Gå til innhold

Litt vel mye fokus på flomkatastrofen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skriver: "Men man må ikke glemme skjedd at det skjer ting rundt oss her hjemme"

Du har selvsagt helt rett - her har du noen nyheter fra Norge:

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/4381052.html

Kanskje de gir grunn til ettertanke...

Å ha kjæledyr fremmer empati og omsorg, spesielt hos barn. Dette er egenskaper som man har med seg som voksen. Nyttig investering.

PS.

Vinmonopolet omsetter for langt mer enn de 2 mrd. du nevner. Jeg antar at du legger igjen noen kroner der, kanskje mer enn folk gjennomsnittlig bruker på kjæledyr. Men kanskje du ikke vil snakke om akkurat det?

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

22

• Sør

15

• shandy

9

• snø

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å ha kjæledyr fremmer empati og omsorg, spesielt hos barn. Dette er egenskaper som man har med seg som voksen. Nyttig investering.

PS.

Vinmonopolet omsetter for langt mer enn de 2 mrd. du nevner. Jeg antar at du legger igjen noen kroner der, kanskje mer enn folk gjennomsnittlig bruker på kjæledyr. Men kanskje du ikke vil snakke om akkurat det?

Det er trist fatt hvis man må ha dyr før man kan vise empati.

Det er lite jeg kjøper på polet; det meste blir kjøpt i Danmark (forretningsreiser, osv.)

Skrevet

ShitDiddelyDo, sitat: "Det skulle bare mangle at den ble dekket."

Den ER allerede dekket. Er enig med dtr at det ikke er nødvendig å blåse det hele opp. Skjedd er skjedd. - Se f.eks. www.vg.no idag; siden er full av stoff om flomkatastrofen. For min del så hadde det vært nok med en nyhet som forteller om flommen. Man trenger da ikke ørten artikler for å skjønne at det er skjedd en flomkatastrofe.

Ikke blåse det opp? Burde media droppet 9/11 også? Sluttet å mase med bagatellen etter 2 døgn?

Dette berører mange. Svært mange av oss har folk, bekjente, bekjente av bekjente, osv., som er på ferie i Thailand.

Er det noen norske nyheter du føler blir nedprioritert? Kjipt ikke å få daglige reportasjer om Aylars siste overhøvling eller Kristoffer Schaus siste erobring?

Hva er problemet? Det er meget mulig vi nærmer oss 100000 døde innen uka er omme. Det er et vannvittig tall. Tusenvis av mennesker fra Norge og Sverige er fortsatt savnet.

Skrevet

For å halde fram å vere etnosentrisk - det har no ramma mange nordmenn, både i Asia og her heime som vener og pårørande.

Eg må berre beklage, men ei så stor og ufatteleg tragedie som har ramma så mange mennesker og som framleis kan krevje titusenvis av liv på kort tid, vel det overskuggar det meste for meg. Dei fleste andre saker blir faktisk ganske ubetydelege i samanlikning.

Men det er vel også ein normal reaksjon å berre plutseleg føle at det er nok. Det er frenser for kor mykje vi klarer å ta inn over oss også...

Skrevet

Det er lite jeg kjøper på polet; det meste blir kjøpt i Danmark (forretningsreiser, osv.)

Du er som vanlig litt på bærtur når det gjelder dette med kjæledyr, Sør :-)

Jeg vet om mye forbruk jeg ville valgt å kritisere før jeg tok for meg dyreholdet.

Skrevet

Du er som vanlig litt på bærtur når det gjelder dette med kjæledyr, Sør :-)

Jeg vet om mye forbruk jeg ville valgt å kritisere før jeg tok for meg dyreholdet.

Hei,

Det går fint an å ha katt/hund uten at det skal bli en milliardindustri.

Fra artikkelen:

"Han mener kjæledyrene i større grad behandles som familiemedlemmer. Ikke minst innen veterinærmedisin har det skjedd mye de siste årene.

– Hunder og katter kan nå behandles for alvorlige sykdommer. De kan få både computertomografi og gjennomgå hoftetransplantasjoner. Slikt var utenkelig for få år siden, sier Bredal."

