Gå til innhold

NHD: Sosial angst og gravid


Gjest Gravid i uke 33/34

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid i uke 33/34

Nå er jeg i min 34. uke i svangerskapet, og angsten blir bare værre og værre! Jeg sluttet med betablokkere da jeg ble gravid (skulle prøve det mot rødming, men kom ikke opp i høy nok dose før jeg måtte slutte). Har brukt Seroxat tidligere, som hjalp gankse godt. Sluttet etter 10 mnd da jeg følte meg bedre!

Nå har jeg fått vival 5 mg hos fastlegen (hun har diskutert det med en psykiater) som jeg kan bruke noen ganger. Men 5 mg er ikke nok - det tar kun den veste toppen av angsten. Må ha 10 mg for å kunne fungere normalt! 2 ganger har jeg tatt dobbel dose, men nå er jeg livredd for at jeg kan ha skadet barnet i magen!

- Lurer også på hvordan Vival virker på barnet? Det virker ikke ut som hun blir sløv, for jeg kjenner masse liv etter å ha tatt tabl.

- MÅ jeg si ifra til jordmor og på fødeavd. at jeg bruker vival?

- Har brukt tilsammen 9 tabl. (2 ganger har jeg tatt 10 mg) på 1 mnd. (første gang i uke 29) Er dette mye/skadelig?

Når barnet er født, skal jeg begynne med Cipralex. Kan det kombineres med amming? Kan jeg starte med en gang hun er født, eller bør jeg vente noen dager/uker?

På forhånd tusen takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er langt farligere å bruke vival/valium/stesolid i svangerskapet enn det er å bruke Cipralex.

2. Det er overveiende sannsynlig at det forbruk du har hatt er uskadelig for barnet.

3. Du kan starte med Cipralex nå eller umiddelbart etter fødselen. Det er ikke farlig å amme på de vanlige SSRIer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...