Gå til innhold

Aldri til syden med barn

Anbefalte innlegg

Gjest ufattelig
Skrevet

Tenk så fort det rammer, du står der med ditt barn i armene, i neste øyeblikk har du mistet barnet i vannmassene.

Et barn alene i et fremmed land, fremmed språk. Du vet ikke hvor barnet ditt er blitt av, lever det eller er det død?

Tenk hvordan det må være for et lite barn å oppleve noe sånt som flomkatastrofen, bli borte fra mor og far i flere døgn, omgitt av fremmed språk, alt er kaos, et helvete på jord.

Nei, jeg kommer ikke til å reise med små barn til utlandet for å risikere å måtte oppelve noe slikt.

Jeg mener ikke at de barna som er fastboende har det bedre, ingen barn fortjener en slik skjebne.

Gjest har opplevd mye
Skrevet

Det er ikke ofte slike katastrofer skjer. Tenk på alt barnet får oppleve når man er ute å reise. Det er minner man har å se bake på i lang tid framover.

Da jeg var barn fikk jeg oppleve store deler av verden. Det var kjempe spennende og det er deler av verden jeg neppe får oppleve igjen.

Barn har godt av å se at barn i andre land ikke har det så godt som vi har det her hjemme.

Men ja slike flomkatastrofer blir i meste laget.

Skrevet

Men en kan ikke slutte å oppleve ting, å leve. Katastrofer som dette er fryktelige, men svaret er vel ikke å mure seg inne og la være å reise?

Du kan like gjerne bli drept i trafikken, hver dag du kjører til jobb er risikofylt, og ingen har garantier for at det aldri vil skje noe.

Gjest jaddajadda
Skrevet

hmm, nå er det ikke sikkert at det kommer en slik flodbølge før etter ca. 300 år til, så jeg vet sannelig ikke jeg... Noen som er overnervøse her tro?

Skrevet

Jeg tenkte sånn da vi var i Paris i sommer - men så er jeg hønemor også da - og litt "bonde på byen". Tenk om Plutten kom bort i trafikk-kaoset!! jeg fikk helt angst og blåholdt ho i hånda, eller så tok gubben ho på skuldra. Var lettet da vi satt på toget tilbake til Normandie om kvelden :)

men du - vi skal og må ikke slutte å oppleve selv om vi nå er sjokkerte.

Skrevet

Hvis man først begynner å tenke sånn, så bør man vel avstå fra bilkjøring, flyturer, idrettsaktiviteter osv. osv - for det meste kan medføre alvorlige skader for både barn og foreldre.

Individet som rammes har det sannsynligvis like ille ved tilsvarende skader i andre sammenhenger. Det vanvittige i den aktuelle situasjonen er hvor mange individer som rammes.

Medienes fokus og politikernes etterdilting gjør at det tydeligvis anses for mye verre å miste et familiemedlem i en flomkatastrofe enn i en bilulykke. Er det noen som helst logikk i dette?

Skrevet

Skal du ha skikkelig tsunami, må du til Vestlandet:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/10/19/411793.html

Det kan skje igjen. Det er bratt der ute på Storegga.

Her er nok et eksempel, og det er mange slike i norsk, nær fortid.

Så trygge er vi nok ikke overalt her i landet heller (selv om antallet døde ikke kan sammenlignes - det er jo like ille for den som rammes likevel ...)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/3682208.html

Skrevet

Her er nok et eksempel, og det er mange slike i norsk, nær fortid.

Så trygge er vi nok ikke overalt her i landet heller (selv om antallet døde ikke kan sammenlignes - det er jo like ille for den som rammes likevel ...)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/3682208.html

Jeg greier ikke å forstå det at de ikke varslet. Her i artikkelen du linket til, sto også at de som så hva som ville skje, ikke varslet.

Det er jo hva vi leser nå også, de som visste noe, ville ikke varsle pga. at det ville være negativt for turismen! Det er jo faen ta så utrolig naivt og blottet for ansvar at jeg blir helt matt!

Skrevet

Jeg greier ikke å forstå det at de ikke varslet. Her i artikkelen du linket til, sto også at de som så hva som ville skje, ikke varslet.

Det er jo hva vi leser nå også, de som visste noe, ville ikke varsle pga. at det ville være negativt for turismen! Det er jo faen ta så utrolig naivt og blottet for ansvar at jeg blir helt matt!

Ja, leste det jeg også, helt grusomt! Tror ingen klarte å forutse _omfanget_ av dette, men allikevel...

Skrevet

Ja, leste det jeg også, helt grusomt! Tror ingen klarte å forutse _omfanget_ av dette, men allikevel...

Men når det er snakk om noe sånt, så er vel føre-var-prinsippet i tilfelle en kan redde liv, mye bedre enn å "håpe det beste"?