Computertomografi!!!!

Når barn dør pga mangel på noen poser salt/sukker (for å fikse diaré) så er det perverst med computertomografi for katter.

Jeg har ikke noe "imot" hunder/katter som "får restmat" (slik som i gamle dager), men når de får bedre medisinsk behandling enn 90% av menneskene i verden, så er noe MEGET galt.

Med vennlig hilsen

Gjest rutangis netu
Skrevet

Litt enig! Har vel dødd noen millioner i sultkatastrofer de siste åra, uten at det har fått så mye dekning som de her titusener flomofre.

Dere husker vel hvor mye oppmerksomhet bare 2000 døde fikk 11. september 2001? Så det må tydelig litt mer action til enn ens akte død pga manglende mat? For at det skal bli gode TV-sendinger mener jeg. Seertall, vet dere! Det genererer inntekter! Kan jo ikke filme et barn i dagevis, der det ligger nesten uten å røre seg før det dør. Ingen gidder vel se det. Men et flys om krasjer i en skyskraper og monsterbølger som dreper folk, det blir litt mer actiinfilm-aktig, og DET liker folk helt tydelig. For hadde vi ikke sett på, så hadde de ikke sendt så mye. Seertalla blir nøye målt...

Gjest rutangis netu
Skrevet

For å halde fram å vere etnosentrisk - det har no ramma mange nordmenn, både i Asia og her heime som vener og pårørande.

Eg må berre beklage, men ei så stor og ufatteleg tragedie som har ramma så mange mennesker og som framleis kan krevje titusenvis av liv på kort tid, vel det overskuggar det meste for meg. Dei fleste andre saker blir faktisk ganske ubetydelege i samanlikning.

Men det er vel også ein normal reaksjon å berre plutseleg føle at det er nok. Det er frenser for kor mykje vi klarer å ta inn over oss også...

Enig i det også! Hvis en tar alt innover seg av verdens tragedier, så blir en helt trist og handlingslammet, og kan ikke være til noen som helst hjelp for de som trenger oss.

Skrevet

Litt enig! Har vel dødd noen millioner i sultkatastrofer de siste åra, uten at det har fått så mye dekning som de her titusener flomofre.

Dere husker vel hvor mye oppmerksomhet bare 2000 døde fikk 11. september 2001? Så det må tydelig litt mer action til enn ens akte død pga manglende mat? For at det skal bli gode TV-sendinger mener jeg. Seertall, vet dere! Det genererer inntekter! Kan jo ikke filme et barn i dagevis, der det ligger nesten uten å røre seg før det dør. Ingen gidder vel se det. Men et flys om krasjer i en skyskraper og monsterbølger som dreper folk, det blir litt mer actiinfilm-aktig, og DET liker folk helt tydelig. For hadde vi ikke sett på, så hadde de ikke sendt så mye. Seertalla blir nøye målt...

Mener du virkelig det du skriver her??

Skrevet

Hei,

Det går fint an å ha katt/hund uten at det skal bli en milliardindustri.

Fra artikkelen:

"Han mener kjæledyrene i større grad behandles som familiemedlemmer. Ikke minst innen veterinærmedisin har det skjedd mye de siste årene.

– Hunder og katter kan nå behandles for alvorlige sykdommer. De kan få både computertomografi og gjennomgå hoftetransplantasjoner. Slikt var utenkelig for få år siden, sier Bredal."

Computertomografi!!!!

Når barn dør pga mangel på noen poser salt/sukker (for å fikse diaré) så er det perverst med computertomografi for katter.

Jeg har ikke noe "imot" hunder/katter som "får restmat" (slik som i gamle dager), men når de får bedre medisinsk behandling enn 90% av menneskene i verden, så er noe MEGET galt.

Med vennlig hilsen

Dette blir bare tøvete, sør.

Hvis du hadde gjennomgått forbruket ditt, hadde det sikkert dukket opp utlegg som hadde gjort seg dårlig vurdert opp mot mangel på diaremedisin for småunger.

Det er greit nok å skru seg opp til de store høyder i indignasjon over folks pengebruk, men vær nå såpass ærlig å innrømme at du ikke er noe bedre selv.

