Gå til innhold

Å finne syndebukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om overlevende som er kommet hjem fra katastrofen i Asia nå har gjort staten, UD og norske konsulat til syndebukker for alt som gikk galt.

Hvor langt i verden skal vi egentlig kunne reise og fortsatt rope på staten når ting skjærer seg? Er det å forvente at de norske konsulatene er bemannet for å være på pletten øyeblikkelig ved en sånn enorm katastrofe som dette?

Skal staten sende embetsmenn med nordmenn på ferie verden rundt i tilfelle ting skulle skje og de trenger hjelp der og da.

Jeg synes det er så dumt og kjenner jeg blir mektig vred over at de ikke har annet å si enn å klage når de kommer hjem. Hundrevis kommer aldri hjem derfra, de fleste som kommer hjem har opplevd å miste nær familie.

Ja, jeg blir oppgitt!! Jeg vet de har hatt fæle opplevelser men går det aldri for en nordmann å være lykkelig for at det tross alt gikk godt. Må det alltid letes etter ting som ikke gikk bra??

Skrevet

Det skriver jeg under på! - Men vi som ikke har vært med på det vet ikke hvordan VI hadde reagert heller - mulig det er en reaksjon over alt som har hendt som skaper det sinne ?

Skrevet

Det skriver jeg under på! - Men vi som ikke har vært med på det vet ikke hvordan VI hadde reagert heller - mulig det er en reaksjon over alt som har hendt som skaper det sinne ?

Det er mulig ja, jeg forundres og prøver å forstå. Men jeg forstår det ikke når jeg ser all lidelsen de fleste som var der opplever.

Skrevet

Det er mulig ja, jeg forundres og prøver å forstå. Men jeg forstår det ikke når jeg ser all lidelsen de fleste som var der opplever.

Jeg tror jammen VI som har fulgt med på nyheten har sett mer av OMFANGET enn de som kommer hjem nå.

Skrevet

Er enig i mye av det du sier, samtidig er det nok en måte å få ut litt (mye!) følelser og fortvilelse for de som kommer hjem.

Samtidig så ser man jo nå at de nordiske landene mangler beredskapsplaner for store katastrofer blant landsmenn i utlendighet. Det er neppe en tilfeldighet at den italienske sikkerhetssjefen sporenstreks reagerte da de fikk de første meldingene. De avlyste flyavgangene til Thailand ble omgående omgjort til hjelpesendinger hvor han fylte opp flyene med hjelpeutstyr og hjelpemannskaper, som fikk italienerne ut i ekspressfart. Kanskje har italienerne beredskap mot terroraksjoner som gjorde at de kunne reagere så raskt, kanskje har de en bedre utbygd katastrofeberedskap, eller så har de generelt et bedre forsvar eller dyktigere ansvarlige (vanskelig å tro når det gjelder italienere men...).

Uansett, så får vi håpe at man tar lærdom av dette og at både myndigheter og reiseselskaper utarbeider beredskapsplaner for slike katastrofer i framtiden. Med store klimaforandringer og terrortrusler, så er nok dette en mye større trussel enn at Norge skal bli invadert av en eller annen fremmed makt...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Mennesker som er i sjokk reagerer ikke rasjonelt! Det er nok et resultat av hva de har opplevd.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg tror jammen VI som har fulgt med på nyheten har sett mer av OMFANGET enn de som kommer hjem nå.

Det tror jeg også. Mange av de overlevende sa jo at de ikke forsto omfanget av katastrofen før de kom hjem og fikk se nyhetene.

Skrevet

Du har nok rett i det ja.

Skrevet

Tja. For meg ser reaksjonane ut til å vera rettkomne og rasjonelle.

Kvifor ventar dei

i 4 dagar før dei sender evakueringsfly?

Kvifor er svenskane på plass lenge før oss?

Petersen-tosken har ikkje kunna levere særleg overtydande svar på dei spørsmåla.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...