Gå til innhold

surret svinestek -hjelp!!

Anbefalte innlegg

Gjest true_love

Jeg skal lage surret svinestek idag og har kun laget dette en gang tidligere, og jeg husker søren meg ikke hvordan jeg gjorde det sist. Finnes det noen gode kokker der ute som kan hjelpe meg igang. Kan det være sånn at man skal steke svinesteken på rist i ovnen ved 125grader i ca 2-3 timer?(har steketermometer) og skal man så ha dyp langpanne under som fanger opp sjy fra steken? og så helle over litt vann etterhvert som den steker? eller skal det være litt vann i fra starten av i den dype langpanna? eller er jeg helt på jordet??? hjelp meg please for jeg er ingen god kokke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168999-surret-svinestek-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest true_love

Du har ikke en sånn leirgryte,da? Römertopf eller Sclemmertopf?

Da er en slik stek enkelt...

Jeg har en sånn leirgryte dings, har kun brukt den til kylling et par ganger, men kan den brukes til sånn stek og altså. Hva gjør man i såfall da? Og blir det samme smak liksom, når den stekes inni den leirgreia og ikke på vanlig måte.

Jeg har en sånn leirgryte dings, har kun brukt den til kylling et par ganger, men kan den brukes til sånn stek og altså. Hva gjør man i såfall da? Og blir det samme smak liksom, når den stekes inni den leirgreia og ikke på vanlig måte.

Ja, jeg synes den blir god slik (ikke tørr),- men det er mange år siden jeg lagde svinestek uten leirgryta...

Jeg pleier å hakke løk, og legge det i + en eller to bokser med champignonger (med kraften fra boksene, kanskje pluss litt vann) i (den gjennombløtte) leirgryta. Evt. noe andre grønnsaker som setter smak. Deretter steken (saltet og pepret og fortsatt med nettingen rundt, selvsagt). Steketermometer. Lokk på, og inn i kald ovn som settes på 250 grader.

Når den er ferdig, bruk kraften i bunnen til å lage saus med, og for å få ut all kraften kok opp litt vann og hell oppi gryta. Ikke kaldt vann i den varme gryta, da sprekker den.

Gjest true_love

Ja, jeg synes den blir god slik (ikke tørr),- men det er mange år siden jeg lagde svinestek uten leirgryta...

Jeg pleier å hakke løk, og legge det i + en eller to bokser med champignonger (med kraften fra boksene, kanskje pluss litt vann) i (den gjennombløtte) leirgryta. Evt. noe andre grønnsaker som setter smak. Deretter steken (saltet og pepret og fortsatt med nettingen rundt, selvsagt). Steketermometer. Lokk på, og inn i kald ovn som settes på 250 grader.

Når den er ferdig, bruk kraften i bunnen til å lage saus med, og for å få ut all kraften kok opp litt vann og hell oppi gryta. Ikke kaldt vann i den varme gryta, da sprekker den.

Takk for tips! :)

Annonse

Puttet steika i en stekepose jeg, med litt oppkuttede løk og gulerøtter. Brukte selvsagt steketermometer. Tror temperaturen var på 170-180°C og tiden er jeg usikker på, tok i alle fall lenger tid enn den 1-1,5 t som sto angitt, før steketermometeret etter hvert viste over 70° (nærmere 75°).

Veldig greit med sånne stekeposer, da slipper du tilgrising av ovnen, og så er det bare å helle kraften fra steken over i sausen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...