Gå til innhold

Oppfordring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg følger denne oppfordringen, laget av ungdommer selv:

http://www.raketthjelpen.com

"Norske barn og ungdommer oppfordres til å tenne lys til minne om de omkomne på Nyttårsaften. Vi sender ikke opp raketter!

I år tenner vi lys, lykter og fakler. Så gir vi fyrverkeripengene til de som trenger det. Det skal være ganske FLAUT å sende opp raketter på nyttårsaften i år!

Alle pengene du tenkte å bruke på fyrverkeri i år bør gå direkte inn på konto til RØDE KORS, REDD BARNA eller NORSK FOLKEHJELP".

Skrevet

Lys, lykter og fakler koster også penger. Det gjør også den gode maten vi spiser på nyttårsaften, vinen, sjampanjen og brusen vi drikker, godteriet til nyttårsbukkene, og en mengde andre ting som gleder oss.

Jeg har full forståelse for at mange vil la være å skyte opp raketter. Jeg kjøper selv aldri raketter, og kommer ikke til å gjøre det i år heller. Men jeg synes ikke man skal gå inn for å gi dårlig samvittighet til de som prioriterer annerledes og velger å skyte opp noen raketter for å markere overgangen til det nye året. De fleste av oss har råd til å både gi penger til flomofrene og bruke litt penger på noe som gleder oss selv.

Så fortell meg: Hvorfor er fakler så mye bedre og riktigere og mer medfølende enn raketter? Og hvorfor hører jeg ikke noen oppfordringer til å bytte ut nyttårskalkunen med spaghetti og gi pengene til flomofrene, eller noen av de millioner andre menneskene i verden som kan hjelpes ved at vi i Vesten går ned i levestandard?

Oppfordre gjerne folk til å gi minst like mye som de kommer til å bruke på nyttårsfeiringen. Men ikke gjør det ved å prøve å få folk til å føle seg flau over å spre lys og glede på himmelen i stedet for med en brennende pinne i hånden.

Skrevet

Lys, lykter og fakler koster også penger. Det gjør også den gode maten vi spiser på nyttårsaften, vinen, sjampanjen og brusen vi drikker, godteriet til nyttårsbukkene, og en mengde andre ting som gleder oss.

Jeg har full forståelse for at mange vil la være å skyte opp raketter. Jeg kjøper selv aldri raketter, og kommer ikke til å gjøre det i år heller. Men jeg synes ikke man skal gå inn for å gi dårlig samvittighet til de som prioriterer annerledes og velger å skyte opp noen raketter for å markere overgangen til det nye året. De fleste av oss har råd til å både gi penger til flomofrene og bruke litt penger på noe som gleder oss selv.

Så fortell meg: Hvorfor er fakler så mye bedre og riktigere og mer medfølende enn raketter? Og hvorfor hører jeg ikke noen oppfordringer til å bytte ut nyttårskalkunen med spaghetti og gi pengene til flomofrene, eller noen av de millioner andre menneskene i verden som kan hjelpes ved at vi i Vesten går ned i levestandard?

Oppfordre gjerne folk til å gi minst like mye som de kommer til å bruke på nyttårsfeiringen. Men ikke gjør det ved å prøve å få folk til å føle seg flau over å spre lys og glede på himmelen i stedet for med en brennende pinne i hånden.

Enig med deg her. Jeg skjønner ikke hvorfor akkurat nyttårsraketter skal være så galt i forhold til alt annet vi overforbruker her i landet?

Er det gleden vi skal legge bånd på nå? Skal ikke vi som lever fortsatt får kjenne livsgleden boble i oss til tross for alt det trasige som skjer rundt omkring?

Skrevet

Veldig enig med citoyen.

Skrevet

HVA ER EN NYTTÅRSBUKK?

*redd*

Skrevet

Her er fra dagens Leder på Dagbladet.no

DEMP FESTEN

"Flere har ytret at vi i respekt for de enorme ødeleggelsene etter jordskjelvet og flodbølgen i Sørøst-Asia, bør redusere vårt forbruk av festfyrverkeri ved inngangen til det nye året.

Det skulle bare mangle, synes vi. Det er en anstendig skikk å dempe festen når vi ønsker å vise vår deltakelse i sorgen.

