Gå til innhold

Langvarig hoste hos jente 21 mnd.

Anbefalte innlegg

Poirot1365380794

Min datter har i en lengre periode (3mnd.) slitet med hoste, den har variert mellom tørr hoste og slim hoste. Den har også vært det jeg vil kalle hul. Hun har virket fin ellers, noe mindre matlyst, men ellers bra. Hun har ikke virket syk på noen annen måte bortsett fra at hun har vært tett i nesen ved et par annledninger. Nå får et par dager siden ble hosten verre og hun ble veldig tett i nesen og fikk feber. Vi dro da til legen som lyttet på bryst og ryggen, tittet i ører og hals. Han fant ingen ting. Det ble i tillegg tatt blodprøve med senkning, hvite blodlegemer også videre men alt var fint. Vi var ikke fornøyd med dette da hun virket veldig dårlig og hostet til hun kastet opp. Dro derfor til privat barnelege som gjorde alle de samme prøvene og fant ingen ting. Han skrev alikevel ut efedrin mikstur og flutide. Flutiden skulle vi begynne med når de akutte symtomene var borte. Det er både astma og allergi i familien, og jeg er veldig redd dette er hva hun har. Spurte derfor legen om dette og han sa han hørte ingenting på lungene som tydet på astma, men mistenkte alllergi mot husstøv og midd, Da dette også er et problem for meg har vi alltid tatt forhåndregler, rengjøring, luftfukter, luftrenser osv. Det jeg lurte på er virker dette riktig og hvorfor får hun flutide hvis det ikke er astma? I tillegg lurte jeg på om det kan være andre grunner til denne hostingen, som for øvrig er verst på morning og på natten?På forhånd takkJane

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168891-langvarig-hoste-hos-jente-21-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Poirot.

I min barnelege (allergi) praksis ser jeg om vinteren ganske mange småbarn med denne historien. For det første er det riktig å få tatt endel allergiprøver for å se om dette er en delfaktor i det hele.

Ellers høres det veldig infeksjonsaktig ut. I vinter går det mye både lungeclamydia, mycoplasmainfeksjoner og for den saks skyld kikhoste som også kan ramme de som er vaksinert. Ofte er "de vanlige" blodprøvene helt normale, serologiske prøver kan fortelle noe om immunsvar.Noen ganger når det varer lenge og barnas almentilstand påvirkes, er det riktig med et rtg.bilde av lungene.

Ved slike infeksjoner er det ikke uvanlig at et astmaliknende sykdomsbilde kan utløses. Såkalt infeksjonsutløst astma som ofte ikke har noe med allergi å gjøre, men det må som sagt "sorteres ut". Kortere eller lengre periode med astmamedisiner som Flutide kan da være riktig.

Er du i tvil om hva som bør gjøres, ta en ny tur til barnelegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...