Gå til innhold

Oppskrift på ostekake

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Noen som har en god og lettvindt oppskrift på ostekake?

Det haster litt, ønsker å glede kjæresten min i dag :-)

Skrevet

Har en, er god, men ikke så lettvint å lage den. Hva med den du får kjøpt i butikken, i pakke?, ganske enkel å lage. Grei i smak.

Skrevet

Det skal du sannelig få :)

Bunn:

knus 1 pakke Kornmo kjeks

150 g smeltet margarin

dette blandes og dyttes i en 26 cm stor springform.

Fyll:

halvpisk:

3 dl fløte

2 ts vaniljesukker

15 g melis

hell i og bland:

1 pakke Philadelfia-ost light (eller 2 pakker Gourmet-ost ananas/mandarin)

1 beger lettrømme

1 pk. sitrongele (gjør som på pakken og avkjøles til lunken)

hell alt over bunnen og la den stå i kjøleskapet over natten.

Pyntes så med Kiwi eller jordbær.

Skrevet

Her er ostekake-oppskriften min:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F1107.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2122042&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D2122049

Kan bare skryte litt og si at denne gjør suksess hos alle som har smakt den, i alle fall alle som har sagt noe høyt, og det er mange! Selv familiemedlemmer som vanligvis ikke liker ostekake noe særlig...!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Her er ostekake-oppskriften min:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F1107.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2122042&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D2122049

Kan bare skryte litt og si at denne gjør suksess hos alle som har smakt den, i alle fall alle som har sagt noe høyt, og det er mange! Selv familiemedlemmer som vanligvis ikke liker ostekake noe særlig...!

Prøvde å søke her inne og det virker som Geminis ostekake er et sikkerstikk ja. Men tar litt lenger tid enn jeg hadde tenkt. Kanskje vi bare utsetter det til torsdag, så kan vi servere det på nyttårsaften :-)

Men, er det godt med jordbærgele på toppen når det er sitrongele inni osten?

Tusen takk for svar! :-)

Skrevet

Denne får skryt av ALLE! ; )

Dette trenger du:

1 pakke søt havrekjeks (blixt eler noe sånt, blå pakke?)

100 gram smør

1 beger lettrømme

1 gele - sitronpakke (IKKE hurtiggele)

100 - 150 gram melis(du velger hvor søt kake du vil ha)

2 pakker ananas-mandarin ost fra Tine

kiwi + mandariner i lake til pynt.

Slik gjør du: (tar ca. 25 min)

Knus kjeksen i en vanlig rund kakaform(la det være igjen noen kjeks i pakka)

bland i 100 g smeltet smør, trykk bunnen ned i kakeformen med en sleiv eller noe..

Kok opp sitrongele, men bruk bare 2,5 dl vann, IKKE 5 dl som det står på pakka..

Sleng lettrømme oppi kjelen med gele, sammen med 100-150 gram melis og to ananas-mandarinoste-pakker fra Tine.

Visp sammen, hell oppi kakeformen i sil så det ikke blir klumper..

Er stiv etter ca 4 timer.. pynt med kiwi og manariner i lake..

God fornøyelse! ; )

Skrevet

Prøvde å søke her inne og det virker som Geminis ostekake er et sikkerstikk ja. Men tar litt lenger tid enn jeg hadde tenkt. Kanskje vi bare utsetter det til torsdag, så kan vi servere det på nyttårsaften :-)

Men, er det godt med jordbærgele på toppen når det er sitrongele inni osten?

Tusen takk for svar! :-)

Sitrongeleen inni osten merker man ikke noe til som gele. Det gir bare en fasthet i ostemassen, og en god syrlig smak. Men du kan også bruke stikkelsbærgele inni f.eks.

Men altså, jeg har laget denne kaken mange ganger og fått masse kjempepositive tilbakemeldinger.

I familien er det svigerinnen min som er den store kakebakeren, men svigermor ber meg lage ostekake, fordi den er så god... :-)

Sorry, ikke meningen å være kvalmende selvskrytende, men det ER jo gøy å få til noe. Jeg bruker ikke bake så mye i det store og hele, faktisk veldig lite... Men du kan bake kaken uten gele-lokk om du vil, og pynte med kiwi eller annet oppå (eller bare la den være som den er. Og den MÅ ikke lages et døgn eller så i forveien, men noen timer i kjøleskapet er nødvendig for at ostemassen skal stivne.

Gjest ostekakefreeek
Skrevet

Har en, er god, men ikke så lettvint å lage den. Hva med den du får kjøpt i butikken, i pakke?, ganske enkel å lage. Grei i smak.

Enig..det er den beste!!!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Denne får skryt av ALLE! ; )

Dette trenger du:

1 pakke søt havrekjeks (blixt eler noe sånt, blå pakke?)

100 gram smør

1 beger lettrømme

1 gele - sitronpakke (IKKE hurtiggele)

100 - 150 gram melis(du velger hvor søt kake du vil ha)

2 pakker ananas-mandarin ost fra Tine

kiwi + mandariner i lake til pynt.

Slik gjør du: (tar ca. 25 min)

Knus kjeksen i en vanlig rund kakaform(la det være igjen noen kjeks i pakka)

bland i 100 g smeltet smør, trykk bunnen ned i kakeformen med en sleiv eller noe..

Kok opp sitrongele, men bruk bare 2,5 dl vann, IKKE 5 dl som det står på pakka..

Sleng lettrømme oppi kjelen med gele, sammen med 100-150 gram melis og to ananas-mandarinoste-pakker fra Tine.

Visp sammen, hell oppi kakeformen i sil så det ikke blir klumper..

Er stiv etter ca 4 timer.. pynt med kiwi og manariner i lake..

God fornøyelse! ; )

Må du avkjøle geleen før du har i lettrømme og det andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...