Millionene som hvert år svis av i løpet av noen minutter som et kostbart gledens utropstegn, bør i år brukes der nøden er størst, altså til alle hjelpeorganisasjonene som nå rykker inn i katastrofeområdene.

Organisasjonene har fått plass til bøssene sine der fyrverkeriet selges, for den som vil dele av vår overflod. Vi er etter hvert mange i Norge som har røtter, familie og venner i de landene som er hardest rammet av flodbølgen.

Det er med andre ord god nabohjelp å gi vårt bidrag til gjenoppbyggingen av et kontinent på den andre siden av kloden. Og mening til ønsket om et godt nytt år."

Skrevet

HVA ER EN NYTTÅRSBUKK?

*redd*

Kanskje man ikke går nyttårsbukk alle steder i landet? Her i Bergen går barna på dørene og synger julesanger på nyttårsaften, og godteri som "betaling". Jeg husker ennå det året jeg kom hjem med en hel bærepose med godteri som var bare mitt.. o lykke for et lite barn! Det er vanlig å gå opp til slutten av barneskolen.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

HVA ER EN NYTTÅRSBUKK?

*redd*

En nyttårsbukk er vel det samme som en julebukk, unger som kler seg ut og går på dørene og får godteri. Av og til trør de til med en julesang også ;o)

Skrevet

Kanskje man ikke går nyttårsbukk alle steder i landet? Her i Bergen går barna på dørene og synger julesanger på nyttårsaften, og godteri som "betaling". Jeg husker ennå det året jeg kom hjem med en hel bærepose med godteri som var bare mitt.. o lykke for et lite barn! Det er vanlig å gå opp til slutten av barneskolen.

Aha, det samme som julebukk?

Her går barna i romjulen, var noen på døra for ikke så lenge siden. Sang en julesang, var utkledd som nisser. De fikk pepperkaker i kurven sin.

Koselig, var det.

Skrevet

hmmm... her hos oss er det de voksne som går Nyttårsbukk! Vi kaller det drammerunder! Da går vi fra dør til dør til dem vi kjenner, oftest utkledd slik man ikke blir kjent igjen, åsso ringer man på dører og spørr etter dram:)

Gjest fyr løs
Skrevet

Enig med deg her. Jeg skjønner ikke hvorfor akkurat nyttårsraketter skal være så galt i forhold til alt annet vi overforbruker her i landet?

Er det gleden vi skal legge bånd på nå? Skal ikke vi som lever fortsatt får kjenne livsgleden boble i oss til tross for alt det trasige som skjer rundt omkring?

NYTT ÅR - NYE MULIGHETER!! Det er noe å feire det!! Har gitt penger til rødekors, så nå skal jeg fyre av rakettene med god samvittighet, Så får naboene tro hva de vil. Det er viktig å ikke legge bånd på det normale!!

Skrevet

hmmm... her hos oss er det de voksne som går Nyttårsbukk! Vi kaller det drammerunder! Da går vi fra dør til dør til dem vi kjenner, oftest utkledd slik man ikke blir kjent igjen, åsso ringer man på dører og spørr etter dram:)

Drammerunder? Det har jeg aldri hørt om.

Blir sikkert ganske så morsomt utover kvelden *hikk* .. ?

;)

Skrevet

Helt enig!! Det er grusomt, det som har skjedd, og det er tragedie uten sidestykke. Men man må ikke miste gangsynet såpass at man glemmer " alle de andre" som lider gjennom hele året. Gatebarn, folk i nød og krig, sultkatastrofer. Og blir det noe bedre om vi feirer med fakler og lys enn raketter. Raketter er igrunn en uting uansett, hvor mange har ikke blitt drept av ordentlige raketter.. (men selv sitter jeg igrunn i glasshus for jeg kjøper noe selv). Men for all del jeg syntes denne trageiden er helt ufattelig og får vondt langt inn i sjelen selv om dette ikke har rammet meg direkte.

Gjest raketten
Skrevet

Jeg er enig i at det går an å dempe seg. Det er en forferdelig katastrofe som har skjedd i Asia.

Men husk, mange land i Afrika bl.a. sliter _hele_ året. Der dør det mange barn og voksne hver dag.