For selv om en advarsel skulle vise seg å være unødvendig i ettertid, så ser i det minste turistene og andre land at myndighetene der dette _kunne_ skje, tar det på alvor. Og det skaper vel trygghet.?

Vel, etter dette er det ingen vei utenom varslingssystemer der også.

Det er bare så fælt at det må skje noe så forferdelig først. Vet jo at dette ikke er noe som skjer ofte, men det å advare og å følge med på sånne ting må være en prioritet for tryggheten både til de som bor i et land, og de som kommer dit som turister.

Gjest ufattelig
Skrevet

Hvis man først begynner å tenke sånn, så bør man vel avstå fra bilkjøring, flyturer, idrettsaktiviteter osv. osv - for det meste kan medføre alvorlige skader for både barn og foreldre.

Individet som rammes har det sannsynligvis like ille ved tilsvarende skader i andre sammenhenger. Det vanvittige i den aktuelle situasjonen er hvor mange individer som rammes.

Medienes fokus og politikernes etterdilting gjør at det tydeligvis anses for mye verre å miste et familiemedlem i en flomkatastrofe enn i en bilulykke. Er det noen som helst logikk i dette?

Tankene mine var her hos barna som var blitt borte fra sine foreldre i et fremmed land, fremmed språk, osv.

Jeg er klar over at det skjer mye vondt utenfor vår egen stuedør, men her har vi folk som forstår hva vi sier, vi har naboer som alltids vet hvem sitt barn det er osv.

Gjest ufattelig
Skrevet

Men en kan ikke slutte å oppleve ting, å leve. Katastrofer som dette er fryktelige, men svaret er vel ikke å mure seg inne og la være å reise?

Du kan like gjerne bli drept i trafikken, hver dag du kjører til jobb er risikofylt, og ingen har garantier for at det aldri vil skje noe.

Selvfølgelig kan jeg bli drept i trafikken, men da vil de som får meg ut av vraket ha opplysinger om hvem jeg er. Mine barn vil få beskjed om hvor jeg er og hva som har skjedd.

Skrevet

Men når det er snakk om noe sånt, så er vel føre-var-prinsippet i tilfelle en kan redde liv, mye bedre enn å "håpe det beste"?

For selv om en advarsel skulle vise seg å være unødvendig i ettertid, så ser i det minste turistene og andre land at myndighetene der dette _kunne_ skje, tar det på alvor. Og det skaper vel trygghet.?

Vel, etter dette er det ingen vei utenom varslingssystemer der også.

Det er bare så fælt at det må skje noe så forferdelig først. Vet jo at dette ikke er noe som skjer ofte, men det å advare og å følge med på sånne ting må være en prioritet for tryggheten både til de som bor i et land, og de som kommer dit som turister.

Det finnes eksempel i dag også, der kommunen ber om hjelp fra staten, og staten dytter ansvaret over på fattige kommuner i forhold til et dyrt overvåkningsapparat.

http://www.ngu.no/modules/module_111/news_item_view.asp?iResponse=3&iNewsId=1798&iCategoryId=3

Det er ille - svært ille om fjellpartiet over Åkerneset skulle rase i fjorden. Og de siste årene har sprekken økt så kraftig at jeg er sjeleglad for at jeg ikke bor i dette området.

Det bor over 4000 mennesker i Stranda kommune, og hundrevis av disse vil bli rammet av en kjempeflodbølge.

(Og fjordene er trange - de vil jo virke som svære trakter ...)

Skrevet

Det finnes eksempel i dag også, der kommunen ber om hjelp fra staten, og staten dytter ansvaret over på fattige kommuner i forhold til et dyrt overvåkningsapparat.

http://www.ngu.no/modules/module_111/news_item_view.asp?iResponse=3&iNewsId=1798&iCategoryId=3

Det er ille - svært ille om fjellpartiet over Åkerneset skulle rase i fjorden. Og de siste årene har sprekken økt så kraftig at jeg er sjeleglad for at jeg ikke bor i dette området.

Det bor over 4000 mennesker i Stranda kommune, og hundrevis av disse vil bli rammet av en kjempeflodbølge.

(Og fjordene er trange - de vil jo virke som svære trakter ...)

Må ikke skremme meg meg her..i nabokommunen min forårsaket ras to store flodbølger som tok livet av tilsammen rundt 90 mennesker iløpet av 30 år..

Gjest rutangis netu
Skrevet

Støttes! En kan miste det ene familiemedlemmet etter det andre, også under tragiske omstendigheter, men hjelp (les krisepsykiatri) blir du ikke tilbudt før dødsfallene havner i mediene. DA blir hjelpen kastet etter deg, enten du vil ha den eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...