Gå til innhold

Kaffepresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken type kaffe passer i en kaffepresse? Det skulle visst være grovmalt, men har de det i matbutikker?

Skrevet

Det beste er visstnok å kjøpe hele kaffebønner og en kaffekvern, og kverne det du trenger hjemme ved behov.

Jeg drikker ikke kaffe i nevneverdig grad (bare en latte/cappuccino etc en sjelden gang), men mannen min gjør gjerne sånn som jeg nevnte. Mulig han også kjøper ferdig malt kaffe til presskanna innimellom altså, men jeg har ikke helt oversikt på de ulike kaffe-typene vi har i skapet... hehe

Skrevet

Det beste er visstnok å kjøpe hele kaffebønner og en kaffekvern, og kverne det du trenger hjemme ved behov.

Jeg drikker ikke kaffe i nevneverdig grad (bare en latte/cappuccino etc en sjelden gang), men mannen min gjør gjerne sånn som jeg nevnte. Mulig han også kjøper ferdig malt kaffe til presskanna innimellom altså, men jeg har ikke helt oversikt på de ulike kaffe-typene vi har i skapet... hehe

Må det så mye til så tror jeg neppe den kommer til å bli brukt så ofte.

Vi får se.

Skrevet

Vi får se.

Som sagt, jeg vet ikke! Vet bare at noen synes nykvernet kaffe er veldig godt! Men det er HELT sikkert ferdig kaffe å få kjøpt til slike kanner. De er jo blitt temmelig utbredt etter hvert.

Skrevet

Det optimale er en mellomting mellom kokmalt og filtermalt, men vanlig filtermalt går også helt fint.

Skrevet

Du kan bruke vanlig filtermalt kaffe til en presskanne.

Gjest Persille
Skrevet

Vi får se.

Ta deg en tur til en butikk som selger kaffe, de fleste kaffebarer gjør det. Si du skal ha det til presskanne og så kverner de for deg. Det er litt dyrere enn vanlig rimi-kaffe, men MYE bedre :)

Når du kommer hjem lar du kaffen være i den posen du kjøpte den i, og setter hele posen i et glass eller en boks - da beholder den smaken, og holder seg fersk lenge.

Du trenger jo ikke kjøpe en kilo heller, ta 100g?

Da får du gjerne litt veiledning på hva slags kaffe som passer til hvilke anledninger også (dessert, morgen, kveld, etc).

Lykke til :)

Skrevet

Hvis du bruker den ofte, eller skal ha til selskap, bør du kjøpe kaffe i kaffebar / kaffebutikk. Da ber du om å få den malt til presskanne.

Ferdig malt kaffe kan oppbevares i fryseren en stund, da holder den seg frisk (men ikke i månedsvis..)

I matbutikken kjøper du filterkaffe, det er det nærmeste av de ferdigmalte kaffene på pose. Det går helt greit.

Skrevet

Hvis du bruker den ofte, eller skal ha til selskap, bør du kjøpe kaffe i kaffebar / kaffebutikk. Da ber du om å få den malt til presskanne.

Ferdig malt kaffe kan oppbevares i fryseren en stund, da holder den seg frisk (men ikke i månedsvis..)

I matbutikken kjøper du filterkaffe, det er det nærmeste av de ferdigmalte kaffene på pose. Det går helt greit.

Det er også noen matbutikker som har kvern stående ved kaffehylla, slik at kundene kan male kaffen selv. Med presskannekaffe avmerket, mellom kok og filter.

Jeg har i alle fall sett det i flere ICA-butikker.

Skrevet

Vi får se.

Hehe, du trenger ingenting annet enn filterkaffe, som sagt over her.

Ellers får du kjøpt presskannemalt ferdigkaffe fra gevalia. Eller i butikker med sånn kaffekvern i. Men jeg merker ærlig talt ingen forskjell mellom det og filterkaffe.

Skrevet

Ta deg en tur til en butikk som selger kaffe, de fleste kaffebarer gjør det. Si du skal ha det til presskanne og så kverner de for deg. Det er litt dyrere enn vanlig rimi-kaffe, men MYE bedre :)

Når du kommer hjem lar du kaffen være i den posen du kjøpte den i, og setter hele posen i et glass eller en boks - da beholder den smaken, og holder seg fersk lenge.

Du trenger jo ikke kjøpe en kilo heller, ta 100g?

Da får du gjerne litt veiledning på hva slags kaffe som passer til hvilke anledninger også (dessert, morgen, kveld, etc).

Lykke til :)

Det var lurt! Og det hørtes veldig godt ut.

Skrevet

Du kan bruke vanlig filtermalt kaffe til en presskanne.

Hva blir forskjellen fra å bruke vanlig trakter da, om en bruker samme kaffe? At det skal se stilig ut?

Skrevet

Hva blir forskjellen fra å bruke vanlig trakter da, om en bruker samme kaffe? At det skal se stilig ut?

Det smaker anderledes. Smaken ligger midt mellom kokekaffe og filterkaffe. Man beholder blant annet fettet i kaffen, som vanligvis forsvinner i filteret. Unngår også at kaffen blir stående på en varmekilde, noe som forringer smaken.

Skrevet

Det smaker anderledes. Smaken ligger midt mellom kokekaffe og filterkaffe. Man beholder blant annet fettet i kaffen, som vanligvis forsvinner i filteret. Unngår også at kaffen blir stående på en varmekilde, noe som forringer smaken.

Fettkaffe altså.

c",)

Hm..

Skrevet

Fettkaffe altså.

c",)

Hm..

Hehe ja. Men fett er viktig. Traktekaffe er nesten som ribbe uten fett :-) Men bedre for de som sliter med kolesterolet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...