Tenker vi noen gang på ikke å kjøpe raketter for å gi pengene dit?

Vi kjøpte noen få raketter i dag vi, ungene synes det er morsomt. I tillegg ga vi bort noen kroner til en bøssebærer på stedet. Så her ble det både og...

Skrevet

Jeg er enig i at det går an å dempe seg. Det er en forferdelig katastrofe som har skjedd i Asia.

Men husk, mange land i Afrika bl.a. sliter _hele_ året. Der dør det mange barn og voksne hver dag.

Tenker vi noen gang på ikke å kjøpe raketter for å gi pengene dit?

Vi kjøpte noen få raketter i dag vi, ungene synes det er morsomt. I tillegg ga vi bort noen kroner til en bøssebærer på stedet. Så her ble det både og...

Men kanskje vi BURDE det? - gi til de andre - neste lønning...

Gjest lag nye tradisjoner
Skrevet

Men kanskje vi BURDE det? - gi til de andre - neste lønning...

Personlig kjøper jeg aldri raketter. Har alltid synes det var et av de virkelig store sløseriene. Som er grellt i lys av hvor mange som sulter her på jorden. Ikke bare dette året.

Og å tro at man "må" kjøpe raketter bare fordi man har barn?! Tvert om! Har man barn, er det en god grunn til IKKE å kjøpe raketter. For det første for å lære dem å ikke drive med slik pengesløseri. For det andre fordi det faktisk hvert år er svært mange ulykker forbundet med nyttårsraketter. Ingen god tradisjon å lære barna, med andre ord.

Jeg har alltid ment at det er bedre om det offentlige (hver kommune) står for en (begrenset) rakettoppskyting fra sentrale steder. Slik gjøres det faktisk i endel land.

Skrevet

Personlig kjøper jeg aldri raketter. Har alltid synes det var et av de virkelig store sløseriene. Som er grellt i lys av hvor mange som sulter her på jorden. Ikke bare dette året.

Og å tro at man "må" kjøpe raketter bare fordi man har barn?! Tvert om! Har man barn, er det en god grunn til IKKE å kjøpe raketter. For det første for å lære dem å ikke drive med slik pengesløseri. For det andre fordi det faktisk hvert år er svært mange ulykker forbundet med nyttårsraketter. Ingen god tradisjon å lære barna, med andre ord.

Jeg har alltid ment at det er bedre om det offentlige (hver kommune) står for en (begrenset) rakettoppskyting fra sentrale steder. Slik gjøres det faktisk i endel land.

"Jeg har alltid ment at det er bedre om det offentlige (hver kommune) står for en (begrenset) rakettoppskyting fra sentrale steder. Slik gjøres det faktisk i endel land. "

Det skulle jeg ønske det ble noe av her, også.

her vi bor, skal det iår være offentlig oppskyting, men det er sikkert lov å gjøre det selv likevel.

Syns det burde være offentlig, da blir det stort og flott og ikke så stor fare for skader og ulykker.

Gjest flere nordmenn lider mer enn du aner
Skrevet

My ass, så fort det er nordmenn inn i bildet gir man så det flagrer. Hva med heller å gi noe til inntekt for norsk nødhjelp...kreftsak, fattige i Norge osv.

Gi så det monner til nordmenns som lider. Uhjelpen tar regjeringen seg av med millioner av norske skattebetaleres penger.

Skrevet

Drammerunder? Det har jeg aldri hørt om.

Blir sikkert ganske så morsomt utover kvelden *hikk* .. ?

;)

:) det er ganske morsomt skjønner du.. cluet er jo at dem du besøker skal finne ut hvem du er;) noe som kan være litt av en jobb til tider:)

Skrevet

My ass, så fort det er nordmenn inn i bildet gir man så det flagrer. Hva med heller å gi noe til inntekt for norsk nødhjelp...kreftsak, fattige i Norge osv.

Gi så det monner til nordmenns som lider. Uhjelpen tar regjeringen seg av med millioner av norske skattebetaleres penger.

Vi gir vel ikke til de norske? - de har jo forsikringer og et godt system rundt seg - jeg har nå i alle fall tenkt at pengene vi ga - går til de som BOR dere nede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...