Gå til innhold

Føles som jeg skal dø når jeg sovner!

Anbefalte innlegg

Når jeg har lagt meg, og døser (altså, den tilstanden før jeg sovner), så våkner jeg plutselig opp og gisper etter luft. Da kjennes det som om hjertet går i hundre, og hjertet føles litt rart. Jeg er skjelven, og begynner å svette. Dette kan skje flere ganger etter hverandre. Men, når jeg har sovna ordentlig, og f.eks må opp for å ta meg noe drikke, e.l, og legger meg igjen, så er det ikke noe problem. Det har vært litt til, og fra før, men nå har jeg hatt det fire dager etter hverandre.

Noen som vet hva dette kan være?

Mvh Roggis

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg hadde noe lignende. Jeg følte at jeg datt og rykket dermed automatisk til. Fikk hjerteklapp osv. Psykiateren min mente det var at kroppen var i forsvar hele dagen. Når en sover er dette forsvarsverket nede. Underbevisstheten registrerer at det er på vei ned akkurat når en holder på å sovne og kroppen rykker derfor til slik at du kan sette opp igjen forsvarsverket.

Dette virket rotete, men skjønner du hva jeg mener?

Jeg hadde noe lignende. Jeg følte at jeg datt og rykket dermed automatisk til. Fikk hjerteklapp osv. Psykiateren min mente det var at kroppen var i forsvar hele dagen. Når en sover er dette forsvarsverket nede. Underbevisstheten registrerer at det er på vei ned akkurat når en holder på å sovne og kroppen rykker derfor til slik at du kan sette opp igjen forsvarsverket.

Skjønner hva du mener, men det virker som om hjertet faktisk stopper når dette skjer, akkurat som jeg tar et skikkelig pust for å komme tilbake til livet igjen. Er da helt urolig og rar i kroppen og hjertet, samt at hjertet slår fort og jeg begynner som regel å svette litt etterpå.

Men jeg skal ikke si at du ikke har rett, at dette kan skyldes noe psykisk.

Takk for svar uansett.

Skjønner hva du mener, men det virker som om hjertet faktisk stopper når dette skjer, akkurat som jeg tar et skikkelig pust for å komme tilbake til livet igjen. Er da helt urolig og rar i kroppen og hjertet, samt at hjertet slår fort og jeg begynner som regel å svette litt etterpå.

Takk for svar uansett.

Jeg må si meg enig med kizza her. Dette er helt sikkert psykisk, med trykk under helt. :-) ikke tenk på dette mer, kan skjønne det er vanskelig, men det er som hun sier forsvaret ditt som slipper taket akkurat da, og da vil du spenne det til igjen, noe som resulterer i denne tilstanden du beskriver. :-)

Lykke til videre

Takk for svar uansett.

Jeg har hatt mange merkelige søvnforstyrrelser opp gjennom årene, også denne høres kjent ut. Men det har jeg bare opplevd de siste månedene, og kan ikke utelukke at det skyldes stress, siden det har skjedd mye i livet mitt. En liten lyd i innsovningen kan få hjertet mitt til å rase, jeg svetter så det siler og blir ekstremt varm. Snakk om å bli døds-stresset av en liten lyd. Jeg har også slitt med søvnparalyse - at kroppen rett og slett sover mens hodet våkner .. om du skjønner hva jeg mener.

Og et par andre ting, heh, livlig søvn ja.

Uansett .. ingenting som inntrer under søvn forundrer meg noe særlig lengre, det er komplekse ting som skal i system når man sovner, og det skal lite til for å forstyrre det litt. Dersom du er bekymret er det jo bedre at du blir undersøkt enn at du går rundt og blir stresset.

http://www.astrazeneca.no/azmedica/CNS/cn_9801_sovne.html

http://www.google.com/search?q=s%C3%B8vnforstyrrelser&hl=en&lr=lang_no&start=10&sa=N

Annonse

Hei,

Når du sovner, så "lukker hjernen ned" forskjellige sentre i hjernen din, slik at du ikke går i søvne, osv.

Det du beskriver er bare at hjernen "bommer litt" på sekvensen i det du sovner, og slik føles det som om du "faller" eller lignende.

Det er ikke farlig. Jeg vet ikke hva det skyldes, men det kan jo være at det skjer oftere pga stress. Men egentlig er det "normal".

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...