Gå til innhold

røyking i nærheten av barn!

Anbefalte innlegg

Gjest true_love
Skrevet

Mine foreldre røyker, min søster og bror røyker. Når jeg er på besøk hos dem så røyker de i samme rom som min datter på 5 år, virker ikke som de bryr seg. Jeg føler jeg ikke kan bestemme at de skal røyke et annet sted når vi er på besøk hos dem fordi det er jo deres hus, hva mener du? Vi var der i jula og da satt min søster og røykte i stua og jeg sa til henne at hun viste lite hensyn til min datter som stod der, da sa hun at nå var jo datteren min blitt stor så nå gjorde det jo ikke noe. I starten så røykte de kun på kjøkkenet når vi var der pga min datter ikke skulle sitte oppi røyken, men nå er det helt glemt. Er det jeg som overreagerer når jeg tenker at de burde vise litt hensyn??

Gjest sette grenser
Skrevet

Jeg syns de høres ekstremt egoistiske ut. Men mange røyere er dessverre så avhengig at de ikke klarer se andres behov.

Jeg ville nektet å besøke dem hvis det var meg. Ville sagt at de er velkommen til oss, dersom de går ut og røyker, men at din datter ikke skal utsettes for røyk ved å besøke dem.

Si dem at dette selvsagt er veldig trist, for du ønsker at din datter skal kunne besøke dem, men at når de handler så egostiske, så må det bli slik.

Gjest ville ikke besøkt dem
Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg synes de burde vise hensyn, og at du ikke kan pålegge dem noe i eget hus.

Jeg ville heller invitert failien hjem til oss, og aldri dratt til familien med barn hvis de ikke tok mere hensyn (mer pga mangelen på omsorg enn risikoen for helseplager), men det blir opp til hver enkelt å avgjøre. Helserisikoen noen få dager er ikke stor hvis barnet ikke er allergisk eller astmatisk.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Man kan ikke som gjest styre hvordan man skal opptre i eget hjem.

Jeg ville tatt jevne luftinger, klaget litt på at du har det så varmt og så sette opp døren/viduet når det er mye røyk. Så får det stå oppe da, til de klager over at de fryser. Det hjelper da litt.

Om din datter er allergisk mot røyk så får du la være å dra dit på besøk, og si at vi kan desverre ikke komme til dere siden min datter reagerer på røuk. Og så sette premissene derfra. Hvis de vil at dere likevel skal komme så kan de ta initiativet til å si at de skal røyke ute mens dere er der. Om de ikke gjør det så kan du jo konkludere med at de ikke vil ha dere på besøk.

Nå røyker ikke mine foreldre, men de gjorde det tett da jeg var barn. Jeg er da en frisk voksen uten røykeplager, så jeg synes egentlig det er litt overdrevet at man skal skåne alle for røyk året rundt. Så lenge det ikke røykes daglig rundt jenta tåler hun nok å være på besøk i røykende hjem noen timer eller dager?

Gjest true_love
Skrevet

Jeg syns de høres ekstremt egoistiske ut. Men mange røyere er dessverre så avhengig at de ikke klarer se andres behov.

Jeg ville nektet å besøke dem hvis det var meg. Ville sagt at de er velkommen til oss, dersom de går ut og røyker, men at din datter ikke skal utsettes for røyk ved å besøke dem.

Si dem at dette selvsagt er veldig trist, for du ønsker at din datter skal kunne besøke dem, men at når de handler så egostiske, så må det bli slik.

Jeg besøker dem faktisk utrolig sjelden selv om de bor nært, og de er aldri her på besøk, vi har et litt anstrengt forhold, så er derfor jeg ikke tør si at jeg ikke skal komme til dem mer når jeg nesten aldri er der ellers. Grunnen til det dårlige forholdet har mangen sider, blandt annet så har det vært utrolig mye familie konflikter pga min bror som er narkoman og bor hos dem. Min mor er mest oppe om nettene og sover om dagen så det er ikke alltid så gøy å gå på besøk for du vet aldri når folk er våkne og opplagte. Jeg ønsker så inderlig at vi skal være en normal familie. Men dette er jo et annet problem en røykingen da, som saken egentlig gjaldt.

Skrevet

Jeg syns dine slektninger høres utrolig egoistiske ut. De eneste jeg kjenner som enda den dag i dag røyker innendørs er min mor, min tante og min bror. Min mor er attpåtil storrøyker, men til og med hun går ut og røyker når det er unger på besøk hos henne.

