Gå til innhold

Flomkatastrofe og raketter

Anbefalte innlegg

Gjest alive&kicking
Skrevet

Har mottatt ørten mailer og sms om å kutte ut raketter i år for å sende penger til å hjelpe ofrene i flomkatastrofen. Jeg kjøper ikke raketter til vanlig og har ingen planer om å gjøre det i år heller, men jeg hjelper gjerne flomofrene likevel.

Jeg vil heller oppfordre folk til å kutte røyken, alhol og andre unyttige "goder" i stedet. Det er velkjent at mange barn lider nå i jule- og nyttårshelgen pga foreldres manglende drikkekultur, så i stedet for å drikke en flaske vin til 100 kroner kan man sende penger til Røde Kors f.eks. Mener ikke at man skal kutte alt, men man kan sikkert i alle fall kutte en flaske vin (de finnes mange av de som drikker opptil flere), så får alle i pose og sekk likevel, drikk mindre og hjelp ofrene. Ja , takk begge deler.

Selv har jeg kuttet all vin, raketter og gitt penger i stedet.

Skrevet

kan vi ikke bare gi da? - må det være så viktig å opplyse om at vi lar vær med det eller det? jeg har et lager med rødvin og tenker å ta en flaske i morgen kveld. Men jeg har jeg gitt det jeg har igjen av penger etter julen. Vi får vente litt og se nå - kanskje det er helt andre ting enn penger vi kan hjelpe til med også etterhvert.

Gjest alive&kicking
Skrevet

kan vi ikke bare gi da? - må det være så viktig å opplyse om at vi lar vær med det eller det? jeg har et lager med rødvin og tenker å ta en flaske i morgen kveld. Men jeg har jeg gitt det jeg har igjen av penger etter julen. Vi får vente litt og se nå - kanskje det er helt andre ting enn penger vi kan hjelpe til med også etterhvert.

Jada. Er helt enig, man kan gi utenom også. Men det er dette med at folk sier at de ikke kan gi for da har de ikke penger til ditt og datt. Jeg er snopgal og har abstinenser, men jeg klarar da meg utmerket godt uten snop hvis jeg vil.

Det er så mange som sier at man gir MYE om man gir f.eks. 500 kroner. Det er ikke mye om man regner det i f.eks. røyk eller alkohol. Det er 6 vinflasker det.

Skrevet

Jada. Er helt enig, man kan gi utenom også. Men det er dette med at folk sier at de ikke kan gi for da har de ikke penger til ditt og datt. Jeg er snopgal og har abstinenser, men jeg klarar da meg utmerket godt uten snop hvis jeg vil.

Det er så mange som sier at man gir MYE om man gir f.eks. 500 kroner. Det er ikke mye om man regner det i f.eks. røyk eller alkohol. Det er 6 vinflasker det.

Det er mye om man ikke har mer! - og heller ikke har for vane å renne ned dørene på polet- Hva folk har råd til er en personlig sak, syns jeg.

Skrevet

Jeg røyker ikke til daglig, men på fest. Ikke drikker jeg til daglig heller, men jeg heller nedpå på fest. Raketter skyter jeg opp 1 gang i året. I morgen.

I morgen er det fest.

Selvfølgelig kjøper jeg noen raketter den ene dagen i året vi pleier å kjøpe det. Det er nok av andre ting man kan kutte ned på. F.eks. kebab og McDonalds mat, sjokolade og annen usunn dilldall som feter opp Norge Nasjonen.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Jeg røyker ikke til daglig, men på fest. Ikke drikker jeg til daglig heller, men jeg heller nedpå på fest. Raketter skyter jeg opp 1 gang i året. I morgen.

I morgen er det fest.

Selvfølgelig kjøper jeg noen raketter den ene dagen i året vi pleier å kjøpe det. Det er nok av andre ting man kan kutte ned på. F.eks. kebab og McDonalds mat, sjokolade og annen usunn dilldall som feter opp Norge Nasjonen.

Ja. Poenget mitt er at uansett så har man noen kroner å gi til dette formålet.

Skrevet

Ja. Poenget mitt er at uansett så har man noen kroner å gi til dette formålet.

Ja, de fleste har det.

Skrevet

Med den økonomien det norske folk har i dag er det rom for begge deler hos de fleste av oss. Jeg regnet ganske enkelt ut hvor mye vi kommer til å bruke på raketter, og så ga jeg dobbelt så mye til Røde Kors. Om vi lar være å kjøpe raketter gir vi neppe mer i bistand uansett.

Skrevet

De fleste har så god økonomi at de kan få til begge deler. Hvis vi alle ga så mye at vi ville vært helt nødt til å kutte ut å kjøpe raketter, ja da ville det blitt enorme beløp. Jeg tror ikke noen gjør det.

Jeg synes vi som fortsatt lever, har unngått store katastrofer så langt osv har god grunn til å feire det med å ønske det nye året velkommen med masse raketter. Selv om andre har opplevd en enorm katastrofe betyr ikke det at vi alle må iføre oss sørgebind og vente på at katastrofen rammer oss.

La oss leve mens vi gjør det, og la oss feire livet og gleden!!

Ikke skjønner jeg at det gjør noe fra eller til at Røkke kutter ut sine raketter, det hjelper jo ingen! Han av alle har vel råd til begge deler. Eller har han tenkt å bidra med så mye hjelp at han av økonomiske hensyn må kutte ut rakettene??

Skrevet

Vi kan gjøre begge deler.

Har kjøpt en liten pakke med raketter til imorgen, men ikke noen store mengder.

I tillegg har jeg ringt givertelefonen et par ganger ,og idag putta jeg på 200 kroner til hos noen som sto med bøsse og samlet inn til røde kors. Dette var egentlig en julegave, men jeg tenkte at det var noe jeg kunne la være å kjøpe for, og heller gi bort.

Ellers tror jeg nok de fleste har råd til både litt kos imorgen, og til å gi til katastrofehjelpen.

Gjest akkurat ferdiglest
Skrevet

I morgen er det fest.

Norge Nasjonen, ja ; )

Har du lest Ingvar Ambjørnsens "hvite niggere"?

Skrevet

Jeg kutter ikke ut noe, men gir alikevel. Det blir ikke noe bedre at jeg ikke drikker vin til maten på nyttårsaften, men jeg bidrar godt alikevel. Om jeg unnværer en flaske vin så overfører jeg liksom ikke den hundringsen alikevel. Vi kjøper noen raktetter, men ikke for mye.

Skrevet

Norge Nasjonen, ja ; )

Har du lest Ingvar Ambjørnsens "hvite niggere"?

Hehe, nettopp ferdig. :)

Skrevet

Jeg har ikke kjøpt raketter på mange, mange år - men vinen min drikker jeg med den beste samvittighet og glede.

Både Røde Kors og Leger uten grenser har fått penger av meg.

Ellers støtter jeg både Kirkens Nødhjelp, Bymisjonen, Plan og Care.

Men vinen min får du pokker ikke tatt fra meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...