Og når du har gjort det, blir det liksom litt rart at du argumenterer som du gjør.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Mener du virkelig det du skriver her??

Har du ikke hørt de meningene/mistankene forfektet før da? Jeg har ikke noe fasit på hva som er riktig og galt, men har lært meg til ikke å være naiv og internasjonale TV-kanaler er nok ganske opptatt av å tjene penger (= seertall).

Selvfølgelig må de sende, det er jo informasjon de driver med.. Men til slutt sitter jeg litt igjen og føler meg som en kikker. BØR envise personlig tragedie så i detalj for andre mennesker. De gasser seg liksom i tragedien. Det er langt forbi nødvendig informasjon liksom.

Og det er ikke psykisk sunt å fordype seg alt for mye i tragedier.

Skrevet

Dette blir bare tøvete, sør.

Hvis du hadde gjennomgått forbruket ditt, hadde det sikkert dukket opp utlegg som hadde gjort seg dårlig vurdert opp mot mangel på diaremedisin for småunger.

Det er greit nok å skru seg opp til de store høyder i indignasjon over folks pengebruk, men vær nå såpass ærlig å innrømme at du ikke er noe bedre selv.

Og når du har gjort det, blir det liksom litt rart at du argumenterer som du gjør.

Grip,

Når du er mett, som du nok er, så har man et helt annet forhold til mat enn når man er sulten.

Når du har garantert medisinsk behandling til dine unger, så har du et helt annet forhold enn hvis ungen din risikerer å dø fordi du ikke har salt/sukker.

Jeg er selvsagt enig i at "alle kan gjøre mer", men det finnes faktisk visse "symbolske" tema (som mat, og medisiner) som er litt forskjellig enn at man bare har kjøpt seg en bedre bil enn man behøver.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Så om - la meg si - datteren eller moren din var på ferie i Thailand i julen, og du ikke hadde hørt et ord fra henne siden flodbølgen, hadde det fortsatt vært for mye i media om dette?

Det er vel der det ligger, blir en personlig innblandet så ser en selvfølgelig på alt. Det ville vel alle gjort. Men hvis en IKKE er personlig engasjert, så er det kanskje lurt å ikke drukne seg i sorg og bekymringer på vegne av tusener av folk en ikke kjenner? Sier IKKE en ikke skal tenke på dem, men ikke dvele i dagesvis. Noen har blitt deprimerte av slikt, med det som resultat at de ikke lenger orker omsorgen for sine nærmeste. Og den er som sagt viktigere enn for tusener ukjente. Derav kommer at de som har kjente der nede selvfølgelig følger hver time med nyhetssendinger!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det er vel der det ligger, blir en personlig innblandet så ser en selvfølgelig på alt. Det ville vel alle gjort. Men hvis en IKKE er personlig engasjert, så er det kanskje lurt å ikke drukne seg i sorg og bekymringer på vegne av tusener av folk en ikke kjenner? Sier IKKE en ikke skal tenke på dem, men ikke dvele i dagesvis. Noen har blitt deprimerte av slikt, med det som resultat at de ikke lenger orker omsorgen for sine nærmeste. Og den er som sagt viktigere enn for tusener ukjente. Derav kommer at de som har kjente der nede selvfølgelig følger hver time med nyhetssendinger!

Må ogsi si at det å glane timevis på nyheter ikke hjelper dem der nede så mye. Samme hvor mye de 'føler'. Har mer sansen for de da som trår til med å samle inn penger eller rett og slett melder seg til tjeneste som hjelpearbeider. Eller andre praktiske ting. Passe telefon eller være sjåfør eller hva de måtte trenge. Det er slikt som monner. Å sitte passiv å se på TV hjelper ikke ofrene, hvis en

BARE gjør det.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Forretningsreiser? Du sitter ikke i møter og diskuterer og forhandler også vel? DER skulle jeg gjerne vært flue på veggen! hehe...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det er frivillig både å lese avisene og se på nyhetene, og hvis man ikke ser de første 20 minuttene av en nyhetssending kan man få med seg andre nyheter etterpå. I avisene er det lett å bare scrolle nedover forbi de 30 første artiklene, så får man med seg det andre som står.

