Gå til innhold

Send en RAKETT til Røde Kors!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppfordrer herved ALLE til å sende "nyttårsrakett-pengene" til Røde Kors, istedet for å bruke dem på raketter.

Fra Røde Kors sin nettside:

"Norges Røde Kors har startet innsamling til ofrene for flodbølgen i Sørøst-Asia. Du kan gi din støtte gjennom å ringe givertelefon 820 43000 (kr. 100,-) eller å bruke konto 10 (nett-/telegiro 8200.06.08331)."

FN melder at denne katastrofen vil trenge den største hjelpeaksjonen noensinne!

Ikke glem det! Det er langt nyttigere enn raketter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ikke oppfordre til å gi penger over telefon, det er Telenor som sitter igjen med over halvparten av beløpet!!! :-(

Det er lettvint, men idiotisk å gi penger over telefon.

Bruker man imidlertid nettbank/giro så kommer i alle fall pengene til Røde Kors' konto, og forhåpentligvis i størst mulig grad fram til de som trenger dem.

Skrevet

Ikke oppfordre til å gi penger over telefon, det er Telenor som sitter igjen med over halvparten av beløpet!!! :-(

Bruker man imidlertid nettbank/giro så kommer i alle fall pengene til Røde Kors' konto, og forhåpentligvis i størst mulig grad fram til de som trenger dem.

Ikke at jeg mistror deg, men har du det skriftlig ett eller ennet sted? (Altså, at det også gjelder for Røde Kors sin telefon.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvorfor gi pengene til Røde Kors, hvorfor ikke heller, i god norsk tradisjon, hjelpe enkeltmennesker i nød? Nå kan jo ikke disse komme hit, så knus sparegrisen og reis ned isteden, og gi dem pengene rett i labben.

Det er slik norsk asylpolitikk fungerer i praksis, og det påstås at det er det beste systemet som finnes.

Skrevet

Hvorfor gi pengene til Røde Kors, hvorfor ikke heller, i god norsk tradisjon, hjelpe enkeltmennesker i nød? Nå kan jo ikke disse komme hit, så knus sparegrisen og reis ned isteden, og gi dem pengene rett i labben.

Det er slik norsk asylpolitikk fungerer i praksis, og det påstås at det er det beste systemet som finnes.

Du skriver: "reis ned isteden, og gi dem pengene rett i labben"

Bruke ca 10000 kr på å reise ned dit for å gi dem pengene personlig?

Hvorfor ikke bare overføre pengene til venner/bekjente da?

Selvsagt flott hvis du vil være med å gjenoppbygge de forskjellige områdene, men det er trolig mer du kan gjøre i Norge enn der nede. Det er neppe mangel på arbeidskraft som er problemet.

Skrevet

Hvis jeg gir 100 kroner til Røde Kors, hvor mye av de 100 kronene blir da brukt til å bygge opp Asia?

Spør generelt. Mener jeg har sett noen tall på dette og at de var ganske groteske.

Noen som vet?

Skrevet

Hvis jeg gir 100 kroner til Røde Kors, hvor mye av de 100 kronene blir da brukt til å bygge opp Asia?

Spør generelt. Mener jeg har sett noen tall på dette og at de var ganske groteske.

Noen som vet?

Les tett på nett på vg.no. Jonas svarte på spm i dag. Røde Kors garanterer at 90% går direkte til hjelpearbeidet.

Skrevet

Noen som vet?

Det finnes sikkert eksempler på at penger ikke har kommet de til gode som man ønsker å hjelpe, men når man gir til de store organisasjonene kan man være rimelig sikker på at de får mye ut av pengene.

Med jevne mellomrom er det en eller annen som "blåser opp" at kun en viss prosentandel av det man gir kommer frem til de som trenger det. Det man da ofte ikke tenker på, og som oftest ikke blir nevnt når slik "skrekktall" legges frem, er det apparatet som skal til for f.eks. å få en sekk korn fraktet til nød-områder med dårlig infrastruktur, som kanskje i tillegg er ødelagt av krig, flom, jordskjelv, etc. De som arbeider i organisasjonene skal også lønnes, og hverken skip, fly eller biler er gratis å leie, eie, eller drive. Bare tenk på det planleggings- og driftsarbeid som skal til for å ha store lagre rundt om i verden slik Røde Kors har.

Gjest QuePasta
Skrevet

Noen som vet?

I enkeltaksjoner som dette kommer det aller aller meste fram til de trengende.

Skrevet

Ikke at jeg mistror deg, men har du det skriftlig ett eller ennet sted? (Altså, at det også gjelder for Røde Kors sin telefon.)

