Gå til innhold

Plutselig allergisk mot gull!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som har opplevd det? - Jeg har vel brukt gullringer nå i 24 år i strekk - plutselig så har jeg fått veldig kløe, som har blitt sår -og kan ikke gå med ringene mine mere! det er merkelig. Jeg har nickel-allergi -og det virker på samme måten, men jeg trodde ikke man kunne bli allergisk mot gull.

Prøvde å ta de av når jeg dusjet og var helt tørr når jeg tok de på igjen - men det hjalp ikke - store sår har det blitt!

Gjest et forslag
Skrevet

Du får ha den i et kjede rundt halsen en stund. Kanskje har det samlet seg bakterier/sopp under ringen, og det er derfor du har blitt sår?

Skrevet

Er det ikke slik at nesten alt gull er blandet opp med noe= legeringer? Og at nikkel er en av metallene det ofte blandes med?

Da kan det jo hende at nikkelallergien din er blitt verre (som alergier ofte blir) og den ørlille delen nikkel i gullringene dine "slår gjennom" for deg nå.

Jeg mener å huske å ha lest at "pakistanergull" - det rødlige, veldig gullgule gullet, er mest rent.

I alle fall bør du la huden din få hvile noen uker før du prøver igjen!

Allergi er jo en sammensatt greie, kanskje jula har vært full av slike ekstra små pådytt for deg, brunt brennevin, krydrete ting, slik du er på nippet til å slå ut på ellers. Så bikker det over med gullet.

Dette var min private, høyst amatørmessige mening!

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er nikkel i gull også. (Noe mødre som piercer babyer burde bli opplyst om..!)

Skrevet

Er det ikke slik at nesten alt gull er blandet opp med noe= legeringer? Og at nikkel er en av metallene det ofte blandes med?

Da kan det jo hende at nikkelallergien din er blitt verre (som alergier ofte blir) og den ørlille delen nikkel i gullringene dine "slår gjennom" for deg nå.

Jeg mener å huske å ha lest at "pakistanergull" - det rødlige, veldig gullgule gullet, er mest rent.

I alle fall bør du la huden din få hvile noen uker før du prøver igjen!

Allergi er jo en sammensatt greie, kanskje jula har vært full av slike ekstra små pådytt for deg, brunt brennevin, krydrete ting, slik du er på nippet til å slå ut på ellers. Så bikker det over med gullet.

Dette var min private, høyst amatørmessige mening!

WOW - det må jeg si! noe å tenke på :)

Forlovelsesringen er rød - den er kjøpt på *kremt* Svinesund og det klør minst under den - men våre fete "Ringenes Herre"_gifteringer - de klør MEST.

ja, da skal jeg kjøpe meg et kjede og ha de i. Føler meg naken uten!

Skrevet

Gull alene er for bløtt til å brukes i smykker, så de er tilsatt andre metaller (kobber), men vanligvis er ikke nikkel brukt i Norge.

Jeg ble nysgjerrig og gjorde et søk, og ble litt forvirret av resultatet:

Nikkelallergi skal normalt ikke utløses av gull. Men det sies også at utenlandske produkter/billigere saker kan inneholde nikkel.

Gjør et søk på google på f.eks. nikkel gull allergi, les og bli like forvirret som meg.

Men det kan være atopisk eksem...

Skrevet

Min nikkelallergi trigges av hyppig melkedrikking....

Skrevet

Min nikkelallergi trigges av hyppig melkedrikking....

Jasså? Hva er sammenhengen?

Skrevet

Jasså? Hva er sammenhengen?

Jeg er nok litt overfølsom mot melk også, får uren hud i ansiktet av det. Og dersom jeg drikker mye melk og bruker øredobber med mye nikkel får jeg verk i ørene. Og dersom jeg bruker øredobber med mye nikkel får jeg også utslett på leggene. Ikke lett dette her. Tok meg 25 år å finne sammenhengen selv.

Gjest gullringen
Skrevet

Jeg bruker en del ringer.. gull på den enen hånda, og to litt store sølvringer på den andre hånda. Får også sprekker i huden og blir rød og klør. etterhvert blir det sår. Det hjelper å ta de av om natta/kvelden og smøre hendene med en god krem for min del. har mild nikkelallergi,

Skrevet

Har hørt at man kan lakkere med klar neglelakk på den delen av smykket som berører huden.

