Gå til innhold

depresjon


berre meg

Anbefalte innlegg

Min ex-kjæreste gjorde det slutt med meg på grunn av sin depresjon. Han sier at det er ingenting jeg kan gjøre, for han kan ikke motta hjelp før han er innstilt på å bli frisk. Han sier at han har mistet følelsene for meg og at det var en lettelse å gjøre det slutt. Jeg blir likevel utrolig frustrert av å se en mann jeg elsker gå inn i svarteskogen uten at jeg kan gjøre en eneste ting. Han er svært irritabel og sur, gledes ikke av noenting lenger, annet enn å gå på fylla. I en lengre periode sov han om dagen og spilte spill om natten. Hva kan jeg gjøre? jeg går på veggen av å ikke kunne endre noe ved situasjonen. Er det noen jeg kan snakke med? Er det virkelig ingenting jeg eller noen andre kan gjøre før han finner for godt å oppsøke hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, det er dessverre ikke det med mindre han har en depressiv psykose og kan innlegges.

Dessverre bryter mange forholdet i troen på at følelsene for kjæresten er borte. Det er de jo, men det er også alle andre positive følelser. Det er en del av sykdommen og kalles anhedoni. Følelsene vil komme tilbake når depresjonen letter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dessverre ikke det med mindre han har en depressiv psykose og kan innlegges.

Dessverre bryter mange forholdet i troen på at følelsene for kjæresten er borte. Det er de jo, men det er også alle andre positive følelser. Det er en del av sykdommen og kalles anhedoni. Følelsene vil komme tilbake når depresjonen letter.

Tusen takk for et godt svar! Det beroliget meg på en måte, jeg føler at han med tiden vil søke hjelp på sin måte. Håper bare at han kan klare å ta imot kjærlighet og se at jeg vil og kan hjelpe istedetfor å bli sint på meg å skyve meg bort. Igjen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dessverre ikke det med mindre han har en depressiv psykose og kan innlegges.

Dessverre bryter mange forholdet i troen på at følelsene for kjæresten er borte. Det er de jo, men det er også alle andre positive følelser. Det er en del av sykdommen og kalles anhedoni. Følelsene vil komme tilbake når depresjonen letter.

Hvordan kan jeg holde kontakten med han i denne tiden når han er tom for positive følelser? Er det en teknikk jeg kan bruke, en måte jeg kan si ting på som gjør at vi kommunisere uten at han opplever mine utspill som angrep? Forstår at jeg må ta vare på meg selv oppi dette, og det gjør jeg, men det er vanskelig å se han skli bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg holde kontakten med han i denne tiden når han er tom for positive følelser? Er det en teknikk jeg kan bruke, en måte jeg kan si ting på som gjør at vi kommunisere uten at han opplever mine utspill som angrep? Forstår at jeg må ta vare på meg selv oppi dette, og det gjør jeg, men det er vanskelig å se han skli bort..

Tålmodighet er dessverre kanskje det eneste som funker dersom han er overbevist om at han ikke lenger har følelser for deg. Prøv å ikke invadere ham med spørsmål, men forsøk å finne ut om det er noe dere kan gjøre sammen som fungerer positivt. Kanskje noe så banalt som å sitte å se tv sammen og spise en god middag.

Si klart i fra om at du stiller opp dersom han ønsker å snakke med deg, men ikke ta for mye initiativ til å snakke om det som er vanskelig hele tiden.

Dersom han ikke mottar behandling, så kan du kanskje forsøke å snakke med noen andre i familien hans om at de bør prøve å overbevise ham om at behandling kan være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tålmodighet er dessverre kanskje det eneste som funker dersom han er overbevist om at han ikke lenger har følelser for deg. Prøv å ikke invadere ham med spørsmål, men forsøk å finne ut om det er noe dere kan gjøre sammen som fungerer positivt. Kanskje noe så banalt som å sitte å se tv sammen og spise en god middag.

Si klart i fra om at du stiller opp dersom han ønsker å snakke med deg, men ikke ta for mye initiativ til å snakke om det som er vanskelig hele tiden.

Dersom han ikke mottar behandling, så kan du kanskje forsøke å snakke med noen andre i familien hans om at de bør prøve å overbevise ham om at behandling kan være nødvendig.

takk for innspillet ditt! Vi bor ikke på samme sted, har prøvd å foreslå å finne på ting, men da forteller han at han har angst,vel samma. Han opplever alle mine forslag som en type angrep, har skjedd noe med vår kommunikasjon..trist!

Han er mye aggresiv eller irritabel og vil helst isolere seg hele tiden, vært slik de to-tre siste månedene.

Tiden får vise, jeg er bare sliten og forvirra nå..lurer på om han er på sjekkern, eller om han holder på å planlegge selvmord - alt er mulig..jeg er lei meg..han er verdens flotteste gutt!!! - men det vises ikke nå, når han er syk..nå føles det som om han har forsvunnet.

Samtidig har han stunder der jeg føler at jeg det er jeg som gjør han syk og at han er helt klar og jeg er redd for om jeg finner på, kanskje han ikke er syk? men så merker jeg at han er jo syk, og så blir jeg bare helt forvirra..må prøve å distansere meg fra han, ellers tar det all energien min..

Han svarer meg ikke på mail eller sms, jeg orker ikke telefon lenger, blir sliten av at han blir så irritert.

tiden får vise - tålmodighet som du sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykketyvene

Tusen takk for et godt svar! Det beroliget meg på en måte, jeg føler at han med tiden vil søke hjelp på sin måte. Håper bare at han kan klare å ta imot kjærlighet og se at jeg vil og kan hjelpe istedetfor å bli sint på meg å skyve meg bort. Igjen takk for svar!

Les boken som heter "Lykketyvene" av Arne Repål og Torkil Berge. Der finner du både informasjon om depresjon og hvordan du kan bli en god støtte. Boken er skrevet ut fra de som selv har hatt depresjon. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les boken som heter "Lykketyvene" av Arne Repål og Torkil Berge. Der finner du både informasjon om depresjon og hvordan du kan bli en god støtte. Boken er skrevet ut fra de som selv har hatt depresjon. Lykke til!

tusen takk for boktips!!!!

-setter jeg umåtelig stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dessverre ikke det med mindre han har en depressiv psykose og kan innlegges.

Dessverre bryter mange forholdet i troen på at følelsene for kjæresten er borte. Det er de jo, men det er også alle andre positive følelser. Det er en del av sykdommen og kalles anhedoni. Følelsene vil komme tilbake når depresjonen letter.

han "spiller" et "spill", og sier at han har det så fint, men at han ikke vil snakke om alt det som er svart, for det gjør bare at han føler seg verre. Når jeg vil snakke med han om det som er svart, blir han sint.

- Forlenger et slikt spill depresjonen? Eller er det en del av sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...