Gå til innhold

Litt vel mye fokus på flomkatastrofen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager hvis jeg satt ting i perspektiv for deg, Mistera.

Personen etterlyste nyheter fra Norge, og fikk dem.

Med vennlig hilsen

Dette har ingenting med perspektiv å gjøre Sør... du setter fokusen på helt feil plass, dessuten passer det ikke inn i diskusjonen!

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

22

• Sør

15

• shandy

9

• snø

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fint hvis du kan forholde deg til emnet, Mistera, istedet for sure oppgulp om "Sør".

Du bare irriterer meg så voldsomt noen ganger see:) At da klarer jeg ikke å lavære... og ja, jeg syntes du gulper opp endel i denne diskusjonen Sør... min mening, og den teller!

Skrevet

Dette har ingenting med perspektiv å gjøre Sør... du setter fokusen på helt feil plass, dessuten passer det ikke inn i diskusjonen!

"Nyheter fra Norge", passer ikke inn i en diskusjon om nyheter fra Norge?

Jeg viser jo helt klart og tydelig at nyhetene fra Norge er irrelevante sammenlignet med hva som skjer i Asia.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du bare irriterer meg så voldsomt noen ganger see:) At da klarer jeg ikke å lavære... og ja, jeg syntes du gulper opp endel i denne diskusjonen Sør... min mening, og den teller!

Ja, meningen din teller, men det ville vært bedre hvis du faktisk diskuterte sak, istedet for "Sør".

For hvis "Sør" er det eneste du har å diskutere, så er det rimelig trygt å anta at du ikke har argumenter mot det jeg faktisk skrev.

Med vennlig hilsen

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg syntes ikke jeg er det MINSTE egoistik her!

Som du skriver her;Men hvis en IKKE er personlig engasjert, så er det kanskje lurt å ikke drukne seg i sorg og bekymringer på vegne av tusener av folk en ikke kjenner? Sier IKKE en ikke skal tenke på dem, men ikke dvele i dagesvis. Noen har blitt deprimerte av slikt, med det som resultat at de ikke lenger orker omsorgen for sine nærmeste. Og den er som sagt viktigere enn for tusener ukjente. Derav kommer at de som har kjente der nede selvfølgelig følger hver time med nyhetssendinger!

Jeg kan bare beklage at jeg ikke ofrer sult og krigsofrene en tanke på dager som dette! Hvorfor i helvete skulle jeg det? Jeg har all min enerig og mine tanker hos mine kjære som kansje ikke er lenger! Jeg bryr meg ikke spøyten (i øyeblikket) om alt det andre, og vet du... det skulle faen meg bare mangle! Hvorfor skal jeg sitte å være lei på vegne av millioner av mennesker jeg ikke kjenner? Når jeg har kjente og kjære i et katasrtofe område der det er flere titusner som har mistet livet! Og du... du kan desverre ikke gi meg noe svar på dette før du har opplevd dette på kroppen selv....

Tydlig at du ikke har opplevd tragedier av dette slag i livet ditt, men det unnskylder ikke din uvitenhet om andre pesoners sorg og smerte!

Da er du jo egentlig enig i det jeg mener da! Men du ser det ikke selv. Du er i sjokk nå tydeligvis, slik mennesker som mister, frykter for å miste, sine nærmeste gjerne er.

Jeg har forøvrig mistet tre nære familiemedlemmer på tragisk vis iløpet av kort tid. Den gangen syntes jeg også at andre var alt for lite opptatt av akkurat min sorg. Føltes urettferdig at verden for andre gikk videre akkurat som om ingenting hadde hendt. Men det er på den måten menneskeslekten overlever. Ved å tilpasse seg virkeligheten og ikke ta inn over seg annet enn det som gjelder de ganske nær deg.

Jeg har, som sagt, ingen nære i akkurat denne katastrofen. Så jeg sparer min bekymring til noen trenger den mer. Noen nær meg. Siden jeg, i likhet med de fleste andre her opp i nord, ikke kommer til å gjøre noe annet aktivt for å hjelpe enn å sende penger...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg har ikke latt meg noe som helst jeg! Skulle jeg lavære å bry meg voldsomt følelsesmessig når jeg faktisk har familie som ikke har gitt lyd fra seg? Da lar man seg ikke engasjere, da er man ufrivillig engasjert! Tror du ikke jeg skulle ønske at dette aldri hadde skjedd? At alle katastrofer av alle slag aldri kunne ha skjedd? Får bare beklage at jeg har "latt" meg engasjere....

Slapp av! Alle skjønner at du, og andre som deg, har en forferdelig tid nå! Det er ikke DET jeg har diskutert!

Skrevet

"Nyheter fra Norge", passer ikke inn i en diskusjon om nyheter fra Norge?

Jeg viser jo helt klart og tydelig at nyhetene fra Norge er irrelevante sammenlignet med hva som skjer i Asia.

Med vennlig hilsen

Vet jo at du bare ville poengtere, men da du stadig har kun nedverdigende ting å si om de som er gla i dyra (viser da til en god del andre diskusjoner med deg) så kan det sees på som en provokasjon!