Om det funker vet jeg ikke.

Skrevet

Smør'n inn med parafin. Og hjælper ikke parafin, så hjælper ingenting. Darara-rompia.

Skrevet

Smør'n inn med parafin. Og hjælper ikke parafin, så hjælper ingenting. Darara-rompia.

rørende sagt! :)

Skrevet

Jeg er nok litt overfølsom mot melk også, får uren hud i ansiktet av det. Og dersom jeg drikker mye melk og bruker øredobber med mye nikkel får jeg verk i ørene. Og dersom jeg bruker øredobber med mye nikkel får jeg også utslett på leggene. Ikke lett dette her. Tok meg 25 år å finne sammenhengen selv.

sikkert sukker med meg da :) Jeg har jo fortært 2 kilo kolakker - og så begynte det...

Skrevet

Hei du, det samme skjedde for meg for omtrent 20 år siden. Tidligere hadde jeg bare reagert på juggel, men så fulgte sølv og hvitt gull. Til slutt tålte jeg ikke gult gull heller. Prøvde en stund med kun norskproduserte gullsmykker, men måtte gi opp det også. Det var kjedelig, og jeg kunne jo heller ikke bruke klokke. Det var umulig å få kjøpt noe uten noe metall på. Til og med sånn klaff på reima under klokka gikk ikke, og grunnen var at det var krom i farget lær. Jeg reagerer på nikkel, krom og sink, men tåler titan, og det finnes heldigvis litt greie ting av det. Når jeg holder meg borte fra ting jeg ikke tåler i hverdagen, så går det til nød an å bruke et gullsmyke noen timer en gang i blant. Kommer det først allergisk utslett på ett av stedene, så blir det fortere utslag også andre steder.

Det er ikke sikkert at du får tilsvarende problemer eller reagerer på det samme som jeg gjør, men altså bare, det blir en vane etterhvert, og du får bare overhøre det når fol beynner å tiltale deg som "frøken" :-) Spesielt eldre mennesker er veldig opptatt av om det sitter noe "fruestempel" på ringfingeren, hihi.

Det kan forresten hjelpe litt mot utslettet å kline på litt Apolar-salve eller tilsvarende.

Lykke til flisa.

Hilsen

Skrevet

Sikkert en forbigående hudinfeksjon - sopp, eksem eller lignende.

Rens dem skikkelig, og gå uten en stund så huden får roe seg. Kanskje lurt å få videt ut ringer som er litt trange, det gjør gullsmeden.

God bedring :)

Skrevet

Hei du, det samme skjedde for meg for omtrent 20 år siden. Tidligere hadde jeg bare reagert på juggel, men så fulgte sølv og hvitt gull. Til slutt tålte jeg ikke gult gull heller. Prøvde en stund med kun norskproduserte gullsmykker, men måtte gi opp det også. Det var kjedelig, og jeg kunne jo heller ikke bruke klokke. Det var umulig å få kjøpt noe uten noe metall på. Til og med sånn klaff på reima under klokka gikk ikke, og grunnen var at det var krom i farget lær. Jeg reagerer på nikkel, krom og sink, men tåler titan, og det finnes heldigvis litt greie ting av det. Når jeg holder meg borte fra ting jeg ikke tåler i hverdagen, så går det til nød an å bruke et gullsmyke noen timer en gang i blant. Kommer det først allergisk utslett på ett av stedene, så blir det fortere utslag også andre steder.

Det er ikke sikkert at du får tilsvarende problemer eller reagerer på det samme som jeg gjør, men altså bare, det blir en vane etterhvert, og du får bare overhøre det når fol beynner å tiltale deg som "frøken" :-) Spesielt eldre mennesker er veldig opptatt av om det sitter noe "fruestempel" på ringfingeren, hihi.

Det kan forresten hjelpe litt mot utslettet å kline på litt Apolar-salve eller tilsvarende.

Lykke til flisa.

Hilsen

TakK! - Apolar har jeg! .)

*springer ned i medisinskapet*

Skrevet

Mulig noen har nevnt det lenger ned i tråden (gidder ikke lese), men det fins stort sett bittelitt nikkel i gull. Det kan være nok for en som reagerer på nikkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...