Jeg får også nok. Orker ikke mer, men jeg klarer veldig lett å unngå å få mer info enn jeg vil. Det er jo mange som vil vite ALT, eneste jeg er interessert i er en oppdatering om dagen om ca hvor mange som er omkommet, både totalt og antall nordmenn.

Der er jeg helt på linje med deg! Var vel det jeg prøvde å få fram i andre innlegg her, som vel ble misforstått. Knotete skriving, regner jeg med.

En trenger ikke ha alle forferdelig detaljer repetert ti ganger pr døgn. Og det er sunt med ei pause fra slike tragedier. Fagfolk mener jo det også, og de er vel ikke helt dumme. Ikke alle sammen iallefall.

Skrevet

Må ogsi si at det å glane timevis på nyheter ikke hjelper dem der nede så mye. Samme hvor mye de 'føler'. Har mer sansen for de da som trår til med å samle inn penger eller rett og slett melder seg til tjeneste som hjelpearbeider. Eller andre praktiske ting. Passe telefon eller være sjåfør eller hva de måtte trenge. Det er slikt som monner. Å sitte passiv å se på TV hjelper ikke ofrene, hvis en

BARE gjør det.

Selv har jeg gitt penger, men så at Røde Kors avviste at de trang praktisk hjelp på nåværende tidspunkt. De har folk og materiell å få sendt nedover, og kan ikke sette utrente folk til å jobbe under slike forhold nå. Senere kan vi kanskje først og fremst tenke på å stille opp for de vi evt. kjenner som kommer hjem uten et eller flere familiemedlemmer, eller som har fått traumer av de de har sett og opplevd.

Selv kjenner jeg ingen som jeg VET er rammet, men har naboer som ikke har hørt livstegn fra sine venner som er i Thailand, og jeg har kollegaer fra hhv. Sri Lanka og Singapore, hvorav minst en av de er "hjemme" i julen. Jeg håper de og deres nærmeste har unngått å bli rammet. Dette er nært nok for at jeg tenker at dette kunne like gjerne rammet meg eller noen av mine. Uten at jeg tar av og ni-glor på alt av nyhetssendinger eller noe annet. Men jeg føler med de som faktisk er rammet. Og har lest nettaviser - om bl.a. barn som går å leter etter sine foreldre, og kanskje aldri får se dem igjen. Heldigvis har jeg ikke steinhjerte, så sånt gjør faktisk noe med meg, jeg synes det er trist. Og jeg må beskjemmet innrømme at det nok kommer tettere på når det er noe som rammer noen jeg kjenner eller venner av mine bekjente. Uansett er dette en tragedie av ufattelig stort omfang, ikke bare pga. antallet døde, savnede og skadde, men pga raserte områder som gjør det vanskelig og til dels umulig å få hjelpen fram.

At ikke alle andre sult- eller natur-katastrofer ellers har fått like stor mediaomtale er selvsagt ille. Men det gir jo ikke grunn til å ikke reagere eller handle nå!

Gjest baresvada
Skrevet

Nei, men det trengs for oss som ikke vet hvor vi har våre!

Nei, nettopp..folk her i norge er så selvsentrerte at de kun reagerer dersom noen de kjenner er med i en katastrofe..ellers gir de faen!

Gjest Underskrift
Skrevet

Empati er du tydligvis helt blottet for i alle fall.

Lynsje deg, nei det gidder jeg ikke;o)

Skrevet

Nei, nettopp..folk her i norge er så selvsentrerte at de kun reagerer dersom noen de kjenner er med i en katastrofe..ellers gir de faen!

Det er vel naturlig at man reagerer sterkere når det er egen familie, venner, naboer, venners venner som er rammet, enn om det er mennesker man ikke har et forhold til?

Ikke at det fraskriver oss ansvar for å hjelpe uansett hvor i verden det ellers er katastrofer, men det er da faktisk en ganske normal og menneskelig reaksjon å først og fremst tenke på sine nærmeste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...