Skrevet

Vet jo at du bare ville poengtere, men da du stadig har kun nedverdigende ting å si om de som er gla i dyra (viser da til en god del andre diskusjoner med deg) så kan det sees på som en provokasjon!

Men da er det jo deg, Mistera, som ikke bør la deg provosere?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg begriper ikke at du kan være så selvsentrert! Sett på en video om det er så viktig at de får se noe kjekt på tv, ungene dine dør ikke om de blir litt skuffet over et tv-program de ikke får sett.

I Asia derimot....

Beklager, men jeg klarer ikke å opparbeide så mye som en vag forståelse for dere som har "fått nok" av katastrofen i Asia.

Man blir ikke ferdig med denne katastrofen på lenge, lenge, lenge enda. Millioner har mistet alt de eier og har, hundrer av tusner har mistet noen de er glade i. I Norge sitter det mengder av mennekser og venter desperat på livstegn fra kjente og kjære.

Vær glad for at den eneste bekymringen du har er at ungene dine gikk glipp av en film på tv....!!!

Jeg gremmes!

:-(

Beste hilsen fra

Er det bare tap av nordmenn vi syntes er leit her?

Jeg har ikke orket å lese denne tråden, men hver gang det er snakk om denne katastrofen, så er det slik på nyhetene, at nyhetene dreier seg om norske, og (litt om) svenske muligens tapte liv.

Skrevet

Har du ikke hørt de meningene/mistankene forfektet før da? Jeg har ikke noe fasit på hva som er riktig og galt, men har lært meg til ikke å være naiv og internasjonale TV-kanaler er nok ganske opptatt av å tjene penger (= seertall).

Selvfølgelig må de sende, det er jo informasjon de driver med.. Men til slutt sitter jeg litt igjen og føler meg som en kikker. BØR envise personlig tragedie så i detalj for andre mennesker. De gasser seg liksom i tragedien. Det er langt forbi nødvendig informasjon liksom.

Og det er ikke psykisk sunt å fordype seg alt for mye i tragedier.

Du har et poeng, det må sies. Jeg har kommet så langt i tråden, maskinen går tregt og denne er lang.

Av og til kan det faktisk bli for mye av det gode, men da slår man over til en annen kanal, eller rett og slett slår av.

Det er ikke alle som har det like ok i jula, eller elles for den del, og da er det ikke nødvendig at de får enda mer dyttet inn over seg i det uendelige.

Man må respektere at andre ikke har hverken lyst eller ork, til å se den ene oppdateringen etter den andre.

Sånn er det bare.

Skrevet

Er det bare tap av nordmenn vi syntes er leit her?

Jeg har ikke orket å lese denne tråden, men hver gang det er snakk om denne katastrofen, så er det slik på nyhetene, at nyhetene dreier seg om norske, og (litt om) svenske muligens tapte liv.

Ikke jeg i alle fall, hvis det var mitt innlegg du siktet til. Jeg skrev både om de millionene som har mistet alt de eier, de hundrer av tusener (og det sier seg selv at jeg da ikke snakker om kun nordmenn...) som har mistet noen de er glad i - _og_ nordmenn som savner kjente og kjære.

Det er en grusom katastrofe, og mine tanker går selvfølgelig til alle som har mistet noen. Men det er uten tvil de som bor i landene hvor katastrofen skjedde, som er hardest rammet. Og det er dem vi støtter når vi sender våre bidrag til hjelpeorganisasjonen.

Beste hilsen fra

Skrevet

Du har et poeng, det må sies. Jeg har kommet så langt i tråden, maskinen går tregt og denne er lang.

Av og til kan det faktisk bli for mye av det gode, men da slår man over til en annen kanal, eller rett og slett slår av.

Det er ikke alle som har det like ok i jula, eller elles for den del, og da er det ikke nødvendig at de får enda mer dyttet inn over seg i det uendelige.

Man må respektere at andre ikke har hverken lyst eller ork, til å se den ene oppdateringen etter den andre.

Sånn er det bare.

Godt nytt år til deg. Har savnet din skarpe tunge her!

Gjest alive&kicking
Skrevet

Det går jo ann å slå av tv'n eller sette på en video om du ikke vil se på dette da! Jeg synes det er skrekkelig det som skjer og tenker på at f.eks en stakkars treåring fra Norge forsvant. En unge som er like gammel som min egen, tenk hvor redd han har vært. Ikke vanskelig å sette seg inn i dette om man har litt sjelsevne. Jeg blir veldig trist over å lese et innlegg som du skriver...

Skrevet

Godt nytt år til deg. Har savnet din skarpe tunge her!

Jo takk det samme, hvem du nå enn er. Jeg mener - Godt nytt år til deg også :-)

Skrevet

Ikke jeg i alle fall, hvis det var mitt innlegg du siktet til. Jeg skrev både om de millionene som har mistet alt de eier, de hundrer av tusener (og det sier seg selv at jeg da ikke snakker om kun nordmenn...) som har mistet noen de er glad i - _og_ nordmenn som savner kjente og kjære.

