Gå til innhold

Mycoplasma-igjen!

Anbefalte innlegg

Hva er det med denne mycoplasmabakterien som gjør den så hardnakket å bli kvitt?

Nå har jeg siste tre mndr. hatt to kurer med hhv doxylin og erymycin. Blir bra av disse, men så kommer tørrhosten igjen en uke etter avsluttet kur. Ikke verre enn at jeg kan leve med det, men blir så lei! Både jeg,min mann og mine to sønner fikk dette svineriet i kroppen høsten 99, og det ser ut til å dukke opp igjen når neste høst kommer.

Må vi drive å ta antibiotika hver høst eller?

Mycoplasma er nytt for oss, mener ikke å ha hørt om den før på nittitallet. Er det noe som har dukket opp senere år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16907-mycoplasma-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Mycoplasma har vært kjent i alle fall i 30-40 år, som årsak til lungebetennelse. Det er mulig at det ikke var så veldig kjent før, sannsynligvis, fordi de metoder vi tidligere hadde var for dårlige til å stille sikker diagnose (tildels fortsatt mye vanskeligere enn andre vanlige bakterier. Mycoplasma infeksjoner utgjør nå ca 20% av alle tilfeller av lungebetennelse og mange tilfeller, spesielt hos eldre barn og voksne har en sterk tendens til å være langvarig. Jeg kan ikke gi deg rimelig forklaring på hvorfor det er så langvarig. Vi har desverre ingen vaksine mot mycoplasma og antibiotika behandlingen er også bare moderat effektiv, fordi den settes igang, som regel, i et tidspunkt da infeksjonen har fått etablere seg skikkelig. Gjennomgått ingfeksjon gir ikke full immunbeskyttelse, og derfor er det mulig å få en ny infeksjon neste år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16907-mycoplasma-igjen/#findComment-77360
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...