Gå til innhold

Kalkun - rett steketid?

Gjest Håper på raskt svar.

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på raskt svar.
Skrevet

Har du kokebøker der det står forskjellig tid. Et sted står 1 time pr. kg mens et annet sted står det 1/2 time pr. kg. Hva er riktig?

Skrevet

På den anvisningen som følger med Prior kalkunene står det 1/2 - 3/4 time pr kilo. Og når kalkunen er på 7 kg. f.eks. blir det jo litt lite spesifikt,da. Men sånn er det bare...

Skrevet

1/2 time per kilo er riktig.

Men følg også med på steketermometeret. Det skal sprette ut når pip-pipen er ferdig.

Skrevet

1/2 time per kilo er riktig.

Men følg også med på steketermometeret. Det skal sprette ut når pip-pipen er ferdig.

Det bruker å være for lite steketid til pip-pipen vår.

Skrevet

Det har også mye å si om den er helt gjennomtint, eller om den er litt frossen helt innerst f.eks. Alt mellom 1/2 og 3/4 time er mulig... Så det er ikke så enkelt å beregne når maten er ferdig hvis kalkunen er stor.

Skrevet

Det er mulig det kommer an på hvor stor den er?

Problemet med kalkun er at det er så utrolig lite som skal til før den stekes for lenge, og da blir pip-pipen tør.

Skrevet

Det er mulig det kommer an på hvor stor den er?

Problemet med kalkun er at det er så utrolig lite som skal til før den stekes for lenge, og da blir pip-pipen tør.

Bruker å steke den ennå en halv time etter at termometeret har kommet ut.

Nå har jeg ikke det problemet lengre for jeg bruker marinert pip pip bryst.

Skrevet

1/2 time pr. kilo. Stol ikke på den der som spretter ut, den spretter nesten alltid ut før tiden. Har du et eget steketermometer er det langt mer pålitetlig enn den som sitter i fjærkreet. La den heller så litt for lenge Kalkun er uasett ikke svært saftig så du får ikke stekt den for tørr (nesten da)

Skrevet

Bruker å steke den ennå en halv time etter at termometeret har kommet ut.

Nå har jeg ikke det problemet lengre for jeg bruker marinert pip pip bryst.

Oki, jeg tar ikke sjansen på å steke den for lenge, men hvor lenge den skal stå kommer helt klart an på hvor stor den er. De små, de rundt 4-5 kilo, bør tas når steketermometeret spretter. Det er i hvert fall min erfaring.

For tørr kalkun er tørt!

Gjest alive&kicking
Skrevet

Spiser dere virkelig disse ekle fjærkreene?

Vi spiser ikke fjæra da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...