Det er en grusom katastrofe, og mine tanker går selvfølgelig til alle som har mistet noen. Men det er uten tvil de som bor i landene hvor katastrofen skjedde, som er hardest rammet. Og det er dem vi støtter når vi sender våre bidrag til hjelpeorganisasjonen.

Beste hilsen fra

Vel, jeg mente ikke deg spesiellt, men intrykket jeg har fått javnt over.

Det fokuseres vel mye på våre, kontra de som er dømt til å forbli der de er.

Du kan vel være enig i dette.

Jeg ser det er mange som dømmer innskriver og antagelig (tulleinnlegget om tapt barneprogram), men jeg ser og hører ikke så veldig mye om annet enn tapte, og savnede nordmenn.

Det blir noe vridd da (etter min mening), for disse som fremhever seg selv, og skal så fromt tenke på andres ulykke.

Du eller andre får ikke meg til å tro at de bryr seg filla mer om innbyggerne, og deres lidelser, enn de gjør om mange mennesker som dør av sult f.eks.

De følger med for å se om det er nordmenn som er reddet, ikke gamla eller hennes barnebarn, som bor i et skur bak turistenes luksustilværelse.

Skrevet

Jo takk det samme, hvem du nå enn er. Jeg mener - Godt nytt år til deg også :-)

Jeg er Knut, selvsagt!

Skrevet

Her i huset hadde ungene gledet seg til filmen de skulle sende på NRK i dag tidlig/formiddag. Da vi benket oss foran tv'n for å se filmen. Sa de at filmen gikk ut pga ekstra nyhetssendinger.

Jeg ble irritert. Vi har da fått vite det som er å få vite om denne katastrofen nå. Det var da ikke nødvendig å la alle andre program vike for nyhetene. Det de har å fortelle om denne katastrofen nå kan fint vente til 19.00 nyhetene.

Ja, det beste er vel å avgrense mot denne endeløse katastrofen, så slipper du å få noen negative følelser. Og så slipper barna å bli forstyrret i sine daglige gjøremål. Å tenke det, mene det... men å utbasunere at du har slike egoistiske tanker.. Men men, det er jo noen av oss som reagerer, da..

Skrevet

Vel, jeg mente ikke deg spesiellt, men intrykket jeg har fått javnt over.

Det fokuseres vel mye på våre, kontra de som er dømt til å forbli der de er.

Du kan vel være enig i dette.

Jeg ser det er mange som dømmer innskriver og antagelig (tulleinnlegget om tapt barneprogram), men jeg ser og hører ikke så veldig mye om annet enn tapte, og savnede nordmenn.

Det blir noe vridd da (etter min mening), for disse som fremhever seg selv, og skal så fromt tenke på andres ulykke.

Du eller andre får ikke meg til å tro at de bryr seg filla mer om innbyggerne, og deres lidelser, enn de gjør om mange mennesker som dør av sult f.eks.

De følger med for å se om det er nordmenn som er reddet, ikke gamla eller hennes barnebarn, som bor i et skur bak turistenes luksustilværelse.

På seg selv kjenner man andre...?

Jeg kan bare snakke for meg selv, og mitt hjerte blør i alle fall minst like mye for de fattige fastboende som for turistene. Det er like vondt å miste noen om man er rik eller om man er fattig, men turistene har i alle fall mulighet til å dra fra katastrofeområdet - de har ikke mistet absolutt alt de eier og har.

Men selvfølgelig fokuserer norske media mest på det som er oss nærmest - nordmenn som er skadet, savnet og drept. Og at de som savner noen fokuserer på dem de savner og ikke på tragedien som helhet, har jeg heller ikke problem med å forstå.

Ja, det er generelt sett mye nød, sult og faenskap i verden, men heldigvis sjeden at mennesker dør i så stor antall, så fort.

Men ser man på BBC-world så får man med seg de andre aspektene av tragedien enn savnede turister også.

En tragiedie som er så stor at i alle fall jeg sliter med å klare å forstå det.

Beste hilsen fra

Skrevet

Hei,

Jeg kritiserte ikke "vanlig kjæledyrshold", men det er forskjell på det og computertomografi for dyr.

Jeg regner med du kjenner noen som "levde under 2. verdenskrig"?

Ser du at de kaster mat?

Mat (og medisin) ER forskjellig - vel å merke, ETTER at man ikke har hatt det.

Å "kaste" 2000 kr i mat er noe helt annet enn å kaste en stol til 2000 kr.

Håper dere også har hatt en god jul.

Med vennlig hilsen

Virkningen for de som er i behov av økte ressurser er den samme - så jeg er ikke enig i at det er en prinsipiell forskjell som er relevant i denne sammenhengen.

Skrevet

Virkningen for de som er i behov av økte ressurser er den samme - så jeg er ikke enig i at det er en prinsipiell forskjell som er relevant i denne sammenhengen.

Hvis det ikke er en vesens-forskjell (for de som har sultet), hvorfor tror du at "alle" over 80 år i Norge har et slikt forhold til å kaste mat?

Fordi de har opplevd matmangel under krigen.

Selv om noen av dem sikkert har opplevd stol-mangel også, så er det ingen av dem som reagerer slik når en stol blir kastet! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...