Med vennlig hilsen

Jeg har kontaktet en avis og spurt om de kan undersøke om dette stemmer, og i så fall gjøre et oppslag på det. Hvis dette faktisk stemmer, så har jeg tro på at Telenor kan overtales til å gi avkall på overskuddet sitt hvis det blir nok medieoppmerksomhet om det.

Skrevet

da skal jeg ikke ringe likevel...

Skrevet

Jeg har ringt. Raketter kjøper jeg aldri, jeg betaler ikke penger for å forurense naturen.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei, har bare hørt det, og da på generelt grunnlag når det gjelder slike giver-telefonnumre ifbm. innsamlingsaksjoner til humanitære hjelpeorganisasjoner ved ulike typer katastrofer.

*puh, altfor lang setning, som jeg ikke gidder skrive om...*

Skrevet

Det finnes sikkert eksempler på at penger ikke har kommet de til gode som man ønsker å hjelpe, men når man gir til de store organisasjonene kan man være rimelig sikker på at de får mye ut av pengene.

Med jevne mellomrom er det en eller annen som "blåser opp" at kun en viss prosentandel av det man gir kommer frem til de som trenger det. Det man da ofte ikke tenker på, og som oftest ikke blir nevnt når slik "skrekktall" legges frem, er det apparatet som skal til for f.eks. å få en sekk korn fraktet til nød-områder med dårlig infrastruktur, som kanskje i tillegg er ødelagt av krig, flom, jordskjelv, etc. De som arbeider i organisasjonene skal også lønnes, og hverken skip, fly eller biler er gratis å leie, eie, eller drive. Bare tenk på det planleggings- og driftsarbeid som skal til for å ha store lagre rundt om i verden slik Røde Kors har.

Jeg skjønner jo selvsagt at alt arbeidet som Røde Kors eller andre organisasjoner gjør/får andre til å gjøre, for å hjelpe under ulike katastrofer og kriser, koster. Det jeg vil unngå er at Telenor eller andre som IKKE er med på å bidra til å hjelpe får en andel av pengene.

Hvis ikke Telenor ser seg i stand til å gi 100-lappen (som det koster å ringe Røde Kors' nummer) uavkortet til Røde Kors, så er det noe riv ruskende galt i Telenor! Det er greit at Telenors tjenester normalt koster, men de burde pokker meg være med på å sponse en slik aksjon!

Skrevet

Jeg skjønner jo selvsagt at alt arbeidet som Røde Kors eller andre organisasjoner gjør/får andre til å gjøre, for å hjelpe under ulike katastrofer og kriser, koster. Det jeg vil unngå er at Telenor eller andre som IKKE er med på å bidra til å hjelpe får en andel av pengene.

Hvis ikke Telenor ser seg i stand til å gi 100-lappen (som det koster å ringe Røde Kors' nummer) uavkortet til Røde Kors, så er det noe riv ruskende galt i Telenor! Det er greit at Telenors tjenester normalt koster, men de burde pokker meg være med på å sponse en slik aksjon!

Helt enig med deg!

Gjest QuePasta
Skrevet

"Ikke oppfordre til å gi penger over telefon, det er Telenor som sitter igjen med over halvparten av beløpet!!! :-("

Dette stemmer overhodet ikke! Jeg synes det er skummelt at du fraråder mennesker å gi penger til denne aksjonen.

Telenor er i en av landets største bidragsytere til nødhjelpsarbeid, og fortjener all ros for dette.

Skrevet

Jeg har ringt. Raketter kjøper jeg aldri, jeg betaler ikke penger for å forurense naturen.

Kjører du bil? :-P

Gjest miss tro
Skrevet

Jeg har kontaktet en avis og spurt om de kan undersøke om dette stemmer, og i så fall gjøre et oppslag på det. Hvis dette faktisk stemmer, så har jeg tro på at Telenor kan overtales til å gi avkall på overskuddet sitt hvis det blir nok medieoppmerksomhet om det.

Hvorfor la det gå ut over noe vi ikke liker slik Sør gjør i forhold til rakettene.

Skal vi hjelpe de tredje verden og de skadelidende i denne spesielle katastrofen, må det mere til.

Jeg tror at dersom den vestløige verden gikk ned på en levestandard på ca 10% av det vi har nå, hadde vi hatt en god begynnelse.

Men det er det ingen av oss som er villige til, erdet vel?

Gjest miss tro
Skrevet

Hvorfor la det gå ut over noe vi ikke liker slik Sør gjør i forhold til rakettene.

Skal vi hjelpe den tredje verden og de skadelidende i denne spesielle katastrofen, må det mere til.

Jeg tror at dersom den vestløige verden gikk ned på en levestandard på ca 10% av det vi har nå, hadde vi hatt en god begynnelse.

Men det er det ingen av oss som er villige til, er det vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...