Gå til innhold

Paranoia eller sosial angst?


Gjest hva er det?

Anbefalte innlegg

Gjest hva er det?

Synes det er vanskelig å være i sosial. Er redd for at folk skal gjøre meg noe. Har ikke noe godt forhold til folk. Lever ganske tilbaketrukket på grunn av dette og mangler sosial interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Personer med sosial angst opplever at andre ser på dem som rare, usikre eller sære, og at de eventuelt snakker nedsettende om dem. Jeg har aldri opplevd at de mener at andre kommer til å gjøre dem noe vondt ut over dette. I så fall vil jeg kalle det paranoia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva er det?

Personer med sosial angst opplever at andre ser på dem som rare, usikre eller sære, og at de eventuelt snakker nedsettende om dem. Jeg har aldri opplevd at de mener at andre kommer til å gjøre dem noe vondt ut over dette. I så fall vil jeg kalle det paranoia.

Takk for svar. Det var litt oppklarende. Jeg fikk en paranoid personlighetsforstyrrelsediagnose for ett år siden. Men jeg begynte hos en ny psykolog som "spiller" med åpne kort og hvor jeg selv får "definere meg selv". Derfor lurer jeg på om jeg egentlig bare har sosial angst? Jeg er redd for å gå til legen. Redd for at de skal gjøre meg noe. Har problemer med å stole på folk. Har problemer med nærhet. Ønsker å være sosial, men på grunn av følelsene mine og tankene mine trekker jeg meg tilbake og får ikke et godt forhold til det å være sosial. Kan sjelve og få angstanfall når jeg er sammen med andre. Hva tenker du om dette NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...