Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 15 år som har mistet veldig mye hår over en lengre periode. Hun drar ut dotter med hår om hun ikke er forsiktig. I tillegg er hun usedvanlig mye trøtt og sliten, noe hun selv synes er problematisk. Hun har også sår ulike steder på kroppen, som ikke gror skikkelig. Hun har vært hos lege med problemet, tatt en del prøver, og fått en 200 dagers B-vitaminkur. Resultatene av blodprøvene fikk vi i posten, og de viste bl.a en B12-verdi på 281 pmol/L og en ferritinverdi på 12 ug/L (hemoglobin 14,2 g/100ml). For meg ser det ut til at hun har gode verdier av B12, men ligger lavt på ferritin. Samtidig leser jeg på diverse nettsider at lavt ferritin kan gi problemer med håravfall, og jernmangel blir vel ofte forbundet med trøtthet? Ut fra disse verdiene, er det riktig at hun skal behandles med B-vitaminer i 3/4 år? Kan det istedet være jernmangel som er årsaken til problemet?

Fortsetter under...

Gjest Har det selv
Skrevet

Hun bør få sjekket stoffskiftet sitt. Spesielt hvis hun kanskje er frossen og har magetrøbbel (forstoppelse, hos noen diare) i tillegg. Det er en lang liste med symptomer i tillegg, og noen av dem kan du finne på www.stoffskifte.org.

Lavt stoffskifte er ofte årsaken til både lavt ferritin og B12 (hennes er forresten helt i nedre grense, i enkelte andre land operere de med nedre grense på 600 sånn ca, litt avhengig av det enkelte laboratorie).

Per Helsing, hudspesialist
Skrevet

Hei,

jeg tror det viktigste er å se om det finnes en sammenheng mellom hennes tretthet og håravfall, og ikke fokusere så mye på B12 og ferritin. Du blir ikke sliten av lave ferritinverdier, verdien kan si noe om jernlagere, men med normal hemoglobin blir man ikke sliten.

Hun bør nok utredes for å utelukke annen underliggende sykdom som stoffskiftesykdom og bindevevssykdom. Har hun mye hudutslett, du skriver sår, burde hun få komme til en hudlege som kan diagnostisere hudforandringer. Hudforandringer kan i enkelte tilfelle si noe om underliggende sykdom.

Det skal også nevnes at det ikke er uvanlig å miste mye hår i perioder, og slitne/trette ungdommer er heller ikke uvanlig, så forhåpentligvis er dette noe forbigående. Men utredes bør hun.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...