Gå til innhold

NHD/Andre: Paranoide tanker. Hva er "galt" og finnes det medisiner som kan hjelp


Gjest paranoide tanker...

Anbefalte innlegg

Gjest paranoide tanker...

Jeg lurer på hva som er navnet på det jeg plages med. Og om det er noen medisin som kan hjelpe.

Jeg plages med paranoide tanker. Og jeg lurer på hva dette er.

Jeg har også en bipolar I lidelse, men den vet jeg hva er.

Paranoiditeten er her hele tiden i en veldig mild form og så har jeg i tillegg en tre-fire perioder i året der paranoiditeten tar helt av.

Paranoiditeten utspiller seg først og fremst i møte med behandler.

Jeg blir livredd for at dersom jeg snakker om visse sider av meg selv så vil jeg ikke lenger bli møtt på en like bra måte av min behandler.

Jeg blir også livredd for at det som blir stående i min journal skal bli brukt mot meg av en andre i helsevesenet senere i livet.

Denne paranoiditeten plager meg veldig og jeg lurer på om det er noen medisin som kan hjelpe meg.

Jeg har tenkt litt på om jeg kan ha en pf, men føler ikke at jeg passer helt inn i paranoid pf, og blir ikke oppfattet som paranoid av andre.

Jeg føler heller ikke at jeg passer inn i ustabil pf.

Men jeg har trekk av begge. Punkt 1 og 3 under paranoid pf, og punkt 5 (tre ganger under dyp depresjon, ikke at det er noen unnskyldning) og 9 på ustabil.

Jeg fungerer bra sosialt. Men sliter med dårlig selvbilde etter en vanskelig oppvekst og etter seksuelle overgrep.

Jeg fungerer ikke så bra yrkesmessig. Men det henger mest sammen med det bipolare.

Det er depresjonene, som er veldig dype, og paranoiditeten som plager meg utenom det så har jeg det ganske greit.

Men denne paranoiditeten er veldig vond. Så lurer jeg på om jeg kan få noe medisin for dette.

Jeg er medisinert med Lamictal og skal starte med Litium i tillegg.

Beklager at innlegget ble så langt.

Håper foressten NHD og alle andre har hatt en bra jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen medisiner spesifikt mot paranoia. Men hvis du doper deg ned på en generell måte, kan det hende at du ikke blir plaget av paranoia (men da blir du ikke "plaget" av så masse tanker og følelser i det hele tatt).

Jeg synes at du skulle snakke med behandleren din om dette problemet. Hva med å printe ut det du har skrevet, og gi det til h*n? Verden må virke veldig skremmende for deg når du har det slik. For å dempe symptomene, tror jeg det kan helpe å reflektere sammen med noen over dem. Jeg ser dette som et psykisk problem, og ikke et medisinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En liten dose med et antipsykotisk middel vil dempe/fjerne de paranoide tankene. Det kan også være god behandling for din bipolare lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest izzabell

Det finnes ingen medisiner spesifikt mot paranoia. Men hvis du doper deg ned på en generell måte, kan det hende at du ikke blir plaget av paranoia (men da blir du ikke "plaget" av så masse tanker og følelser i det hele tatt).

Jeg synes at du skulle snakke med behandleren din om dette problemet. Hva med å printe ut det du har skrevet, og gi det til h*n? Verden må virke veldig skremmende for deg når du har det slik. For å dempe symptomene, tror jeg det kan helpe å reflektere sammen med noen over dem. Jeg ser dette som et psykisk problem, og ikke et medisinsk.

Hvorfor skal du absolutt komme med så mye direkte feil-informasjon, marlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vil bare dele noen positive erfaringer med deg:

Har vært godt hjulpet mot paranoide tendenser av Trilafon. Disse har jeg gått på i mange år og er veldig fornøyd med virkningen. Ved spesielle anledninger har jeg brukt Nozinan, men disse har en sterkere sedativ effekt, og er derfor litt upraktiske når man går på skole, studerer eller andre aktiviteter som krever konsentrasjon.

Det finnes i alle fall medisinsk hjelp som ikke trenger å påføre deg ekstra belastninger! Lykke til og fortsatt god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du absolutt komme med så mye direkte feil-informasjon, marlene?

Fordi jeg er ondskapsfull, evneveik og dessuten ikke så rent lite arrogant.

Hva er din unnskyldning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest izzabell

Fordi jeg er ondskapsfull, evneveik og dessuten ikke så rent lite arrogant.

Hva er din unnskyldning?

Jeg peser ikke på med feilinformasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slemme jente gå et annet sted

Fordi jeg er ondskapsfull, evneveik og dessuten ikke så rent lite arrogant.

Hva er din unnskyldning?

Ja, du er en slem jente. Det lyser lang vei av innleggene dine. Du har ingen peiling på hva det vil si å ha psykiske problemer. Mor deg på et annen forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...