Gå til innhold

Hvordan tove garn/ferdigstrikkede produkter?

Anbefalte innlegg

Gjest litt grønn på strikking...
Skrevet

Hei.

En venninne har meg har fått en nydelig veske i gave. En venninne av henne igjen har strikket denne selv. Den er visst tovet. Noen som vet hvordan man tover et ferdigstrikket produkt eller garnet??

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tovet blånisselue rett før jul, og da vasket jeg den ferdigstrikkede (ull)lua i maskinen på 40 grader, vanlig vaskepulver og fullt program (ikke forvask da). Det ble vellykket.

Skrevet
  mæmi skrev (På 29.12.2004 den 10.54):

Jeg tovet blånisselue rett før jul, og da vasket jeg den ferdigstrikkede (ull)lua i maskinen på 40 grader, vanlig vaskepulver og fullt program (ikke forvask da). Det ble vellykket.

Åh, ikke verre??

Takk for tipset, da skal jeg begynne med en gang å lage maaaange nydelige vesker!! ;-)

Skrevet

Åh, ikke verre??

Takk for tipset, da skal jeg begynne med en gang å lage maaaange nydelige vesker!! ;-)

skorpionfisken
Skrevet
  litt grønn på strikking... skrev (På 29.12.2004 den 10.58):

Åh, ikke verre??

Husk å strikke med tykt garn og tykke pinner da. Det er gøy og det går fort.

Skrevet

Vil du ha veska hardere tovet, kan du bytte ut vaskemiddelet med grønnsåpe, og prøve høyere temperatur. Men det kan være lurt å begynne pent, og så kjøre produktet flere ganger i maskina til du er fornøyd.

Garnet må være 100% ull. Superwashgarn tover ikke, og det er enkelte typer bleket hvitt garn som heller ikke tover.

Annonse

Skrevet
  skorpionfisken skrev (På 29.12.2004 den 11.20):

Husk å strikke med tykt garn og tykke pinner da. Det er gøy og det går fort.

Hva slags garn kan jeg bruke da?

Var i en garnbutikk nå, men de hadde ikke ull sa dem.

Dro derfor på Panduro, men der hadde de bare rent ull lissom. Er det det jeg bruker?

Skrevet
  Lisabeth skrev (På 29.12.2004 den 11.27):

Vil du ha veska hardere tovet, kan du bytte ut vaskemiddelet med grønnsåpe, og prøve høyere temperatur. Men det kan være lurt å begynne pent, og så kjøre produktet flere ganger i maskina til du er fornøyd.

Garnet må være 100% ull. Superwashgarn tover ikke, og det er enkelte typer bleket hvitt garn som heller ikke tover.

Men det går an å kjøpe garnnøster som er av ull ikke sant? Vet du hvor?

Var i en strikkebutikk i stad, men de sa de ikke hadde ull.

Dro deretter på Panduro, men der hadde de bare rent ull lissom. Ikke noe jeg kan strikke med tror jeg.

skorpionfisken
Skrevet
  litt grønn på strikking... skrev (På 29.12.2004 den 11.47):

Hva slags garn kan jeg bruke da?

Var i en garnbutikk nå, men de hadde ikke ull sa dem.

Dro derfor på Panduro, men der hadde de bare rent ull lissom. Er det det jeg bruker?

En Garnbutikk som ikke hadde ullgarn?????

Jøss.

All slags ullgarn kan toves, men de tykke lodne blir finere når de toves.

Skrevet
  skorpionfisken skrev (På 29.12.2004 den 12.09):

En Garnbutikk som ikke hadde ullgarn?????

Jøss.

All slags ullgarn kan toves, men de tykke lodne blir finere når de toves.

Ja, de sa de ikke hadde det. Jeg var innom "Strikkedilla" på Oslo City. Og det er en ren garnbutikk altså...

Kanskje de burde begynne å ta det inn?

Skrevet
  litt grønn på strikking... skrev (På 29.12.2004 den 12.11):

Ja, de sa de ikke hadde det. Jeg var innom "Strikkedilla" på Oslo City. Og det er en ren garnbutikk altså...

Kanskje de burde begynne å ta det inn?

Selvfølgelig har de rent ullgarn. Jeg har handlet masse der, og de har det meste som produseres i Norge.

Er det en kommunikasjonssvikt her tro ?

Skrevet
  Atene skrev (På 29.12.2004 den 13.15):

Selvfølgelig har de rent ullgarn. Jeg har handlet masse der, og de har det meste som produseres i Norge.

Er det en kommunikasjonssvikt her tro ?

Åh??

Ja, da er det sikkert en eller annen kommunikasjonssvikt her...

Kanskje de trodde jeg mente rent ull eller noe...

Da får jeg ta meg en tur innom etterpå igjen tror jeg... :-)

Skrevet
  litt grønn på strikking... skrev (På 29.12.2004 den 11.48):

Men det går an å kjøpe garnnøster som er av ull ikke sant? Vet du hvor?

Var i en strikkebutikk i stad, men de sa de ikke hadde ull.

Dro deretter på Panduro, men der hadde de bare rent ull lissom. Ikke noe jeg kan strikke med tror jeg.

En strikkebutikk i Norge uten ullgarn høres merkelig ut. Men du kan gå på Rema, Europris, Bogerud tekstil etc så finner du rimelig garn. Behøver ikke kjøpe det dyreste garnet til å strikke tovevesker av.

Annonse

Skrevet
  Lisabeth skrev (På 29.12.2004 den 13.20):

En strikkebutikk i Norge uten ullgarn høres merkelig ut. Men du kan gå på Rema, Europris, Bogerud tekstil etc så finner du rimelig garn. Behøver ikke kjøpe det dyreste garnet til å strikke tovevesker av.

Ok, takk for tipset! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...