Gå til innhold

NHD-forhold til psykolog


Gjest breakdown

Anbefalte innlegg

Gjest breakdown

Nå har jeg bært på denne hemmeligheten lenge. Han var ikke min psykolog lenger da vi inngikk et forhold, men det ble brått slutt og jeg sliter kraftig med det.

Han var en støtte gjennom mange mange år og plutselig var det over.

Etter det har ting gått veldig dårlig.

Over jul skal jeg til vurdering til en annen psykolog. Kan jeg fortelle denne psykologen om det uten at han rapporterer det til noen. Har han taushetsplikt?

Jeg klarer ikke bære dette alene lenger. Men jeg vil heller dø enn å anngi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis han ikke var psykologen din lenger var det vel lov hvis det var frivillig fra begge sider og ikke manipuklasjon, men etisk på kanten.

det er ikke galt å fortelle det til ny behandler hvis du sliter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må jeg gi to svar:

1. Forutsatt at behandlingsforholdet ble avsluttet på en korrekt måte, og at det gikk litt tid før dere innledet et forhold, kan psykologen ikke straffes av Politi og helsemyndigheter. Han kan dog klandres på fagetisk grunnlag. Spesielt om det var en lengrevarig psykoterapi.

I og med at dette er tilbake i tid, og det ikke foreligger fare for en fremtidig alvorlig forbrytelse, skulle den nye psykologen din ha taushetsplikt om dette. Slik sett burde det være trygt å fortelle om det.

Dette var det teoretisk korrekte svaret.

2. I den virkelige verden er jeg ikke helt sikker på at du kan stole på tausheten i en slik sak. Jeg vil i hvert fall fraråde deg å nevne navnet eller annet som kan spore deg til din tidligere behandler. Det burde heller ikke være nødvendig for at du skal få bearbeidet dine følelser.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest breakdown

Her må jeg gi to svar:

1. Forutsatt at behandlingsforholdet ble avsluttet på en korrekt måte, og at det gikk litt tid før dere innledet et forhold, kan psykologen ikke straffes av Politi og helsemyndigheter. Han kan dog klandres på fagetisk grunnlag. Spesielt om det var en lengrevarig psykoterapi.

I og med at dette er tilbake i tid, og det ikke foreligger fare for en fremtidig alvorlig forbrytelse, skulle den nye psykologen din ha taushetsplikt om dette. Slik sett burde det være trygt å fortelle om det.

Dette var det teoretisk korrekte svaret.

2. I den virkelige verden er jeg ikke helt sikker på at du kan stole på tausheten i en slik sak. Jeg vil i hvert fall fraråde deg å nevne navnet eller annet som kan spore deg til din tidligere behandler. Det burde heller ikke være nødvendig for at du skal få bearbeidet dine følelser.

Lykke til :-)

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...