Gå til innhold

Ang. å kutte ut fyrverkeri/flomkatastrofen

Anbefalte innlegg

Gjest flomkatastrofen
Skrevet

Dette leste jeg på VG.no

"Frykter ruin

Nå frykter rakettforhandlerne at hele deres bransje skal bli ruinert.

- Om kjøp av fyrverkeri erstattes med donering til hjelpearbeidet, påvirker man arbeidssituasjonen til mer enn 10.000 nordmenn. Vi burde i et samfunn som det norske, absolutt være i stand til å støtte trengende uten å gi avkall på våre tradisjoner, heter det i en pressemelding fra Norsk Pyroteknisk Bransjeråd (NPB).

Det pekes videre på at fyrverkeriet i stor grad produseres i Asia for verdensmarkedet, og mer enn 2 millioner asiater har dette som sin hovedinntektskilde."

Hva med å heller kutte ut litt alkohol/røyk e.l.?

Eller hva med å gi i tillegg?!

Skrevet

jeg tror egentlig at de fleste som hadde planlagt å skyte opp fyrverkeri kommer til å gjøre det uansett og gi i tillegg, eller?

Skrevet

Selvsagt bør man gi uansett.

Men at bransjeorganisasjonen frykter for arbeidsplasser, er vel som at folk ikke bør slutte å røyke av hensyn til alle som jobber i tobakksindustrien.

Når man tenker på alle de millionene av kroner som bokstavelig talt går opp i røyk i løpet av en stakket stund ved midnatt - og alle skadene det medfører - klarer jeg ikke å sørge over at det blir litt mindre fyrverkeri i år.

Men så har jeg heller aldri forstått fascinasjonen med å fyre av stadig større penisforlengere i halvfylla på en gitt natt, heller.

Gjest sussilei
Skrevet

Enig! Jeg pleier aldri å kjøpe fyrverkeri, men tror jeg skal gjøre et unntak i år.

Vi har gitt en del penger til Røde Kors og Kirkens Nødhjelp, og kommer til å gi mer også.

Men livet skal tross alt gå videre, og det kommer et nytt år! Jeg synes det er dramatisk dersom det nye året skal møtes med svart himmel, som for å bekrefte alt det som er ille i verden.

Jeg vil se frem til det nye året som vanlig, ha forventninger! Det er min plikt og rett, som et levende menneske !

Så skal jeg heller, for meg selv, la noen av de stjernene jeg sender over himmelen, være for alle dem som nå er borte, eller i sorg og stor nød.

Jeg synes at de som ikke har råd til både å gi penger og kjøpe raketter, skal velge å gi pengene til ofrene fra flodbølgen.

Men jeg synes at alle vi andre skal gjøre begge deler.

Livet må og skal fortsette!

Skrevet

Jeg skal kjøpe raketter, men jeg har også gitt penger til nødhjelp. Kommer sikkert til å gi mer også.

Nyttårsaften uten fyrverkeri blir triste greier.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hva med de som lever av alkohol/tobakks-salg da? Alle meler sin egen kake, slutt å være så naive!

Gjest flomkatastrofen
Skrevet

Hva med de som lever av alkohol/tobakks-salg da? Alle meler sin egen kake, slutt å være så naive!

fyrverkeri selges 5 dager i året, tobakk og alkohol nesten daglig...

Skrevet

Uavhengig av pengene som brukes, så er jo fyrverkeri en veldig "utagerende" og synlig måte å feire på. Så at mange synes det er litt ubetenksomt å skyte opp raketter og skråle i hagen, når naboen har mistet noen av sine nærmeste (nå begynner det å bli så mange antatt døde at de fleste vet om noen som er berørt, eller vil få vite det når hverdagen er tilbake etter nyttår, og man ser hvilke skolepulter som står tomme på skolen og får høre om datteren til kolleagen din som er borte).

Jeg sier ikke at det er riktig at alle skal kutte ut nyttårsfeiringen sin, men at flere har bestemt at de ikke skal skyte opp raketter i år av respekt for alle som sørger og lever i uvisshet, forstår jeg godt. Også med tanke på den totale katastrofen, med hundretusen døde, men mest med tanke på de som faktisk er her hjemme og opplever feiringen.

Jeg sier altså _ikke_ at alle skal kutte ut fyrverkeriet, bare at jeg godt forstår de som velger å gjøre det i år.

Skrevet

Jeg tror de fleste har råd til å gjøre begge deler.

Skrevet

Samme hva man gjør i denne sammenhengen, om man gir i tillegg eller ikke. Fyrverkeri er og blir en bagatell uansett.

Skrevet

Jeg kjøper aldri fyrverkeri så jeg bidrar ikke i denne sammenheng, men jeg tror det er fornuftig å gi penger til de organisasjonene som kan gjøre noe.

Gjest dobbeltmoral
Skrevet

Tull og tøys! Folk driter i flomkatasrofen og kjøper fyrverkeri så det monner!. Hva fol *mener* og *gjør* er to helt forskjellige ting!

Gjest fattiglem
Skrevet

Jeg gir verken penger til fyrverkeri eller nødhjelp. Noen har faktisk kun råd til å overleve. Det burde dere andre i Norge med god råd tenke over, istedet for å oie dere over en hver katastrofe som foregår i utlandet!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...