Gå til innhold

For mye kalcium

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506
Skrevet

Min sønn er 17 år og har i høst vært veldig trøtt, umotivert og frossen. Ikke seg selv i det hele tatt. Han var til lege og fikk beskjed om at han har høyt kalsium innhold i blodet.

Det er veldig vanskelig å finne noe om dette på nettet.

Hvilke konsekvenser har det om disse høye verdiene vedvarer og hva skal vi evt. gjøre for å få dem til å gå ned til normalt nivå?

Mvh

Fortsetter under...

Skrevet

Det går an å søke på "hypercalcemi" på google feks. Ikke særlig mye hyggelig lesing.

Sønnen din skal sikkert utredes mer, så jeg ville tatt kontakt med de som skal utrede han, for nermere informasjon som er tilpasset dere! Kan bli mye unødvendig bekymring ved å lese mye om dette på nettet...

Det samme gjelder behandlingen - det kommer an på hva som er åraken til de økte verdiene.

Lykke til!

Mvh

Skrevet

Frossen, trett og tiltaksløs burde få alle bjeller til å ringe "stoffskifte" hos legen. Det trenger slett ikke være det, men det skal sjekkes.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Prøven må sees i sammenheng med andre prøvesvar. Forhøyet kalcium i seg selv behøver ikke bety noe galt. Han bør utredes nærmere. Mineraler, vitaminer, stoffskifte og hormoner bør undersøkes. Noen ganger kan kalk/fosfat-forskyvninger sees ves sykdom i bi-skjoldbrusk-kjertelen.

Prøvene vil nok ikke påvirkes av kostholdet. Spør åpent om han har spist uvanlig eller f.eks har prøvd ukjente kost-tilskudd eller dopingmidler..

Kizza1365380506
Skrevet

Frossen, trett og tiltaksløs burde få alle bjeller til å ringe "stoffskifte" hos legen. Det trenger slett ikke være det, men det skal sjekkes.

Tror legen vår vet alt om det, jeg har lavt stoffskifte. Men jeg skal sjekke om han har sjekket det. Takk for tips.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...