fidus1365380794 Skrevet 29. desember 2004 Skrevet 29. desember 2004 Hvor kan jeg få hjelp med min mann (77) som nå etter mange gode år plutselig har fått en manisk periode igjen. Jeg hadde ham med til en psykiater for mange år siden, men han fikk ingen medisiner den gangen for han ville ikke ha hjelp.Siste gang han hadde en manisk periode var i 1992, da var han veldig oppstemt,brukte penger han ikke hadde og var aggressiv og helt håpløs å leve sammen med.Nå er han tilbake igjen med samme symptomer. Han har vært igjennom en mislykket nyretransplantasjon p.g.a. rytmeforstyrrelser og hjertestans under operasjonen, med påfølgende gjenoppliving.deretter 3 uker sykehusopphold og nå går han til dialyse 3 ganger pr. uke. Han har en voldsom trang til å kjøpe alt nytt, føler seg som en 20-åring helsemessig, selvom han har stort behov for assistanse i alt, er høyt oppe i skyene, skryter om alt han har, prater som en foss med alle, kjente og ukjente, sover mesteparten av dagen og flyr oppe hele natten og holder meg våken. Dette er veldig slitsomt for meg, jeg er allerede temmelig nedkjørt etter hans sykehusopphold, da var jeg hos ham fra morgen til kveld, og nå må han passes på som et barn. Han er ikke i stand til å forstå at han trenger hjelp til å tackle denne sykdommen, han mener at han er frisk og at det er jeg som trenger psykiater. Jeg har prøvd å nevne dette for legen på dialysen, men de har sin spesialitet og holder seg til det.Hvor kan jeg få hjelp? 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 29. desember 2004 Skrevet 29. desember 2004 Om du poster dette under psykiatri får du sikkert mange gode råd. Dessuten kan du få gratis svar fra Nils Håvard Dahl. Anbefaler deg å prøve det. Mvh 0 Siter
Bitis Gabonica Skrevet 29. desember 2004 Skrevet 29. desember 2004 Om du poster dette under psykiatri får du sikkert mange gode råd. Dessuten kan du få gratis svar fra Nils Håvard Dahl. Anbefaler deg å prøve det. Mvh Støtter rødet om å poste samme spm i psykiatriforumet. Ellers vil jeg tro at det beste stedet å henvende seg er fastlegen. Denne skal ha en viss psykiatrisk kompetanse, samtidig med at h*n kan henvise videre i systemet. Mani er alvorlig, og det kan kreve tvangsbehandling for en del. Dessverre. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. desember 2004 Skrevet 29. desember 2004 Kontakt fastlegen eller legevakt umiddelbart; henvend deg med samme spørsmål som her. Hans manier og/eller depresjoner utløses trolig av ytre påkjenninger. Det er skadelig for både ham selv og omgangskrets, sikkert særlig deg, at han er hypoman/manisk. Det finnes mange nye medisiner. Vil tro at han nå bør få f.eks Zyprexa ca. 10mg om kvelden, gjerne kombinert med sovemedisin ( eks Imovane). Noen bør ha f.eks Valium i tillegg. Kombinasjonen vil gjøre ham roligere og fremkalle normalt søvnmønster. Fortell ham at dette ikke er skadelig for ham. Få ham til å ta medisin, eventuelt skaff hjelp av helsepersonell. Dersom han gradvis blir værre bør det vurderes en kortvarig innleggelse, men prøv å unngå dette - mange blir mer forvirrede. Tablettene virker trolig allerede etter 1-2 døgn. Når det akutte har gitt seg så bør fastlegen konferere med psykiater for å diskutere videre medisinering. Det finnes mange alternativer. De såkalt nyere antipsykotika ( eks Zyprexa som nevnt over ) er for mange bedre enn Litium. Det er en påkjenning å ha psykisk syke i familien - skjønner at du trenger hjelp; så oppsøk dette.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.