Angela1365380318
Skrevet

Har ikke barn ennå men er helt klar på at fra deg dagen jeg blir gravid skal ingen få røyke i nærheten av meg eller min baby.

Røykere er så egoistiske, å ville gi barna sine den beste helsen man kan er ikke egoistisk. Det hjelper ikke men godterier kun på lørdager og gulrerøtter om lungene deres er svarte av røyk.

Jeg synest ikke du er urimelig, la ingen røyke hos deg, og når du er på besøk så gjør det klart at du ikke vil ha røyking i nærheten av henne (inne i allefall, er dere ute så går det vel greit om ungen er et stykke unna) Passiv røyking er farlig det også, bare søk litt på nettet etter fakta å server de om de synest du er urimelug.

Skrevet

Du kan ikke bestemme i andres hjem. Og hvis barnet ikke blir syk av røyk så ville jeg latt være å gjøre noe poeng utav det hele. Når du er på besøk trenger jo ikke besøket vare mer en en time eller to og de tåler de fleste av oss både store og små. I tillegg skriver du at det er skjelden med besøk så da er det greit synes jeg. Det er nok problemer for dere ellers ser det ut til, så freden bør bevares!

Skrevet

Be dem pent om å røyke minst mulig sammen med datteren din, og sørg for at det luftes ofte når dere er på besøk.

Du kan også si til datteren din at akkurat mens noen røyker, så er det best om hun ikke oppholder seg ved siden av dem.

Dersom du ikke blir for steil mht røyking, så kanskje du kan få dem til å ta litt mer hensyn. Trist hvis dette skal ødelegge relasjonene datteren din har til din familie.

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer. Det burde være en smal sak for de som bor i huset å finne ett rom å røyke i hvor barnet ikke oppholder seg, den stunden det er barn på besøk.

Forsøk å be om at de f.eks. røyker på kjøkkenet når barnet er tilstede. Så sørger du for å holde barnet unna kjøkkenet, så røykerne får være i fred. Jeg skjønner du ikke har lyst til å gjøre avstanden mellom dere enda større, men jeg synes barn skal skånes for passiv røyking. Det er ille nok at huset antakeligvis er stint av røykstøv når dere kommer dit.

Prøv å snakke dem til rette, hvis ikke det går, ville jeg vurdert å ikke komme dit på en stund av hensyn til barnet. Sånn ser jeg på det.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å nekte folk å røyke i sitt eget hjem.

Så lenge det ikke er babyer eller allergikere det er snakk om, er det svært marginalt hvor skadelig det er å tilbringe et par timer sammen med noen som røyker.

Barnet ditt har det vel røykfritt i hverdagen?

Man må skille mellom hva som er direkte skadelig og hva som bare er ubehagelig. Sistnevnte kan man ikke diktere andre på.

Om du synes det er så skrekkelig, får du heller sørge for at de kommer hjem til deg, for der er det selvsagt du som bestemmer.

Skrevet

Du overreagerer ikke. Voksne mennesker er fryktelig egoistiske ,og iallefall når det kommer til røyken sin. Jeg har slitt med det samme problemet i alle år, og blir like forbannet hver gang. Men det er også opp til oss som foreldre å skåne ungene våre mot søyken.

Skrevet

Tja - jeg ville ikke reagert så veldig hvis dette skjer såpass sjelden.

Jeg vil ikke tro at datteren din vil få "varige mén" av slike korte og sjeldne opphold i røyk.

Hvis det plager henne direkte slik at hun hoster og viser tydelig ubehag er det jo noe annet.

Mener

Skrevet

... og så må du passe på at ungen ikke trekkger pusten når den går langs veien eller er ute å leker. Masse gifter i lufta.

Synes dette hørtes vel dramatisk ut. Greit at passiv røyking er farlig og er enig i at det ikke skal røykes i hjem hvor det bor barn, men kan ikke tro at det har noen innvirkning ved et sjeldent besøk hos røykere??

Unntak er selvfølgelig hvis ungen har allergier eller luftveisproblemer.

Selv vokste jeg opp som passiv røyker og hadde aldri problemer med det hverken da eller i ettertid.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er provosert, mest fordi det virker lite omsorgsfullt å røyke ved siden av barn. Jeg ville nok forsøkt å ha henne i et annet rom eller luftet litt mens hun var der ut fra de omstendighetene du beskrev rundt familien din. Du må avveie livskvaliteten ved et røykfritt miljø (og hvor ofte dette er) kontra en familierelasjon.

Alternativt kan du forsøke å invitere dem til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...