb.

Gjest Nytt for meg det her
Skrevet

Fast ukelønn tror jeg er OK.

Da må han selv lære å prioritere.

Jeg synes også det er greit at det er en sammenheng mellom ukelønn og faste oppgaver. F.eks. at dersom han støvsuger huset, så får han sin faste ukelønn. Men en ukelønn på flere hundre kroner synes jeg ikke er riktig. Da får han ta seg en jobb.

Det er ikke snakk om at han kan få flere hundre pr. uke! Det måtte isåfall vært pr. måned.

Det jeg lurte på var om det var VANLIG at tenåringer fikk penger til å kjøpe noe på McDonalds og lignende steder når de rusler rundt. Ser jo stadig unger som rusler rundt slik i byen på ettermiddagen og når de har fri. Han vår har ikke vært med på slikt før, bare vært hjemme hos kamerater, ikke trengt busspenger eller mat.

Så jeg lurte egentlig på om det er noe en må spandere for at ungen skal ha et sosialt liv når de når en viss alder. Avhenger vel av om en bor i by eller på landet også.

Gjest ta seg en jobb
Skrevet

For meg henger et slikt forbruk (spise på mc donalds osv) sammen med det å ha en jobb.

Jeg jobbet to ganger i uken fra jeg var 14, pluss ferier. Det var deilig å ha egne penger.

Skal han få penger av dere, er jeg enig i at han bør få en fast sum, som han må prioritere hva skal brukes på. Desto mer fornuftig han er, desto mer kan han få (og desto mer skal det dekke).

Han bør også ha en del oppgaver hjemme, men liker egentlig ikke at disse er betalte. Så jeg ville ikke satt ukepenger og oppgaver i huset i sammenheng.

Å hjelpe til hjemme gjør alle i familien, uten betaling.

Skrevet

Det er ikke snakk om at han kan få flere hundre pr. uke! Det måtte isåfall vært pr. måned.

Det jeg lurte på var om det var VANLIG at tenåringer fikk penger til å kjøpe noe på McDonalds og lignende steder når de rusler rundt. Ser jo stadig unger som rusler rundt slik i byen på ettermiddagen og når de har fri. Han vår har ikke vært med på slikt før, bare vært hjemme hos kamerater, ikke trengt busspenger eller mat.

Så jeg lurte egentlig på om det er noe en må spandere for at ungen skal ha et sosialt liv når de når en viss alder. Avhenger vel av om en bor i by eller på landet også.

Tror ikke det er så veldig vanlig. Husk at det er ikke sikkert det er de samme kameratene som har penger til kino/kebab hver gang. Og noen av dem har kanskje egen ekstrajobb. De færreste familier svømmer i penger og kan bruke hundrevis av kroner på underholdning i uka per familiemedlem. Det gjelder nok familiene til de andre tenåringene også. Det er jo alltid unntak, og noen har mer penger enn andre. Men han blir neppe sosialt isolert hvis han ikke får være med hver eneste gang gjengen skal gjøre noe som koster penger. Hvis han føler at han "må" dette for å bli godtatt så forstår han sikkert at han må tjene disse pengene selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...